Интервю | Христо Иванов: И ДПС, и другите партии ще получат места в регулаторите

Съпредседателят на ДБ твърди, че по-високата степен на справедливост ще се установява постепенно

Христо Иванов    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

В края на миналата седмица коалицията "Продължаваме промяната - Демократична България" (ПП-ДБ) представи идеите си за промени в конституцията. Сред тях са разделянето на Висшия съдебен съвет (ВСС) на съдийски и прокурорски съвет, ограничаване на правомощията на главния прокурор, преразглеждане на статута на служебните правителства и ограничаване на мандата на кметовете до два. Веднага след обявяването им започнаха интензивни разговори между партиите от т.нар. конституционно мнозинство - ПП-ДБ, ГЕРБ и ДПС като идеята е трите формации да внесат в парламента общ проект.

Идеите за реформата на съдебната власт по същество са същите, предложени при предишните промени в конституция през 2015 г. от съпредседателя на ДБ Христо Иванов, който тогава беше правосъден министър във второто правителство на Бойко Борисов. Тогава обаче предложенията бяха бламирани от ГЕРБ и ДПС, а Иванов подаде оставка от поста. Какво се случи тогава и какви са шансовете поправките сега да бъдат прокарани с гласовете на същите две партии четете тук.

Подрепата на ДПС за конституционните промени си има политическа цена. Каква е тя четете тук.

Визитка

Христо Иванов е депутат и съпредседател на "Демократична България". Още през 2014 г. като служебен министър на правосъдието разработи Стратегията за съдебна реформа и опита да я прокара като редовен министър в кабинета "Борисов" 2. Тогава ГЕРБ и ДПС саботираха конституционните промени. Иванов напусна правителството и основа партия "Да, България". Една от основните цели на формация е прокарването на "дълбочинна съдебна реформа".

Господин Иванов, преди седмица ПП-ДБ заедно с ГЕРБ и ДПС прокарахте заедно над 10 точки в дневния ред на Народното събрание. Действахте съвсем като тройна коалиция. В какъв формат участват ДПС при вземането на различни законодателни решения в парламента - политическият дневен ред синхронизиран ли е с тях?

- Политическият дневен ред следва от три документа, които са рамкови за всичко, което се случва. Що се отнася до нас - това е една декларация от 13 май 2022 г., на която аз държа, защото тя всъщност даде глобалния политически курс, който ние от ДБ следваме и за който твърдя, че с тази декларация, смятам, формулирахме и сега се вижда, че го реализираме. В този документ ние поставихме темата за това, което тогава нарекохме депутинизация, като последица от войната и като приоритет на нашата визия как да се развива страната. Констатирахме, че вследствие на всички вътрешни и външни кризи трябва да се премине към търсене на широки консенсуси, за да се решат тези много по-големи предизвикателства, които страната беше свикнала да мисли и готова да решава преди това стечение на обстоятелствата.

На второ място, ние имаме законодателна програма в парламента - това беше процес, който в немалка степен се случи публично в това Народно събрание веднага след неговото конституиране. Точките, които заедно с ГЕРБ и ДПС прокарахме в петък, в голяма степен следват именно този дневен ред. Както самите политици от ДПС казват - те разпознават този дневен ред и решават да дадат подкрепа за него. Там, където търсят диалог с нас и искат да дадат подкрепа, ние, разбира се, разговаряме с тях. Но искам да подчертая, че това са теми от нашите рамкови документи - това е наш дневен ред. Не виждаме нищо негативно в това да получаваме подкрепа за въпросните теми, защото смятаме, че тези неща трябва да се случат. Ако вие ми кажете, че трябваше да подбираме с кои гласове да мине Законът за домашното насилие и да отказваме подкрепа за него, аз просто няма да се съглася с това.

Не бих ви казала това, но бих ви напомнила, че промените в Закона за съдебната власт, който бяхте изменили седмици по-рано, събудиха основателни въпроси и недоволство сред съдийската общност.

- Да, и веднага когато това се случи, ние разговаряхме с колегите от ДПС и веднага отговорихме на тези въпроси поне в някаква степен. И да, това се случи в разговор в парламента, с всички парламентарни сили, които бяха готови да разговарят по темата.

И сега пак на въпроса - как ДПС вземат участие в обсъждането на работата на парламента?

