🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Над половин милион ще струва вторият ремонт на сградата на тол-управлението

Пътната агенция възлага поръчка, която напомня на дейности от договора за самата тол-система

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) избра кой да ремонтира тол-управлението - софийската фирма "Електрисити". Прогнозната стойност беше 700 хил. лв. без ДДС, като компанията печели с оферта 590 хил. лв.

Поръчката е за ремонт в сградата на Научноизследователския строителен институт (НИСИ) на ул. "Никола Петков" 86 в столичния квартал "Овча купел". В четвъртия и петия етаж на сградата се намира Националното тол-управление (НТУ) - това е звеното, което ще управлява тол-системата.

Преустройство на управлението се изпълни и в рамките на поръчката за изграждане на тол-системата, но от АПИ твърдят, че дейностите са различни. През февруари АПИ не даде и конкретна информация колко е струвал предишния ремонт.

Прави впечатление, че от конкурса е била изключена "Ита инженеринг". Това е фирмата, която беше подизпълнител на австрийския консорциум Kapsch, с който беше сключен договор за изграждане на тол-системата.

Кои са победителите

Победителят в конкурса е "Електрисити". Според сайта ѝ това е фирма, "създадена през 2009 г. в град София с основна дейност изграждане на съоръжения от електроенергийната инфраструктура". Дружеството е собственост на Владимир Даскалов и има приходи над 22 млн. лв. за 2018 г. Според отчета за дейността им през 2018 г. са работили по изграждането на хотелски комплекс в Равда, жилищна сграда в "Манастирски ливади" в София и др.

Справка в регистъра на Агенцията по обществени поръчки сочи, че през лятото са завършили ремонт на сградата на Национална следствена служба по поръчка на прокуратурата за над 300 хил. лв. Преди две години са ремонтирали четвъртия етаж на сградата на Централната поща на столичната ул. "Гурко" за 1.7 млн. лв. без ДДС.

Дублетна форма

Настоящият търг включва ремонтни дейности на четвъртия и петия етаж на сградата на НИСИ, като там трябва да се обособят офис помещения съответно с 29 и 99 работни места. Преди година обаче "Ита инженеринг" вече обособи работни места на четвъртия етаж, а освен това в заданието на настоящия търг присъстват и други дейности, които се повтарят. Така например в констативния акт за ремонта, изпълнен от въпросната фирма през ноември 2018 г., пише, че "санитарният възел е преустроен", а в сегашният търг има задача "осъвременяване на съществуващите санитарни възли". Така остава впечатлението, че държавата ще плаща отново за неща, които трябва вече да са направени, защото е малко вероятно тоалетните да имат нужда от ремонт само година след като си били обновени.

В отговори до "Капитал" от АПИ през лятото уточниха, че "Ита инженеринг" трябвало да осигури 43 работни места, а Националното тол-управление трябва да има 225 служители в София. Обяснението на агенцията за новата поръчка е, че отделите "Управление на информационни системи и инфраструктура" и "Обслужване на клиенти" били на четвъртия етаж в сградата на НИСИ, а служителите от останалите отдели са в административната сграда на адрес бул. "Цар Борис Трети" 215 ("Геопланпроект"). Целта била всички да работят на едно и също място.

Това обяснение обаче показва, че това е поредният елемент от тол-системата, който не е планиран навреме и в хода на работата трябва да се отпускат средства или да се извършват дейности със закъснение. Все пак тол-управлението започна работа още през декември с пускането на електронната винетка.

"Капитал" поиска определената сума за ремонт на сграда на Националното тол-управление, но отговорът на пътната агенция цитира единствено сумата на целия договор за тол-системата (149 997 000 лв. без ДДС), а след това уточнява, че "цялата документация, свързана с провеждането на обществената поръчка, е публикувана в профила на купувача на сайта на АПИ". Това обаче не е вярно - разбивката на поръчката по цени на дейностите е скрита.

Според договора за подизпълнение на "Ита инженеринг" с Kapsch те извършват набор от дейности за около 15 млн. евро. В това обаче се включват и други дейности, като например изграждането на контролни рамки по пътищата.