Износът през 2020: Плюс от медта, минус от горивата

Продажбите на български стоки в чужбина намаляват с 6.4% в кризисната година, или с 3.76 млрд. лв.

Рафинерията на българския лидер в металургията - медодобивната компания "Аурубис България"
Рафинерията на българския лидер в металургията - медодобивната компания "Аурубис България"
Рафинерията на българския лидер в металургията - медодобивната компания "Аурубис България"    ©  Tsvetelina Belutova
Рафинерията на българския лидер в металургията - медодобивната компания "Аурубис България"    ©  Tsvetelina Belutova
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Износът през кризисната 2020 г. се свива с 6.4%, или с 3.76 млрд. лв. до 54.7 мрлд., показват предварителните данни на Националния статистически институт (НСИ). Понижението е видимо както на пазарите в ЕС, така и на тези извън съюза. За минуса до голяма степен е отговорен сривът на цените на петрола и по-слабото търсене на горива, което понижава продажбите на български горива в чужбина с 54% до 2.55 млрд. през миналата година. От друга страна обаче, стоят продажбите на мед в чужбина, които нарастват с 636 млн. лв. до над 4.8 млрд. за 2020 г.

Вносът също намалява - с 8.9% за годината до общо 60.1 млрд. лв. И тук понижението се дължи предимно на горивата, но фактор са и по-слаби покупки на автомобили от чужбина (с 20% надолу). Така търговското салдо остава отрицателно, но минусът се свива спрямо предкризисната година - от -7.53 млрд. лв. през 2019 г. на -5.4 млрд. през 2020 г.

Кризата в ЕС

През 2020 г. износът на стоки на България към ЕС намалява с 4.1% до 35.8 млрд. лв., показват предварителните сметки на националната статистика. Без изненада, с най-голям принос към понижението, е експортът на горива - 2.1 процентни пункта. Продажбите на леки и тежки горива от България в ЕС намаляват с 44% до малко над 1 млрд. лв., като фактор е както по-слабото търсене, така и сривът на цената на петрола на международните пазари през 2020 г.

Няколко стокови групи отчитат по-високи продажби въпреки кризата, но най-значимо е увеличението на експорта на медни стоки - с 9.4% до 2.56 млрд. лв. Разбивката по държави показва, че растежът се дължи основно на повече продажби в Белгия (280 млн. лв. нагоре). Експортът се повишава значително и в групата с "конфекционирани текстилни артикули" - продажбите се удвояват през 2020 г. до 319 млн. лв. По-конкретно тук растежът се дължи на износа на предпазни маски за лице към Франция, Германия, Белгия, Румъния.

Големите групи за машини и части отчитат спад на износа през 2020 г., но тази тенденция започна да се обръща към края на годината. Така например през декември продажбите към ЕС растат с двуцифрен темп спрямо декември 2019 г., основно заради увеличение на медни стоки (със 76% до 196 млн. лв.), но и на техника като хладилници, фризери, миялни, помпи за течности (с 25% до 273 млн. лв.).

Големият минус в трети страни

В страните извън съюза износът на стоки от България намалява с 10.5% до 18.9 млрд. лв. през 2020 г. спрямо предкризисното ниво. Този спад се дължи почти изцяло на по-слабите продажби на горива - сумата им намалява от 3.78 млрд. на 1.54 млрд. Най-голям е минусът при Турция - експортът на горива пада със 71% до 351 млн. лв., а на второ място е Египет, където продажбите са с 400 млн. лв. под нивото от 2019 г.

Междувременно износът на стоки от мед расте с 22.6% до стойност на продажбите от 2.26 млрд. лв. Увеличението движи турският пазар, където експортът е нагоре с 61% до 768 млн. лв., а към Китай ръстът е с 10.5% до продажби за близо 1.2 млрд. лв.

През януари, изглежда, тенденциите от изминалата 2020 г. продължават - износът към трети страни все още е на минус с 22.6% разлика спрямо година по-рано. Причината са горивата, които са с две трети под нивото си от януари 2020 г.

Read this article in English on KInsights.

Все още няма коментари
Нов коментар