- Има председателски съвет, на който всички политически сили участват. Има най-различни текущи разговори - срещи, разговори по телефона, но всичко това е част от нормалната парламентарна практика.

Тоест участват?

- Ние в момента готвим протокол, който да протоколира постигнатото съгласие с колегите от ГЕРБ на база конструкцията, която постепенно се изгражда между нас и тях. Това са двустранни отношения. Но там, където има тема, в която ДПС или някоя друга партия с изключение на "Възраждане" желае да участва в този разговор, се намира подходящият формат за този разговор.

Този протокол ще замести вид коалиционно споразумение или онова споразумение, за което вие заговорихте с вашите седем точки, след което темата потъна?

- В седемте точки поставихме въпроси по конкретни политики, а други - свързани с начина на вземане на решения в НС в рамките на отношенията между първите две политически сили. Взе се решение всички тези съгласия, които поетапно бяха постигани от законодателната програма на парламента, през ротацията на председателството му и ротационния кабинет "Денков - Габриел", да бъдат протоколирани в един документ.

Коалиционното споразумение, за да не го наричаме така, ще бъде протокол - това ли е по-ясно казано?

- Аз гледам на този документ като на практична необходимост. Всички тези доста сложни решения, някои нетрадиционни, като например сложната ситуация с ротацията, трябва да бъдат фиксирани. За мен е важно да бъде намерен работещ формат.

Протоколът двустранен ли ще бъде, или към него ще бъдат присъединени и ДПС, защото вероятно част от протоколирането ще обхване конституционното мнозинство, а ДПС се смятат за част от него?

- Двустранен ще е.

Как ще бъде подсигурено конституционното мнозинство в такъв случай? Тоест че ДПС участват в него и имат ангажимент към приемането на текстовете?

- Имаме поредица от срещи и разговори, в които е поет такъв ангажимент помежду ни. Затова и стартира конституционната комисия. Затова и ние от ПП-ДБ представихме идеите си, като в ядрото на промените - тези за съдебната власт, очакваме да има висока степен на съгласие. Надявам се да няма изненади, но докато не излезе обнародваният текст в Държавен вестник, не можем да сме сигурни.

Когато става дума за конституцията, смятате ли, че текстове, разработени и приети, от една страна, с партията на Бойко Борисов, а от друга страна, с личното участие на санкционирания за корупция по "Магнитски" Делян Пеевски, биха били убедителни - в смисъл че ще премахнат политическото срастване именно между ГЕРБ и ДПС и прокуратурата?

- За тези текстове ние от години казваме, че ще работим в посока приемането им с всички политически сили. И това не е поради аритметика, а защото е нужно да се търси колкото се може по-високо съгласие в тази посока. Нашите опоненти от ГЕРБ и ДПС са съгласни да вървим в тази посока - това е тяхната еволюция в това отношение, а нашата е да намерим разговор с тях, но това не е нещо, което не се е случило за една нощ, седмица или в този парламент. Случващото се може да се проследи от всеки внимателен наблюдател на двегодишната криза у нас. Еволюцията, която ни позволи да стигнем до този момент, който вие отбелязвате, е важен факт. Той е по-голям от това, че просто е възникнала вероятност да изпълним международни стандарти, препоръки и очаквания. Това показва, пак ще кажа, че в България има еволюция.

Разбирам всички съмнения, с които се подхожда, дори ги споделям. Но трябва да оценим факта, че политическият пейзаж в България се променя. Ние преминахме от едно състояние, в което 30 години имаше големи политически субекти, около които се формираха правителства. Толкова големи, че позволяваха силни политически лидери, концентрация на много власт, монополизация. Всичко това се пренасяше на територията на съдебната власт, формираха силни лобита там. Това всичко започва да се разпуква, защото преминахме в друго политическо състояние: формирането на повече на брой, и то доста равностойни политически субекти в парламента.

Това налага смяна на политическата технология - търсене в по-голяма степен на разговор, на сложни баланси. Някои от тях са дори обект на оправдана ирония - сложната ротация, всички тия еквилибристики, които правим. Но този нов етап дава нови възможности - например постепенно да се съгласим, че не е добре да има бухалки. Това не е нещо, което се случи просто в този парламент. Напротив - ние успяхме да унищожим някои от създадените бухалки с много висок репресивен потенциал и сега мисля, че ако попитате дори партии като ГЕРБ и ДПС, които тогава ни опонираха, сега биха се съгласили, че ходовете ни не бяха лоши.

