🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Конкуренцията извън САЩ променя нагласите на студентите

Berkeley Haas School of Business е с най-добрите MBA програми според класацията на The Economist

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Тази година училището с най-добри MBA програми е Университетът в Калифорния Berkeley Haas School of Business. Това определя класацията за най-добрите MBA (Master of Business Administration) програми на британското списание The Economist. През 2018 г. университетът заемаше четвърто място. Класацията е четвъртата, която списанието прави.

Програмите се класират по два общи критерия: личностно развитие/образователен опит и кариерно развитие. И по двата критерия Haas превъзхожда останалите. Училището изпреварва 70 други университетски програми за кариерно развитие, като отбелязва силен напредък в заплащането, което възпитаниците му получават, както и най-висок рейтинг за изпълнение на целите за добра подготвеност за последващото ниво на програмата EMBA (Executive Master of Business Administration). Студентите оценяват високо приложимостта на преподаваните предмети, както и отзивчивостта на академичната общност и лекотата, с която могат да поддържат връзка със състуденти и преподаватели. Възможността за безпроблемна комуникация с академичната общност ще бъде още по-важна, тъй като вероятно пътуванията ще продължат да бъдат ограничени заради пандемията с COVID-19.

EMBA програмите дават възможност за запознанства с други изпълнителни директори от различни индустрии и държави. Доброто представяне на съвместните програми за изпълнителни директори се дължи на глобалния характер на образованието. Четири от десет програми се провеждат от училища в различни страни и континенти:

  • IE University в Испания и Brown University в САЩ
  • Kellogg School of Management at Northwestern University в САЩ и WHU-Otto Beisheim School of Management в Германия
  • Общата програма на американският Kellogg School of Management с York University's Schulich School of Business в Канада
  • UCLA Anderson School of Management в САЩ и National University в Сингапур

200 000 долара + антимигрантски настроения = отлив на студенти в САЩ

Както и тази година, така и през 2018 в класацията на The Economist (която се прави на всеки две години) са доминирали американски училища. През 2019 г. обаче започва да се усеща разклащане на индустрията. Според асоциацията Graduate Management Admission Council (GMAC) записаните в американските MBA програми през миналата година са били със 7% по-малко от предходната. Също така почти три четвърти от двегодишните програми в цяла Америка са отчели спад, дори най-известните - Harvard Business School (в Бостън) и The Stanford Graduate School of Business (в Пало Алто). И при двете понижението е с около 6%. Една от причините за това е била нарастващата конкуренция от чужбина и новосъздадените онлайн програми. Ако през 2018 г. в топ 10 в класацията са били четири американски училища, то сега са три, а броят на съвместните програми между американски и чуждестранни училища сред водещите десет се е увеличил с едно.

Образованието за бизнес мениджмънт процъфтява в САЩ през 60-те години на миналия век и оттогава то се преподава предимно на американци. След глобализацията на икономиката през 80-те и 90-те години започва да се наблюдава възход и при американските учебни програми и студентски организации, в които има и чуждестранни студенти. Според Шанги Чоугла, ръководител на Harvard Business School, от 2019 започва да се забелязва "трета вълна": развилите се вече нови училища извън САЩ позволяват на студентите да учат по-близо до дома и до работодателите си. В Европа започват да се предлагат по-евтини програми, които се различават от тези в Щатите. И докато три от четири двегодишни MBA програми в САЩ са започнали да отчитат спад при записаните чуждестранни студенти, броят на кандидатите в азиатските бизнес училища се е увеличил с 9% от 2017 до 2018.

Антимигрантските настроения в Америка през последните години допълнително са ускорили тенденцията. Понижението обаче не е било само при чуждестранните студенти. Интересът на американците към MBA програми също е намалял - това докладват половината от американските училища, когато става въпрос за записали се местни студенти. Най-основателната причина за това са нарастващите през последните години разходи за образование, които отблъскват студентите независимо от произхода им. Първокласна MBA програма е от порядъка на 200 000 долара (с включени разходи за живот). Дори и с финансова помощ много студенти се дипломират с дългове около 100 хил. долара.

Не всички са загубили итнерес

Консултантските агенции и инвестиционните банки, които традиционно са най-големите привърженици на MBA програмите, твърдят, че апетитът им към завършилите престижните програми не е намалял. Според Костя Симоненко, 28-годишен консултант от Oliver Wyman (който плаща за MBA курс в Columbia Business School), MBA дипломата "дава основата на кариерата". В Силициевата долина, в която допреди няколко години мнението, че MBA програмите предлагат просто свръхскъпо ноу-хау, е отшумяло. Стартиращите компании там се превръщат в корпорации и вече имат нужда не само от ИТ специалисти, но и от мениджъри, които да контролират бизнес процесите. Проучване, направено от специалисти по човешки ресурси от GMAC през 2019 г., установява, че 80% от технологичните компании планират да наемат MBA дипломанти, като нагласите са същите като тези на консултантските (82%) и финансовите фирми (77%).

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар