След второто четене на промените в конституцията: какво означават новите текстове

Третото и последно гласуване на парламента ще е в сряда, засега не се очакват изненади

Христо Иванов    ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Промените в основния закон бяха приети на второ четене и корекциите по тях могат вече да са само технически.
  • Основните изменения са част от съдебната реформа и бяха гласувани според предложенията на ПП-ДБ.
  • В конституцията вече ще бъде записано, че културата и образованието са национални ценности.

С гласовете на "Продължаваме промяната - Демократична България", ГЕРБ и ДПС промените в конституцията бяха гласувани на второ четене във вторник. Окончателното им приемане предстои в сряда, на 20 декември. Между второто и третото четене на основния закон не могат да се правят предложения за изменения на текстовете, то е само за т.нар. технически корекции. Така че ако процедурата бъде спазена от народните представители, те не биха могли да изменят съществено вече гласуваните разпоредби.

В началото на заседанието групите на "Възраждане" и "Има такъв народ" напуснаха пленарната зала. На този фон БСП, които в последните дни действат в синхрон с тях, останаха в пленарната зала, макар и гласувайки против предложенията. По този начин социалистите, въпреки че отправиха редица критики към ПП-ДБ, ГЕРБ и ДПС, в крайна сметка осигуриха легитимност на измененията чрез проведения дебат.

За първи път: образованието и културата

Основен акцент в конституционните изменения са текстовете, свързани със съдебната реформа, наред с тях обаче бяха прокарани и други. Съществена нова разпоредба е предложеният между първо и второ четене текст, който гласи: "Науката, образованието и културата са национални ценности. Държавата създава условия за свободното им развитие. Тя се грижи за опазване на националното историческо и културно наследство."

В първоначално внесения проект управляващите и ДПС предвиждаха да се запише, че националният празник е 24 май, а не 3 март. Но предложението не събра консенсус и отпадна от идеите за промяна на основния закон. С текста, който се гласува във вторник, мнозинството в Народното събрание изрично вписа образованието и културата като държавни приоритети - нещо, което до момента не беше намерило място в основния закон.

Съдебната реформа: какво се прие и какво означава

Идеята за конституционни промени изобщо води началото си от саботираната от ГЕРБ и ДПС през 2015 г. съдебна реформа. Ето защо основен фокус на измененията бяха текстовете в частта "Съдебна власт". Окончателно оформените текстове тук са в няколко посоки.

  • Висшият съдебен съвет (ВСС) се разделя окончателно на Висш съдебен и Висш прокурорски съвет. В тях се запазват квотите, предложени от ПП-ДБ, с които се цели да се гарантира съдийска независимост и прокурорска отчетност. Така във Висшия съдебен съвет ще има 15 членове - председателите на ВКС и ВАС, 8 съдии, избрани от съдии, и 5 души квота на Народното събрание. Целта е да се гарантира независимост на съда. Новият Висш прокурорски съвет ще се състои от 10 членове - главният прокурор по право, двама представители, избрани от прокурорите, един от следователите и 6 от парламента. Така в прокурорския съвет се увеличава обществената квота, а целта е с подобно разпределение на силите, главният прокурор да не доминира съвета.
  • Пленумът на Висшия съдебен съвет вече ще се нарича Общо събрание на ВСС и Висшия прокурорски съвет, като правомощията му ще силно ограничени. Което означава, че повече прокурорите няма да успяват да се намесват във въпросите, които се отнасят до съда.
  • Мандатите на Съдебния и Прокурорския съвети ще бъдат четири години. На главния прокурор - пет, на председателите на върховните съдилища - седем.
  • В измененията залегна текст, според който "основен носител на съдебната власт е съдът", а прокуратурата и следствието са част от нея. Подобно уточнение, което не съществуваше до този момент, е важно, защото при бъдещи тълкувания ще поставя ясно разграничение между страна и арбитър в процеса.
  • Запазва се правомощието на президента да назначава и освобождава председателите на върховните съдилища и на главния прокурор. Това в първоначалния проект за изменения беше отнето от правомощията на държавния глава, но след много критики управляващите се отказаха от намерението си. Беше приет текст, според който, ако президентът не издаде указ за назначаването на председател на ВКС, на ВАС или на главния прокурор в 7-дневен срок, решението за избора на съответния съвет ще се обнародва и с него назначението влиза в сила. Подобна разпоредба на практика блокира възможността президентът да възпрепятства за дълъг период от време назначенията на т.нар. трима големи.
  • Запазва се методическото ръководство на обвинението - главният прокурор ще утвърждава еднакъв стандарт за делата в досъдебната фаза. Подобно правомощие е съществено в този му вид именно заради единния стандарт в цялата страна.
  • Беше гласувано и намаляването на правомощията на главния прокурор - т.е. бяха премахнати широките граници на надзора за законност. Чрез това си правомощие до момента главният прокурор може да се меси практически във всяка държавна сфера.

