COVID-19 прави MBA програмите още по-актуални

Бизнес училищата превръщат лидерството по време на пандемията и управлението на дистанционни екипи във важен фокус

През последните двайсет години престижните магистърски програми по бизнес администрация, познати още като MBA, се фокусират върху случаи на така наречено разрушение на пазарните модели (англ. disruption). Особено през последните 10 години това означаваше главно как традиционните бизнес модели биват преобръщани от иновациите и технологиите. През 2020 г. моделът на работа на целия свят е нарушен заради COVID-19, като още не е ясно как ще изглежда бизнесът след това. Висшето образование също се сблъска със своите проблеми, като повечето големи чуждестранни университети регистрираха огромни загуби и от отказващи се чуждестранни студенти, и от самите мерки, необходими за справяне с пандемията. Един от големите въпроси за бизнес училищата през юни беше дали MBA програмите, които в зависимост от формата си представляват инвестиция на време извън работа и на сериозно количество средства, ще си струват в дистанционен вариант, или е по-добре следването да се отложи с една година. Преобладаваща несигурност обаче прави MBA програмите още по-актуални. Целта на една MBA диплома е да създаде адаптивни лидери със системен поглед към проблемите и с големи мрежи от делови контакти. Те трябва да са готови да се сблъскат с бързо променящия се и "разрушаван" свят.

Инвестиция по време на криза

MBA програмите бързо се адаптираха към COVID-19 въпреки предположенията през юни, че бизнес училищата ще останат с по-малко студенти заради по-малкото опции за разширяване на мрежата от делови контакти и поради високите такси. "През 2020 г. световните бизнес училища се радват на значително увеличение на броя на кандидатите за МВА програми и това е напълно логично. Инвестицията в MBA е доказала стойността си, особено в периоди на криза", обяснява за "Капитал" консултантът за международно образование и кариерно развитие в Access MBA/Advent Group Илиана Бобова. Силното нарушение на пазарите в момента и неясното им бъдеще след пандемията е допълнителен аргумент за промяна на кариерния път чрез потенциална MBA диплома.

Интересът към наемането на кадри с MBA дипломи остава силен и сред работодателите. Проучване сред 232 корпоративни работодатели от септември, проведено от Graduate Management Admission Council (GMAC), показва, че преди пандемията 92% от запитаните фирми са имали намерението да наемат завършили MBA програми. През лятото този процент спада до 77, но през септември е отново 89, а тенденцията е за продължаващо увеличение на заплатите на магистрите по бизнес администрация. Не е ясно обаче как повторното затваряне в много страни през октомври и ноември влияе на тези мнения.

Хаосът е възможност

"През 2020 г. МВА програмите много бързо и гъвкаво добавиха курсове, насочени към управление на кризи, лидерство в дигитална среда и всички най-важни теми от дневния ред на бизнеса в момента", смята Бобова и посочва, че обучението в МВА "далеч не е само в класната стая и това допълнително съдържание намери място и в презентациите на гостуващи лектори, срещи с мениджмънта на компании, семинари, панелни дискусии, подкаст и други формати". Така COVID-19 и ефектите му се превръщат във водещи теми в бизнес образованието. Над половината запитани студенти от бизнес училища по целия свят смятат, че програмите им частично или изцяло надминават очакванията им, показва проучване на Асоциацията за MBA (AMBA) и Асоциацията на завършилите бизнес (BGA), проведено между март и май тази година, когато университетите по целия свят преподават почти изцяло дистанционно. Допълнително още 33% от студентите, участвали в проучванията, твърдят, че MBA програмите отговарят на очакванията им. "Проучването показва, че в по-голямата си част випуск 2020 е възседнал вълната на глобалния хаос и е получил максималното от MBA преживяването си", посочва авторът на доклада Дейвид Удс-Хейл пред специализираната медиа Poets&Quants.

Ами деловите контакти?

Важно заключение от проучването на AMBA и BGA обаче е, че половината студенти искат повече шансове за networking по време на пандемията, като дистанционните условия на обучението невинаги предразполагат към това. Създадените в MBA мрежи от нови професионални контакти са един от най-ключовите аспекти на програмите. Според Илиана Бобова възприемането на технологичното общуване, част от ежедневието ни вече от много години, като сериозно предизвикателство в момента е по-скоро въпрос на психологическа промяна. "МВА програмите са доказали стойността си при изграждане на делови контакти, тъй като обучението е силно фокусирано върху обмяна на опит и работа в екипи. Не бих посъветвала никого да отлага обучението си в чакане на възможността за изцяло присъствено обучение и networking. Създадените в МВА контакти са дългосрочни. Конкурентните предимства за кариерно развитие са изключително много", смята Бобова.

От своя страна повечето бизнес училища, чиито магистърски програми отвориха врати (дистанционно, присъствено или в смесена форма) тази есен, предлагат и курсове, които се занимават именно с проблемите на ефективното лидерство, комуникация и преговори в дистанционна среда. Бизнес училището на Insead във Франция и Сингапур например предлага MBA курс, който се занимава в детайл с преговори с високи залози по Zoom. Друга важна тема е как се управляват дистанционни екипи и как това променя предизвикателствата пред лидерството. Това например е голям фокус на Judge Business School в Кеймбриджкия университет.

Стипендиите стават по конкурентни

Магистърските програми по бизнес администрация, особено във водещите бизнес училища, са известни с високите си такси на обучение, въпреки че и това не е съвсем вярно. Международното предлагане е много голямо, а и достъпът до финансиране, включително за български професионалисти, е широк. Бобова посочва, че Access MBA вече е провела две събития в България през 2020 г., на които българските професионалисти проявяват широк спектър от интереси към програми в Европа, Америка и Азия, както и към различни форми на обучение - от редовната форма до задочни и дистанционни MBA програми.

Следването във водещите бизнес училища, чиито такси за обучение често се споменават в медиите, наистина представлява сериозна инвестиция. Тези престижни програми обаче също са достъпни и за професионалисти с по-малко средства чрез конкурентните стипендии за академични постижения. "Най-важното е, че стипендиите винаги са насочени към най-силните кандидати. Стремежът на всеки МВА кандидат трябва да е да представи силна цялостна кандидатура за МВА и отделно тя да отговаря напълно на конкретните изисквания на стипендиантската програма", обяснява Бобова. През 2020 г. висшите училища по целия свят поемат сериозни финансови загуби заради отказали се или отложили годината студенти и заради разходите за адаптиране към пандемията. "Не бих казала, че има намаляване на стипендиите от страна на бизнес училищата. Част от стипендиите са предоставени целево от външни дарители и не са пряко свързани с приходите на програмата. По-скоро конкуренцията за стипендии е по-голяма, но както казах, за силните МВА кандидатури винаги има стипендии", смята Бобова. Университетите търсят начини да отговорят на трудностите, с които се сблъскват кандидатите им, включително за стипендиите. Някои бизнес училища вече прекъсват и провеждането на стандартизирани тестове. В момента четири от водещите 25 бизнес училища в света например обявиха, че няма да изискват тестовете GMAT или GRE заради трудностите с полагането му онлайн по време на пълен локдаун. Това са бизнес училищата MIT Sloan, "Дардън" на Университета във Вирджиния, "Рос" на Мичиганския университет и "Кели" на Университета в Индиана с очакване, че със засилването на локдауните по света още водещи институции ще повторят този пример.

Все още няма коментари
Нов коментар