София не казва колко ще струват новите сензорни бутони на светофарите

Не е ясно и коя е българската фирма, която ги произвежда, как е избрана и кой й плаща

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Спорните бутони на пешеходните светофари в София ще станат сензорни - няма да се натиска копче, а само ще се доближава ръка до устройството. Това е представено като антиковид мярка от общината, като вече са инсталирани първите 20 сензора на три кръстовища. Предстои да бъдат подменени още 200 светофарни уредби - такива, които сега са счупени или повредени.

От общината обясниха за "Капитал", че няма да бъдат отделени допълнителни средства за новите сензори, но не казаха колко точно е цената на новите устройства, както и коя е фирмата, която ги произвежда. Според официалното обяснение разходите за тях са в рамките на съществуващите договори за поддръжка. Общата стойност на средствата за светофарната поддръжка за четири години (от 2018-а до 2022-а) е 14 млн. лв., като при провеждането на последния търг месечната поддръжка поскъпна двойно.

Светофарите на София сега се поддържат от консорциум "Трафик мениджмънт София", който включва фирмите "Ес Ди нет комюникейшънс" и "Трейс груп холд". Това значи, че новата задача за замяна на новите сензори, които по обясненията на общината са разработени от българска фирма, ще се извършва от тях.

Новите сензори са поставени на следните кръстовища:

- На бул. "Константин Величков" и ул. "Пиротска",

- На бул. "Константин Величков" и бул. "Възкресение"

- На бул. "Шипченски проход" и ул. "Иван Димитров-Куклата"

Пешеходецът срещу бутона

Макар и да функционира вече четири години, ефектът от интелигентната система за управление на трафика в столицата все още е спорен. Много граждани намират бутоните за най-дразнещата част от нея и затова замяната им със сензори едва ли ще ги зарадва особено. Причината е, че бутоните за пешеходци оставиха усещането, че се чака много повече, за да се пресече и това породи критики, че общината поставя на първо място автомобила, а не пешеходеца.

Миналата година инж. Димитър Петров, който е директор на "Управление и анализ на трафика" към Столична община, обясни за "Капитал", че зад по-дългото чакане стои една незабележима на пръв поглед причина. Например, за да се пресече на едно място от улицата, трябва да се изчака да мине колоната от автомобили на следващите кръстовища и тогава да бъде пуснат зелен сигнал за пешеходеца. Освен това трябва да се гарантира безопасно време за пресичане.

Система за над 20 млн. лв.

За инсталирането и поддържането на системата за управление на трафика досега са похарчени над 20 млн. лв. без ДДС. През 2014 г. "Телелинк" достави и инсталира част от интелигентната уредба за около 8 млн. лв., а през 2017 г. общината сключи договор с консорциум с участието на "Ес Ди нет комюникейшънс" и "Трейс груп холд" за 13.8 млн. лв. Отделно, за различни компоненти за управление на трафика в София в периода 2013 - 2017 г. са обявявани малки поръчки на стойности между десетки и стотици хиляди левове за доставка и монтаж на оборудване, проектиране и мониторинг, софтуер и хардуер.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    evpetra avatar :-@
    evpetra
    • + 2

    "Причината е, че бутоните за пешеходци оставиха усещането, че се чака много повече, за да се пресече и това породи критики, че общината поставя на първо място автомобила, а не пешеходеца."

    Това е факт, а не усещане! Сега ще се повредят или ще бъдат повредени и новите бутони, защото хората не ги искат. Само пари се пилеят напразно!

    Нередност?
Нов коментар