Регулатори, служебен кабинет, министри

Сред останалите изменения са текстовете, които изменят института "служебен кабинет". Служебните премиери ще бъдат назначавани от президента. Той обаче ще трябва да избира измежду седем длъжностни лица. От първоначално определените за възможни служебни премиери отпадна председателят на Върховния касационен съд.

Така президентът ще има избор за служебен премиер измежду:

  • председателя на Народното събрание
  • председателя на Сметната палата или заместниците му
  • управителя и подуправителите на БНБ
  • омбудсмана или неговия заместник.

Ако всички от изброените откажат да заемат тази длъжност и държавният глава не може да назначи служебен кабинет, такъв ще бъде избиран от Народното събрание. Парламентът вече няма да се разпуска от президента и ще заседава до избиране на нов.

Народното събрание гласува и текста, с който се разрешава двойното гражданство за народните представители (а оттам и на министри). Първоначалният проект предвиждаше условие те да са живели последните 18 месеца в страната. С тази поправка се дава възможност и за двойно гражданство на министрите, но за тях няма да има изискване за уседналост.

В конституцията беше записан и изцяло нов текст за регулаторните органи. В последния му вариант той гласи: "Народното събрание спазва принципите на откритост, прозрачност, публичност и обоснованост при избора на членове на органи, които изцяло или частично се попълват от него, за да гарантира тяхната независимост. Решенията за избор се приемат с мнозинство две трети от всички народни представители, когато това е предвидено със закон".

Текстът беше критикуван от БСП, но според управляващите това е инструмент в ръцете на опозицията. Според Христо Иванов (ПП-ДБ) такава разпоредба дава възможност при подозрения, опозицията да се обърне към Конституционния съд.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 4
    • + 4

    Промени в обществения договор (конституцията), когато се правят еднолично от една от страните (властта), без комуникация, обсъждане на промените и съгласие от другата страна по договора (суверена), правят промените недействителни.
    Това, че Христос Иванов и Пеевски са формулирали текстове и през главата на суверена са ги надраскали в Конституцията не е довод за пред Конституционния съд, а достатъчно условие, за да ги отмени поради неспазена демократична процедура.

    Шоуто "Хр.Иванови-Пеевски правят поправки в Конституцията" отсега е ясно как ще приключи в КС.

    Нередност?
  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 1
    • + 3

    P.S. Уважаваната ПП дали може да обясни на суверена, например, какво наложи да се промени Конституцията, та граждани и на друга страна да могат да управляват Родината? Например американският посланик? Та той и сега си го прави - пряко или чрез Г...

    Нередност?
  • 3
    knh021185507 avatar :-|
    knh021185507
    • - 1
    • + 3

    Означава само едно - през останалите дни на това изнасилено изменение на конституцията, ще ни освежавате със статии и патос, все едно отразявате световното през 1994-та, а не форсирано изменение с цел гарантиране контрола над властта от новата четворна коалиция от ненавиждащи се субекти.

    Вероятно това щеше да е интересен мач, но при това отвратително ниско одобрение на кабинета и парламента, просто ви остава да преповтаряте мантрите на жалкия НПО-деец Христос Иванов как управлението нямало алтернатива и кой парламент бил легитимен. Щеше да е смешно, че това се разказва от човек от "демократична" партия, но защо пък да бъде, след като това е поредният номенклатурен наследник, който упражнява електорален онанизъм.

    Нередност?
Нов коментар