Износът през 2020: Плюс от медта, минус от горивата
Продажбите на български стоки в чужбина намаляват с 6.4% в кризисната година, или с 3.76 млрд. лв.
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Износът през кризисната 2020 г. се свива с 6.4%, или с 3.76 млрд. лв. до 54.7 мрлд., показват предварителните данни на Националния статистически институт (НСИ). Понижението е видимо както на пазарите в ЕС, така и на тези извън съюза. За минуса до голяма степен е отговорен сривът на цените на петрола и по-слабото търсене на горива, което понижава продажбите на български горива в чужбина с 54% до 2.55 млрд. през миналата година. От друга страна обаче, стоят продажбите на мед в чужбина, които нарастват с 636 млн. лв. до над 4.8 млрд. за 2020 г.
Вносът също намалява - с 8.9% за годината до общо 60.1 млрд. лв. И тук понижението се дължи предимно на горивата, но фактор са и по-слаби покупки на автомобили от чужбина (с 20% надолу). Така търговското салдо остава отрицателно, но минусът се свива спрямо предкризисната година - от -7.53 млрд. лв. през 2019 г. на -5.4 млрд. през 2020 г.
Кризата в ЕС
През 2020 г. износът на стоки на България към ЕС намалява с 4.1% до 35.8 млрд. лв., показват предварителните сметки на националната статистика. Без изненада, с най-голям принос към понижението, е експортът на горива - 2.1 процентни пункта. Продажбите на леки и тежки горива от България в ЕС намаляват с 44% до малко над 1 млрд. лв., като фактор е както по-слабото търсене, така и сривът на цената на петрола на международните пазари през 2020 г.
Няколко стокови групи отчитат по-високи продажби въпреки кризата, но най-значимо е увеличението на експорта на медни стоки - с 9.4% до 2.56 млрд. лв. Разбивката по държави показва, че растежът се дължи основно на повече продажби в Белгия (280 млн. лв. нагоре). Експортът се повишава значително и в групата с "конфекционирани текстилни артикули" - продажбите се удвояват през 2020 г. до 319 млн. лв. По-конкретно тук растежът се дължи на износа на предпазни маски за лице към Франция, Германия, Белгия, Румъния.
Големите групи за машини и части отчитат спад на износа през 2020 г., но тази тенденция започна да се обръща към края на годината. Така например през декември продажбите към ЕС растат с двуцифрен темп спрямо декември 2019 г., основно заради увеличение на медни стоки (със 76% до 196 млн. лв.), но и на техника като хладилници, фризери, миялни, помпи за течности (с 25% до 273 млн. лв.).
Големият минус в трети страни
В страните извън съюза износът на стоки от България намалява с 10.5% до 18.9 млрд. лв. през 2020 г. спрямо предкризисното ниво. Този спад се дължи почти изцяло на по-слабите продажби на горива - сумата им намалява от 3.78 млрд. на 1.54 млрд. Най-голям е минусът при Турция - експортът на горива пада със 71% до 351 млн. лв., а на второ място е Египет, където продажбите са с 400 млн. лв. под нивото от 2019 г.
Междувременно износът на стоки от мед расте с 22.6% до стойност на продажбите от 2.26 млрд. лв. Увеличението движи турският пазар, където експортът е нагоре с 61% до 768 млн. лв., а към Китай ръстът е с 10.5% до продажби за близо 1.2 млрд. лв.
През януари, изглежда, тенденциите от изминалата 2020 г. продължават - износът към трети страни все още е на минус с 22.6% разлика спрямо година по-рано. Причината са горивата, които са с две трети под нивото си от януари 2020 г.
Read this article in English on KInsights.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.