🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

23.5 млн. лева за заплати и други възнаграждения на депутатите през 2020 г.

55 народни представители не са обявили свои сътрудници, а общо 411 са сътрудниците на останалите депутати

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Общо 23 471 000 лв. са средствата, заделени през 2020 г. за заплати на депутатите, а допълнително в категорията "разходи за издръжка", която включва транспортни разходи, разходи за заплащане на сътрудници, консултации, експертизи, квартирни и дневни пари за посещения на избирателните райони, са заделени 11.3 млн. лв. Общо за 2020 г. одобреният бюджет на Народното събрание възлиза на около 81 млн. лв.

Това се сочи в публикация на сайта "Отворен парламент", който се занимава с анализ на законодателния процес, изборното законодателство, медийната свобода, изразходването на публичен ресурс и корупционния натиск и влияние върху институциите. Традиционно сайтът прави годишен преглед на показателите в работата на Народното събрание, които представя в поредица от публикации. В тазгодишния анализ на "Отворен парламент" отново се подчертава, че проследяването на тези средства е трудно както по отношение на формирането на депутатските възнаграждения, така и по отношение на отчитането на направените от народните представители разходи.

Законът дава начина за определяне на основната депутатска заплата, но не и допълнителните плащания към нея за представителни разходи, за участия в комисии, за сътрудници и др. Така например базовата работна заплата за народен представител се равнява на 3 средномесечни заплати в държавния сектор, което означава, че в началото на 2020 г. един народен избраник е получавал около 4200 лв. месечно.

Прегледът на доходите на депутатите за 2019 г. показва, че те са декларирали общо 45.4 млн. лв. доходи, като от тях около 21 млн. лв. са приходите им от заплати в парламента и други 21 млн. лв. са доходи от дивиденти, декларирани само от депутата от ДПС Делян Пеевски.

Още по трудно проследим е начинът, по който депутатите разходват допълнителните си средства - за разходи за сътрудници, консултации, срещи в избирателни райони. От профилите им в парламентарния уебсайт не може да бъде извадена информация за срещите им с избирателите (само един депутат - Милен Михов от парламентарната група на "Обединените патриоти", е публикувал информация за срещи в изборния си район), както и за изразходваните от тях средства. "Въпреки че тази информация може да бъде публикувана, на практика това не се прави. Тук обаче се проявява основната слабост на текстовете в Правилника за дейността на НС, които в тази си част са в пожелателната форма "могат", се казва в анализа на "Отворен парламент".

Сътрудници

Въпросите, които изникват при прегледа на данните за сътрудниците на народните представители и парламентарните партии, също очертават системните проблеми, свързани с отчетността.

По правило всеки депутат може да разчита на до трима нещатни сътрудници, които да подпомагат работата му в различни направления - при подготовка, обсъждане и приемане на актове или документи. Парламентарните групи също имат право на сътрудници, които се назначават за служители на Народното събрание, като техният брой се определя по правилото 1 сътрудник на 10 депутати. Същевременно броят на декларираните сътрудници на парламентарните групи на ДПС, ВОЛЯ и "Обединени патриоти" не съвпада с тази норма, без да има яснота защо тези партии имат по-голям брой сътрудници от нормативно разписания. Парламентарната група на ВОЛЯ например има 12 народни представители, което й дава право на един сътрудник, а тя има шестима, ДПС има 25 депутати, а четирима сътрудника, а "Обединени патриоти" са с 20 депутати и 7 сътрудника, колкото има и парламентарната група на БСП.

55 народни представители от различни групи не са обявили свои сътрудници, а общо 411 са сътрудниците на останалите депутати, което прави средно 2.2 на човек.

Основна роля за разпределението и контролирането на тези допълнителни средства имат ръководствата на парламентарните групи, като те имат информация за тяхното пълно отчитане. Проблемът обаче е, че широката публика няма достъп до тези данни, се казва в анализа.

2/3 от ГЕРБ никога не са имали питания към изпълнителната власт

86 депутати не са използвали правото си на питане нито веднъж през 2020 г., което е повече от 1/3 от състава на парламента. Основно това са депутатите на ГЕРБ - 61 народни представители от ГЕРБ, т.е. повече от 2/3 от парламентарната група, никога не са задавали въпроси към изпълнителната власт. От една страна, това повдига съществения въпрос как тези народни представители защитават интересите на хората, които са гласували за тях по места. От друга страна, "мълчанието" на депутатите от управляващите може да се тълкува и като дължащо се на близката връзка на парламентарната група на ГЕРБ с изпълнителната власт, което "вероятно им предоставя по-лесно и бързо необходимата информация. Може да има и различен стил на парламентарна култура между партиите, представени в управленската коалиция и тези в опозиция. Въпреки всичко обаче данните показват, че най-голямата група в парламента изглежда, че използва най-рядко правото си на парламентарен контрол", се казва в анализа.

Отсъствия

За периода от януари до ноември 2020 г. отсъствията от пленарни заседания по неуважителни причини на депутатите са общо 319, а от заседания на комисии - 57. (Още по темата тук.) Любопитно е, че депутатът от ДПС Делян Пеевски има изключително много неоправдани отсъствия от заседания на комисиите, в които членува (Комисия по земеделието и храните и Комисия по икономическа политика и туризъм, като според данните до месец ноември е присъствал само на 4 от общо 49 заседания, проведени от тях). Същевременно той няма неизвинени отсъствия от пленарните заседания, което поражда парадокс - въпреки че всяко негово появяване в парламента се превръща в медийно събитие, явно според председателя на НС той има основателни и уважителни причини да не присъства на парламентарните заседания.

Публиката често става свидетел на доста празна пленарна зала по време на провеждания петъчен парламентарен контрол. Няма обаче достъп до информация, която да даде яснота колко и по какви причини са направени т. нар. "извинени" отсъствия на депутатите - ако такива изобщо са направени през годината, отчитат от "Отворен парламент".