🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Бюджетът на София за 2022-ра: още метро, познатите булеварди и малко зелено

Общината ще разполага с 2.09 млрд. лв., но залага предимно стари проекти, които се чакат от години

"Даваме си сметка, че настоящата изключително тежка ситуация, с ужасяваща война на Русия в Украйна, поражда огромни рискове за изпълнението на бюджетните прогнози на всяка европейска държава и респективно на градовете ни. Какви точно ще бъдат ефектите за нас е трудно да предвидим на този етап", заяви кметът на София Йорданка Фандъкова
"Даваме си сметка, че настоящата изключително тежка ситуация, с ужасяваща война на Русия в Украйна, поражда огромни рискове за изпълнението на бюджетните прогнози на всяка европейска държава и респективно на градовете ни. Какви точно ще бъдат ефектите за нас е трудно да предвидим на този етап", заяви кметът на София Йорданка Фандъкова
"Даваме си сметка, че настоящата изключително тежка ситуация, с ужасяваща война на Русия в Украйна, поражда огромни рискове за изпълнението на бюджетните прогнози на всяка европейска държава и респективно на градовете ни. Какви точно ще бъдат ефектите за нас е трудно да предвидим на този етап", заяви кметът на София Йорданка Фандъкова    ©  Надежда Чипева
"Даваме си сметка, че настоящата изключително тежка ситуация, с ужасяваща война на Русия в Украйна, поражда огромни рискове за изпълнението на бюджетните прогнози на всяка европейска държава и респективно на градовете ни. Какви точно ще бъдат ефектите за нас е трудно да предвидим на този етап", заяви кметът на София Йорданка Фандъкова    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Ако има нещо ново в тазгодишния бюджет на Столичната община, то това е, че за първи път той ще бъде в размер над 2 милиарда лева. Въпреки огромната сума - с 200 млн. лв. повече от от 2021 г. - обаче акцентите в документа са добре познати и чакани от години. Метрото към "Левски-Г" и "Арена Армеец", разширение на булеварди, ремонти на улици и тротоари. Това накратко предвижда представеният от кмета Йорданка Фандъкова проектобюджет за 2022-ра.

Тя предупреди, че най-вероятно той ще бъде актуализиран в средата на годината заради несигурното положение и войната с Украйна - нещо, за което от ГЕРБ иначе критикуваха правителството.

В проекта са планирани 820 млн. лв. собствени приходи, които включват две основни пера - местни данъци в размер на 457 млн. лв. (основно данъка върху имотите, автомобилите и при придобиване на имущество) и такси - 292 млн. лв., като 83% от тях е такса битови отпадъци, която целево се изразходва само за дейности по почистване. Останалите собствени средства са от наеми, санкции и продажби. Другите средства идват от трансфери от държавата, като например заплатите на учителите, както и заеми и еврофондове.

Метрото: общината започва, държавата да довършва

Инвестициите на общината за тази година са планирани да бъдат 584 млн. лв., от които 54% са собствените средства и 46% представляват финансиране по европрограми. От тях 211 млн. лв. ще се инвестират за транспорт. Първо, за старта на метрото към "Левски Г" общината ще отдели собствени средства в размер на 92 млн. лв., като общо изграждането на новите три километра струва 220 млн. лв. Другата част се очаква да дойде от Плана за възстановяване.

"Имаме пълна готовност, очаквам този месец да започнем строителството на участъка", коментира кметът Фандъкова. Другата нова отсечка - към "Арена Армеец", вероятно ще бъде финансирана със заем. Кметът обяви, че се чака заявката до Европейската инвестиционна банка да бъде одобрена, като настоява Министерският съвет да прехвърли още средства от плана. "Имаме такова обещание, заложени са 40 млн. лв. в държавния бюджет за финансиране и покриване на тази разлика, очакваме да бъде публикуван той и не сме заложили тези средства в нашия", казва Фандъкова.

Ако финансирането бъде осигурено скоро, изграждането и на останалите 6 км може да започне до края на годината.

Акцентът е върху булевардите

Голяма част от инвестициите на общината са насочени към довършване на вече започнати проекти, като например разширението на бул. "Тодор Каблешков" и "Филип Кутев". За изграждането на "Филип Кутев" обаче пречи един имот, собственост на болница "Вита", който трябва да бъде отчужден, но собствениците обжалват градоустройствения план, което спъва процедурата, коментира за "Капитал" главният архитект Здравко Здравков преди две седмици. Така че дългоочакваният ринг със сигурност ще се забави. И заложените сега средства може отново да не се усвоят.

По-реално (но отново далеч във времето) изглежда продължението на булевардите "Рожен" и "Копенхаген". За тези големи обекти общината взе заем от ЕИБ в края на 2020 г., но едва на 12 февруари обяви търговете за избор на фирми. Забавянето най-вероятно отново се дължи на проблеми с отчужденията или изготвяне на проектите. Така, започването на изграждането им оптимистично би започнало до края на тази година.

Другите важни проекти в бюджет 2022 са изграждането на Източната тангента (търгът беше задействан още през лятото на 2020 г.), "Ломско шосе" към околовръстното, ул. "Опълченска" и ул. "Димитър Пешев", обясни зам.-кметът по финансите Дончо Барбалов за "Капитал".