И ако перспективата за същностна промяна - не просто за текстове от конституцията, а за технологията на правене на политика, тази промяна се върти около това, което изброих. И ще повторя: фрагментацията, разбирането, че трябва да препятстваме всички опити за монополизиране на властта, да се търсят форми на взаимни баланси. В крайна сметка това е фундаменталната технология на боравене с властта, изобретена от западната цивилизация - разделението на властите. Никой да не може да концентрира прекалено много власт и власт да възпира. Това, което правим в цялата доста сложна констелация, е израз на този принцип. Ако всички разбираме това и ако всички го използваме, може да се окаже, че ще се превърне в белег на съзряване на нашата демокрация. Ако това не е просто моментна случайност, а се превърне в разбиране на всички играчи, в това число и на обществото, за това как трябва да се борави с властта, то може да бъде залог за доста сериозен прогрес. Част от него ще бъде дълбокото разбиране на политическите формации, че е нужно прокуратурата да се демилитаризира, а съдът да стане поне структурно, като предпоставки неутрален.

Всичко това звучи много добре, но се сещам че преди години говорихте за за дефицита на справедливост в българското общество и за най-видимите примери за това. В този смисъл - ако бъдат приети промените в конституцията, ще разберем ли например как от собственик на един стар опел се става рязко милиардер? И да забравим за тази битка?

- Има различни начини да си представим промяната в едно общество, включително и тази от едно състояние на несправедливост към по-висока справедливост. Можем да си представим една революция, след която с голяма обществена енергия, изригване всичко се променя и преминаваме в напълно нова ситуация. Историята на революциите показва, че новите ситуации след тях не е задължително да се по-справедливи. Но така или иначе в България след пет избора, двегодишна криза, която показва, че докато се опитват революция и статукво да се преборят за пълна победа, се оказа, че властовата инициатива у нас се изплъзва и отива в съвсем други сили, в това число и такива, които биха имали доста сериозен геополитически контекст. И понеже нито революция, нито статукво победиха, остава пътят на някаква еволюция, ако го разбираме, естествено.

Неслучайно обаче говоря така условно - казвам винаги "ако разбираме, ако оценим ситуация, ако съумеем да я използваме" - това важи не само за партиите, а за всички - правосъдни институции, медии и т.н. Всички те трябва да задават своите въпроси и да търсят отговори. Аз не мисля, че поради факта, че трябва да се променяме, да променяме технологията на вземане на решения или търсене на баланс, някой може да се надява да получи имунитет. Мисля, че в този процес всеки един от нас ще трябва да потърси нови обосновки за своята легитимност. Въпросите, които ни се задават на нас, са точно това - ние трябва непрестанно да обясняваме какво правим. И това е правилно. Това важи за всеки един, в това число и господин Пеевски.

Колкото повече се опитваме да черпим легитимност от новата ситуация, толкова повече ще трябва да обясняваме кои сме и за какво се борим. И в този процес ще стигнем до много истини, и то ще стигнем по начин, който е институционално оправдан, а не просто въпрос на налагане на една или друга версия със сила. Мисля, че трябва да разбираме, че пътят към постепенното установяване на по-висока степен на справедливост (да не се лъжем, че това може да стане еднократно и завинаги) ще мине през институционални промени и промяна в политическата технология. Това ще доведе до именно тази нова необходимост от легитимност. Това може да бъде процес на оздравяване и както казва Левски - "всекиму своето".

На вас спря ли да ви е интересно как Делян Пеевски от собственик на 20-годишен опел стана милионер, медиен собственик, защо влезе в списъка "Магнитски"?

- Не, по никакъв начин не е спряло да ми е интересно. И смятам, че това продължава да бъде важен въпрос, на който, ако наистина става дума за институционално оздравяване, ще се търсят и ще се дават отговори. Смятам, че институционалните промени, които правим, трябва да са предпоставка на всички тези въпроси. И на всички други, които изплуват край тях, и на контравъпросите, които могат да се зададат за цялата история на прехода, влиянието и богатствата. От тази гледна точка - нищо, което ние правим, не е насочено към това да премахва въпроси. Напротив - трябва да получат отговор. Но това не значи, че не трябва да се вършат необходимите неща, и то необходими от много, много време. Едното не може да бъде цена за другото, няма да сработи така.

