"Чериът моторс" и "Булавто България" ще доставят електробуси в София

След двегодишно забавяне търгът на "Столичен автотранспорт" за над 20 млн. лв. беше финализиран, но още може да се обжалва

Електрическите автобуси, доставени от "Чериът моторс" в края на 2020 г., се зареждат с пантограф на спирката при "Гурко".
Електрическите автобуси, доставени от "Чериът моторс" в края на 2020 г., се зареждат с пантограф на спирката при "Гурко".
Електрическите автобуси, доставени от "Чериът моторс" в края на 2020 г., се зареждат с пантограф на спирката при "Гурко".    ©  Цветелина Белутова
Електрическите автобуси, доставени от "Чериът моторс" в края на 2020 г., се зареждат с пантограф на спирката при "Гурко".    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

След двегодишно забавяне заради жалби и съдебни дела "Столичният автотранспорт" най-накрая избра двете фирми, които да доставят 52 електрически бусчета за довеждащ транспорт от кварталите до метрото.

Едната е "Чериът моторс", която през 2020 г. спечели поръчката на другия общински оператор - "Столичен електротранспорт", за 30 бързозарядни електробуса. Тя ще достави 22 нови електробуса, дълги между 7.6 и 9.6 метра, този път на батерии.

Другата фирма, избрана за доставката на по-малките електробусчета, с размери 5.5 и 7.5 метра, е "Булавто България" на Десислава Лефтерова и Светлозар Бояджиев.

Все още обаче тече срокът за обжалване, което значи, че ако бъдат подадени жалби, доставката на електробусите отново ще се забави и довеждащият транспорт до метрото евентуално ще заработи чак в края на годината.

Поръчката на София се финансира по оперативна програма "Околна среда", по която кандидатстваха още десетина български града. Търговете във Варна, Стара Загора и Враца бяха спрени, след като антикорупционната комисия на Сотир Цацаров започна проверка и заяви, че има редица нарушения, сочещи към корупция. Затова те бяха пратени и на Европейския главен прокурор Лаура Кьовеши.

Битката за по-дългите

Това е четвъртата процедура на "Столичен автотранспорт" за електрически превозни средства, като миналите бяха спирани поради грешки в документацията, жалби и решение на ВАС, което гласеше, че има нарушения заради ограничаване на конкуренцията. Последно за по-дългите 22 електробуса на батерии и зарядните станции към тях (или втората обособена позиция) се състезаваха "Бест карс логистикс", "Чериът моторс", обединение "Смартбус" (с участието на "Контракс"), "Исубус", "Ай тръкс", "Екселор холдинг груп", "Булавто" и "Българска автомобилна индустрия". На първо място е класирана "Чериът моторс" със собственик Милен Милев, която е предложила цена 9.56 млн. лв. при прогнозна 15.1 млн. лв. Комплексната ѝ оценка е 89.5 точки.

Довеждащият транспорт до метрото беше едно от предизборните обещания на кмета Йорданка Фандъкова, като заявката ѝ беше, че те ще започнат да се движат през 2020 г. Заради три провалени процедури това така и не се случи

От "Чериът моторс" обясниха, че изчакват изтичането на срока за подаване на жалби и след това биха коментирали подробности за започването на доставките и моделите на електробусите.

Фирмата беше класирана през септември 2020 г. в търга на "Столичен електротранспорт" за доставка на 30 нови бързозарядни електробуси в София срещу 34.9 млн. лв. Те приличат на тролеи и се движат по линии 60, 84 и 184, като използваната бързозарядна технология изисква зареждане на крайните спирки за около пет минути и така могат да се използват денонощно. Това е и основната разлика с батерийните автобуси, които изминават по-голямо разстояние, но е нужно да се зареждат най-често цяла нощ.

Точно заради това батерийните са по-подходящи при транспорт, който минава през квартални улички и изисква по-различни маршрути.

И за другите 30

Кандидатите за първата обособена позиция, включваща доставката на 30 електробуса с по-малки размери бяха "Ай тръкс", "Екселор холдинг груп" и "Булавто България". Тук "Булавто България" е класирана със 100 точки на първото място, като е предложила цена 10.85 млн. лв., или близо 2 млн. лв. по-ниска от прогнозната. Нейни действителни собственици са Десислава Лефтерова и Светлозар Бояджиев. В съвета на директорите е и Павел Петров Лефтеров, който вероятно има връзка с варненската "Булавто", чийто собственик е Петър Тодоров Лефтеров.

Още четири бързозарядни

"Столичен електротранспорт" е обявил в началото на годината още една поръчка за доставка на още четири нископодови бързозарядни електробуса (като тези, доставени от "Чериът моторс" през 2020 г.). Тя отново е с осигурено финансиране по ОПОС в размер на 5.56 млн. лв. Оферти могат да се подават до 2 март. Това обаче ще удължи срока на общината за завършването на поръчките с финансиране по програмата и заради това днес, по време на заседанието на транспортна комисия, общинските съветници гласуваха отпускането на заем от общината за "Столичен електротранспорт" в размер на 17 млн. лв. По принцип те са част от безвъзмездно финансиране, осигурено от ЕС, което София обаче ще получи, когато бъдат приключени всички дейности по поръчката. Понеже това се очаква чак за средата на 2023 г., сега общината ще отпусне тези пари на общинското дружество, като те ще ѝ бъдат върнати от ЕС до края на следващата година.

"Столичен електротранспорт" се нуждае от допълнителни оборотни средства, с които не разполага. Съгласно клаузите Столичната община е длъжна да осигури необходимите финансови средства за покриване на допустимите за финансиране разходи по проекта, преди същите да бъдат възстановени от УО на ОПОС", се казва в доклада, внесен от председателя и зам.-председателя на транспортна комисия Карлос Контрера и Зафир Зарков.