Основната част от парите за отчуждаване (12.3 млн. лв. за 2022 г.) също ще отидат за улици и булеварди. Общината обаче трябва да отчуждава и терени в парковете и терени за детски градини, защото сроковете, определени от Конституционния съд, изтекоха. Понеже за това са ѝ нужни милиарди, предложението на главния арх. Здравков и общинското "Софияплан" е да измисли механизъм за въвеждането на нови такси за строителите, които да осигурят средствата.

Отново 50 млн. лв. ще бъдат разпределени между 24-мата райони кметове за поддръжката на улици и тротоари. "Надявам се, че всички ще успеят да се справят с тази задача", заяви Фандъкова.

Градският транспорт без помощ от държавата

Другата част от капиталовата програма е насочена към довършването на отдавна започнати поръчки с еврофинансиране - за нови мотриси на метрото, нови трамваи, както и дълго очакваните 52 електробусчета, планирани като довеждащ транспорт. Чак четвъртата процедура на "Столичен автотранспорт" пожъна успех и през февруари бяха избрани фирмите, които да доставят електробусите - "Чериът моторс" и "Булавто България".

София обаче не е успяла да издейства финансиране от държавата, което да покрие покачващите се разходи за градския транспорт. В началото на годината общински съветници от ГЕРБ и ВМРО дори заплашиха със спирането на обществения транспорт, в случай че не получат исканите 178 млн. лв.

"При гласуването на републиканския бюджет в петък искането ни беше отхвърлено и това остава основно предизвикателство за нас тази година. За да осигурим градския транспорт и безпроблемното обслужване, осигурихме над 177 млн. лв., което са 19% от всички местни данъци. Това значи, че за да осигурим средства за транспорта взимаме от други средства като улици, отчуждаване, ремонти на детски градини и училища и затова беше толкова важно да може да се обезпечи градския транспорт", коментира кметът. Други 150 млн. лв. се очаква да дойдат от продажбата на билети и карти за градския транспорт, както и от приходите от платена зона. Което отново значи, че инвестиции в тротоари или буферни паркинги от страна на Центъра за градска мобилност няма да се правят.

Още пари за детски градини?

По друга наболяла тема - детските градини, кметът Фандъкова заяви, че тази година общината ще инвестира 41.3 млн. лв. за изграждането на детски градини и ясли и още 10.4 млн. лв. за строителството на три училища. Макар и кметството да получи от държавата 70 млн. лв. през 2020 г., които не е успяла да изразходва и до днес, кметът заговори, че общината ще иска още от държавата. От общо 70.1 млн. лв., отпуснати ѝ през 2020 г., до края на 2021 г. тя е инвестирала малко над половината от тях - 39.6 млн. лв."В държавния бюджет 70 млн. лв. са заложени за строителството на детски градини и училища, имах разговор с министъра на финансите Асен Василев и увериха, че най-голяма част от тях ще е за София. Трябва да има различен регламент, сега една община може да кандидатства с до два или три обекта, а имаме готовност да започнем с още 15 детски градини", коментира тя.

И изненадващо заяви, че общината има възможност да вземе още един инвестиционен заем, "за детски градини специално". Както и при градския транспорт, тук отново въпросът е защо най-богатата община в София продължава да иска и да разчита на държавата, за да осигурява на жителите си базови нужди.

Несигурното зелено

Тази година София би трябвало да стартира и седемте зелени проекта, за които пое ангажимент след участието си в конкурса "Зелена столица на Европа". Общинският съвет взе решение с тази цел да бъдат отпуснати 40 млн. лв. от бюджета за 2022 г. "Всички проекти, за които сме поели ангажимент в тази инициатива са заложени като обекти през тази година", увери Фандъкова. Тя изтъкна, че "най-важният и най-любимият на всички софиянци и на нас Зелен ринг" се очаква да бъде изпълнен, но се чака съгласието на министъра на транспорта да предостави терените (собственост на НКЖИ) на общината. Това е проект, който се чака от над десет години и обичайно управляващите се сещат за него преди избори.

Тази година иначе е заложено изграждането на изцяло ново осветление в парк "Св. св. Петър и Павел", където вече от година лампите не работят, ремонтът на алейната мрежа Борисовата градина, продължението на ремонта в Северен парк и в парк "Заимов". С подкрепата на министъра на екологията Борислав Сандов ще се разшири и програмата за облагородяването на междублоковите пространства, или т.нар. кални точки.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nixonanim avatar :-?
    Nixonanim

    Извинявам се, но не мога да намеря документ на сайта на общината. Интересува ме да видя цялата таблица с планираните разходи, не само няколко слайда.

    Нередност?
  • 2
    lks24520573 avatar :-@
    sosy_jopy king

    Кога ще започне изграждането на Княжевския лифт и нов открит лифт в Драгалевци. Трябва незабавно прекратяване на концесиите с Витоша ски и връщането на лифтовете към Столична община. В Австрия и Франция има по 200-300км писти и лифтове в един курорт . А ние 20 години спорим, че новите "стъпки" на Драгалевския лифт били с 70см "по-широки". Освен това отдавна трябваше да се кандидатства за еврофондове за лифтовете на Витоша като част от инфраструктурата, както е при изграждането на метрото.

    Нередност?
Нов коментар