В този ред на мисли, не сте спрели да се интересувате и от казуса "Барселонагейт" и това дали Бойко Борисов има участие в него?

- Пак ще кажа - нашата цел е да има начин най-накрая да се получат институционални отговори по процедурите на върховенството на правото.

С промените в конституцията, които се подготвят от вас заедно с ГЕРБ и ДПС, как смятате, че ще се развие във времето вашата лична идея да се постигне повече справедливост? Какъв ще е таймлайнът ѝ, поне по тия драстични най-видими примери за нейната липса? Приемане промените в конституцията и какво следва?

- Пак да повторя - ние с измененията в конституцията създаваме институционални предпоставки. Няма в деня, в който бъдат обнародвани текстовете в Държавен вестник, да изгрее второ слънце. Всяка следваща стъпка ще бъде борба. Таймлайнът би изглеждал горе-долу така: първо да променим структурните предпоставки за функционирането на съдебната власт и за съотношението на различните институции, както вътре в нея, така и съотношението между парламента и институциите на съдебната власт, след което ще трябва да изберем нов състав на двата съвета - прокурорски и съдебен. Съдебният трябва да бъде предпоставка за по-висока степен на съдийска независимост, а прокурорският - за по-висок контрол и отчетност. Ще трябва да се преборим всички заедно да превърнем тези предпоставки в реалности.

Ще трябва да направят истински ревизия на твърденията, които всички замесени на противопоставянията в прокуратурата казаха - а именно свидетелствата за политическо влияние. Следващият прокурорски съвет ще трябва да даде легитимни отговори по тази тема, а не като действията на Сарафов, който очевидно няма легитимност. Ние ще трябва да излъчим хора в прокурорския съвет, които ще трябва да направят дисекция на всички форми на политическо влияние. Следващият инспекторат ще трябва също да даде съществени отговори. А после да се премине към бавно пречистване на прокуратурата и съда от всички форми на влияние и корупция. Това ще бъде бавен и сложен процес. А залогът за него ще бъдат хората, които ще изберем при новите правомощия.

Част от този процес е и какво ще направим със службите за сигурност, със специализирания антикорупционен орган, който трябва да бъде съставен също. И всички тия сложни промени в крайна сметка с усилията на цялото общество ще трябва да доведат до отговори на тия въпроси.

Искам ясно да кажа, че отговори на въпроси по конкретни дела, които не са дадени от правосъдните институции, може да се убедителни, дори шокиращи, но всъщност не могат да доведат нещата докрай. Само и единствено институциите на съдебната власт, реконструирани по начина, който описвам могат да дадат окончателни и ясни, валидни отговори, с които обществото да продължи напред. Иначе ние можем а се замерваме с думи, прилагателни, всякакви твърдения или дори журналистически разследвания, които са много ценни. Но нищо от това не може да бъде окончателен продукт на промяна. Този окончателен продукт може да го даде само правосъдието.

А как се вписват ДПС в тази ситуация? Какво искат в замяна - техни хора в регулаторите например? Видяхме Чобанов в БНБ, ще видим ли още техни представители?

- В този протокол, за който говорих, трябва да установим възможността да се консултират предварително помежду ни кандидати за регулаторите и да се вземат най-добрите решения. Освен това, което споменахте като факт, трябва да отбележим, че видяхме в тия три стартирали процедури, които предизвикаха конфликт, видяхме оттегляне на кандидати, видяхме и поставяне на сериозни въпроси, в това число и тази седмица по отношение на НЗОК. За мен това са тенденции, които трябва да започнат да бъдат водещи.

Отново на въпроса - ще получат ли ДПС свои представители в регулаторите?

- Да. И те, както и останалите политически сили, с изключение на "Възраждане" от моя гледна точка. Аз винаги съм казвал и продължавам да твърдя, че трябва в регулаторите да се търси представителство и на други политически сили, при старанието кандидатурите да отговарят на законовите изисквания.

А самите регулатори не следва ли да бъдат деполитизирани?

- Това е изискване на конституцията, ние неслучайно въвеждаме нарочна разпоредба. Същевременно обаче е въпрос на баланс, за да има яснота на политическата отговорност. Така че този баланс ще се търси.

