Викове по площадите вместо закони за винетките

Въпреки че една година държавата не може да въведе ред в таксуването на пътищата, Министерският съвет все пак одобри обхват и тарифи за тол-системата

"Отиваш лично днес в селата край София, заставаш на площада и като глашатаите едно време викаш три пъти "Няма да има винетки", нареди Бойко Борисов на шефа на пътната агенция
"Отиваш лично днес в селата край София, заставаш на площада и като глашатаите едно време викаш три пъти "Няма да има винетки", нареди Бойко Борисов на шефа на пътната агенция
"Отиваш лично днес в селата край София, заставаш на площада и като глашатаите едно време викаш три пъти "Няма да има винетки", нареди Бойко Борисов на шефа на пътната агенция    ©  Георги Кожухаров
"Отиваш лично днес в селата край София, заставаш на площада и като глашатаите едно време викаш три пъти "Няма да има винетки", нареди Бойко Борисов на шефа на пътната агенция    ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Когато един проблем не се реши, а само бъде потулен, е нормално в даден момент той отново да се появи. Точно така стана с въпроса дали са нужни винетки за Северната скоростна тангента на София и другите пътища до населените места в общината. Той възникна в началото на 2019 г., насред хаоса със системата за електронни винетки, но не беше решен и сега отново докара властта до ръба на нервна криза.

Днес по време на заседание на Министерския съвет премиерът Бойко Борисов избухна и сгълча шефа на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Георги Терзийски. "Що ми правите тези номерца? Нали знаеш колко бързо ще се разправя с вас. Как може да ми изкарвате хора на улицата за такава глупост? Защо ми го правите? Репетирате дали мога да ви оправя още днес ли", попита премиерът. Поводът беше съобщението на АПИ, че за тангентата и пътищата за Банкя, Панчарево, Бистрица и други крайни квартали и села край София са нужни винетки. Впрочем още в края на 2018 г. именно Министерски съвет одобрява списъка с платени пътища, в който влизат същите тези отсечки.

Площадно управление

Казусът още не е финално решен и създава объркване, въпреки че от началото на 2019 г. досега се смениха редица шефове в пътната агенция, а премиерът и кметът на Столичната община Йорданка Фандъкова, които са замесени, са същите.

"Отиваш лично днес в селата край София, заставаш на площада и като глашатаите едно време викаш три пъти "Няма да има винетки", нареди Борисов на Терзийски. Всъщност обаче това далеч не е негова работа. Според чл. 10 от Закона за пътищата платените пътни отсечки се приемат с решение на Министерския съвет, чийто председател е именно Борисов, а не на АПИ или която и да е община. Теоретично тангентата продължава да попада под управлението на пътната агенция, докато не бъде официално изключена от обхвата на платената мрежа и това, че няма да се изискват винетки за нея, е формално нарушение на закона.

Йорданка Фандъкова, кмет на Столичната община, декември 2018 г.

"Тази сутрин разговарях отново с ръководството на Агенция "Пътна инфраструктура" и очаквам още на 2 януари с АПИ да постигнем споразумение за изключване на Северната скоростна тангента от списъка на пътищата, за които е нужна винетка. До окончателното решение се въвежда гратисен период за преминаването без винетка по тангентата на леки автомобили.

Георги Терзийски, председател на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), 19 февруари 2020 г.

"Със Столичната община уточняваме за кои участъци няма да е необходима винетка. Глоби няма да има."

Дела трябват, а не думи

Преди година Борисов нареди на АПИ преминаването през Северната скоростна тангента да става без винетка, а общините, включително и Столичната община, да финансират поддържането на тези пътища, за да не се дължат такси за тях. Оттогава тангентата не се е таксувала. Споразумение между София и пътната агенция обаче не е подписано. "За всички населени места на територията на Столичната община се осигурява път, по който се пътува до София без винетка. Списъкът с тези пътища, който изготвихме, многократно е обсъждан с ръководството на Агенция "Пътна инфраструктура", написа във Facebook Фандъкова днес.

Пред депутати пък регионалният министър Петя Аврамова уточни, че преговорите между АПИ и СО продължават, а след това министерството ще внесе искане за ново решение в Министерския съвет, в което ще извади от обхвата на платената пътна мрежа с винетки тези пътища, за които общините ще поемат ангажимент за тяхната поддръжка.

По принцип и миналата година казусът беше същият. Защо една година това не е направено обаче не стана ясно.

Освен това, ако за София въпросът е напът да се реши, не така стоят нещата с аналогичните проблеми в другите големи градове. За да не се плащат винетки за републиканската пътна мрежа, общините трябва да имат налични пари за поддържане, но те обикновено твърдят, че нямат. Столичната община е по-богата, но дори тя вероятно ще изпитва трудности да финансира поддръжката на тези пътища със собствени средства, особено ако се съди по възможностите й да ремонтира градските булеварди.

Пореден опит за тол-система

На фона на очевидните трудности, с които се сблъсква държавата при провеждането на транспортната реформа, Министерският съвет все пак успя да одобри новия, силно смален обхват на тол-системата и новите тарифи за нея.

От 1 март тя ще заработи с обхват 3115 километра - 803 километра магистрали и 2312 километра първокласни пътища. Актуалните цени за тежкотоварни автомобили паднаха на 1-2 стотинки на километър. Очакваните приходи от тол-такси за 2020 са в размер на около 450 млн. лв., за 2021 г. - 480 млн. лв., и за 2022 г. - 495 млн. лв., пише в мотивите на предложението за постановление, които бяха публикувани за обществено обсъждане.

По план след три месеца трябва да има преразглеждане на цените и обхвата, ако приходите не вървят с очакваните темпове.

Тол-системата трябваше да започне да работи още през август 2019 г. Държавата обаче закъсня с организацията и я отложи. След като таксите предизвикаха недоволството на транспортния бранш пък, се стигна и до съкращаване на таксите.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bluelagoon avatar :-|
    мики маус
    • + 2

    Трагедия!
    “Управлението” на Бащицата е пагубно за законността в България!

    Нередност?
Нов коментар