Как обяснявате пътя си - от лодката на "Росенец" до професионален дебат с Пеевски?

- Тази ситуация е изключително сложна. И за практикуване, и за обясняване. Не крия, че правим тежки политически компромиси и поемаме тежки политически рискове. Още при излъчването на кабинета казах, че съм със съзнанието, че за тези тежки политически компромиси е много вероятно да се носи и тежка политическа отговорност. Всичко ще зависи от това какво ще успеем да постигнем. Отидохме на "Росенец", защото искахме да решим определени институционални дефицити и да наложим определен политически курс. В момента пак казвам, че имаме шанс по пътя на съгласието да работим за реализирането на тази програма, с която сме се явили на множество избори. Това е при условията на риск, изобщо не подценявам това. Нашите избиратели ни дават крехък кредит от време, за да видят какво ще направим. Ще поемем отговорността, без да се правим, че тези баланси и компромиси не са правени. Но това е възможност, ако се справим, да придвижим страната напред. И когато мисля за алтернативите, честно казано, нямам никакво съмнение, че трябва да опитваме, защото иначе сме изправени пред възможността да управлява "Възраждане" и това не е плашене.

Затова ли са и онези текстове, които възнамерявате да предложите за промени в конституцията, които са конюнктурни и свързани с Радев - ограничаването на възможността да се назначава служебен кабинет?

- Не са конюнктурни. Видя се дефицит и проблем - един заложен в конституцията проблем, който изкарва властта извън сложния постоянен баланс на взаимно възпиране между институциите, който се търси на всяко ниво. Това е една сложна дантела, която цели никой никога да не държи твърде много власт без ограничения. Тези две години показаха, че е заложена или пропусната една вратичка, през която се очерта един президентски режим, който може да държи изпълнителната власт твърде дълго и няма нито парламентарен контрол, нито легитимация през парламента. И нещо повече - стремейки се и използвайки това, президентът може да се превръща участник, който задържа политическата криза, а политическите партии нямат достатъчна степен на отговорност за формиране на правителство. Защото истината е, че в повечето парламентарни републики, ако не се формира правителство, има такива механизми, че формациите - искат или не - трябва да намерят начин.

В България се видя, че има ситуация, в която политическите сили може да се окаже, че имат по-голяма мотивация да продължат конфликтите помежду си и да функционират в режим на безкрайни кампании. Този дефицит, който се видя, трябва да бъде решен.

Текстът, който ще предложите за ограничаване до два мандата на кметското управление, синхронизиран ли е с ГЕРБ и ДПС, защото те ще бъдат "ударени" от такава разпоредба?

- Този текст ще действа занапред, той няма как да се приложи към настоящите, заварени кметове. Дори сега един кмет да кара пети мандат, ограничението ще се приложи след два мандата за него. Няма как конституцията да действа назад във времето, това е конституционен принцип.

Условно казано, предложенията за промени в конституцията се делят на две групи. Първата и основна са онези разпоредби, които засягат съдебната власт, и те са предмет на международни стандарти и на много разговори тук между политическите субекти. Там има по-висока степен на зрялост. Другата част от идеите ни, част от които е тази, се появяват на масата и са в по-дискусионен режим, ще видим как ще бъдат посрещнати.

Ще изгуби ли основание съществуването на правителството, след като промените в конституцията бъдат приети, според вас?

- Тези промени ще бъдат след това основание за едно много сериозно преразглеждане на устройственото законодателство - Законът за съдебната власт. Едва след това можем да кажем, че нормативната част от съдебната реформа се е случила, ако надявам се, се случи. Ние ще трябва да ревизираме и НПК, защото там има текстове, които позволяват делата на трупчета, злоупотребите с предварителните проверки, определени рецидиви на йерархична зависимост в рамките на прокуратурата. Никога не сме очаквали, че съдебната реформа ще бъде нещо по-малко от това.

Така че в тази част от основанията за съществуване на правителството след промените в конституцията ние ще оценим възможността за завършването на реформата, като преминем към устройствените закони и НПК.

Интервюто взе Полина Паунова

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 6
    • + 8

    Христос Иванов с новата теза за партийната конвергенция, която развива в безкрайното си слово тук ,слага кръст на измамата, че идва да се бори с корупцията, политическия клиентелизъм, зависимостите и т.н. на "мафияна" в лицето на Герб/ ДПС.
    Просто слогънът от лятото на 2020 г бе ракетата носител, която да качи Христос Ив и Со на седмото небе на властта.
    Защото като непрост човек той е съвсем наясно, че е отново наемател на Борисов във властта и бравата може да му бъде сменена всеки момент, когато си повярва повече.
    И за да не повтаря самонизвергването си от 2015 г сега слушка с двете уши.

    Нередност?
  • 2
    knh021185507 avatar :-|
    knh021185507
    • - 3
    • + 4

    "По-високата степен на справедливост" ми звучи като някакво дилдо, с което единият от водачите на некоалицията се опитва да задоволи електората си. Уви, това си остава силиконова играчка и е далеч от дивата любовна игра, която електоратът му иска. Всъщност все повече започва да прилича не на акт между партньори, а направо на изнасилване, ще ме прощавате за думите.

    Към днешна дата няма абсолютно нищо, което да оправдае некоалицията Герб-ПП-ДПС. Нищо. Никакви приказки от 1001 нощи за Радев, Путин, войната и други подобни, не оправдават тази прегръдка. Нито пък разказите за невероятната експеритиза на Денков (немалко очерци в медии като Сега и Оффнюз за работата му като образователен министър показват дефицити за ръководна работа, бил той и брилянтен специалист в тясната си сфера) или пък европейския опит на Габриел дават някакво чуство на комфорт. Колкото и главни прокурора да сменят, колкото и конституционни промени да анонсират, ситуацията е проста - една партия, която се градеше с години ИЗЦЯЛО като антагонист на Герб-ДПС, и втора, чиято вълна се издигна чрез служебната власт като борец срещу корупцията на Герб с множество разкрития за какво ли не, просто се прегърнаха със споменатите две партии. Никакви руски хибридни войни, никакво руско влияние, никаква умора от избори не може да оправдае това. Обществото не е някаква детска градина, в която смяната на отговорничката изведнъж води до по-добра дисциплина сред децата, особено ако сме избрали най-неподходящата за това.

    Начинът, по който в момента се опитват да прекроят наратива си след тази срамна прегръдка, показва, че до голяма степен ПП-ДБ (по-малко Герб, ДПС пък въобще) са отчаяни. На некоалицията спешно й трябва нещо, около което да се хване. С Гешев не стана, защото всички позитиви от махането му бяха заличени от изпирането на Борисов. Законодателните инициативи минават през компромиси, които също ги прави трудни за храносмилане от електората им. Противопоставянето с Радев донякъде консолидира, но това важи и в двете посоки. Единственото, което целят в момента, е да печелят време. Време, в което евентуално да прокарат нареждания, които ще ни представят като сделки, за да получат обратно потупване по рамото от големите играчи - евентуален Шенген или друг подобен успех, а в промеждутъка евентуално да успеят за закрепят кмет на столицата. Дали това ще е достатъчно за да се заличи усещането, че всъщност това е най-недемократичното управление в момента, плод на нечистоплътна сделка между отчаяни дечица, драпали за власт от години, и цинични, стари политически играчи, притиснати от по-големи сили...

    Странно, но имам чувството, че по-високата степен на справедливост би била ако Иванов се завърне към писането на глупави становища в институтчето си за правни инициативи. За съжаление на електората му(а и на обществото като цяло), се оказва, че синекурната НПО дейност май винаги е била таванът на способностите му.

    Нередност?
  • 3
    penetrating avatar :-|
    penetrating
    • - 1
    • + 2

    Не се коментира, че измененията не са панацея, ако структурите не се самоочистят от хората без интегритет. При този многогодишен отрицателен подбор е ясно, че "гнилите ябълки" където и да са те, ще се възпроизвеждат и преобладават. Последен актуален пример, Сарафов.

    Нередност?
  • 4
    evpetra avatar :-|
    evpetra
    • - 3
    • + 1

    До коментар [#3] от "penetrating":

    И на Сарафов ще му дойде редът. Христо Иванов говори за еволюця, за постепенни действия. Той е последователен в осъществяването на идеите си и е много близо до това. Още при създаването на Да, България той каза, че пътят на партията ще бъде маратон и както се вижда не разчита на бързи резултати, а на успешен край.

    Нередност?
Нов коментар