Пътят към новата планова икономика

Транспортният министър иска да пренареди автобусния пазар

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

За всеки шофьор е фатално, ако бърка ляво и дясно. При политиците често виждаме забежки към идеите на уж противоположния лагер. Но тази седмица имаме фундаментален завой, направо невиждан досега. Направи го министърът на транспорта Александър Цветков, който заради, забележете, "силната конкуренция в автобусния бранш" и това, че "фирмите си крадат пътниците", се зае да преразпределя транспортните схеми и да казва кой, откъде и докъде може да се пътува. 

От предложението му става ясно, че той ама въобще не е чувал за пазарна икономика и свободно движение на стоки и хора. Подобни на неговите идеи бяха пробутвани и на предишното (значително по-ляво) правителство, но дори то не ги прие.

А действието на министъра никак не е маргинално - автобусният пазар годишно прави оборот от 1.5 млрд. лева, а услугите се ползват от стотици хиляди пътници. И, да, пазарът не е перфектен в момента, но вместо да го подобри, Цветков направо го съсипва. Тук едва ли става дума за незнание и неразбиране. По-скоро за защитаване на определени корпоративни интереси на големите фирми на пазара, които ще имат шанса да завземат още по-силни позиции, като елиминират конкуренцията на по-малките. Докато министерството полага социални грижи за част от превозвачите (и своя - БДЖ), то забравя за съществуването на най-важното - техните клиенти. А те имат интерес да има конкуренция и по-ниски цени, алтернативни превозвачи и по-удобно пътуване или, иначе казано, свободен пазар и право на избор. Иначе точно в България на рейса на плановата икономика всички вече сме се возили. И знаем накъде вози.

7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    jj avatar :-|
    J.J.
    • - 28
    • + 6

    Е знаем и накъде води, липсата на никаква плановост, или дори нарочно съсипване на дадени държавни транспортни оператори, вследствие на финансова подкрепа от частни, близо до ДПС, транспортни фирми... Не отричам, че като цяло много от промените в закона са много малоумни, но има и някои много нужни неща. Просто трябва да има някаква обща транспортна стратегия, като навсякъде в социалистическа Европа (както се изразява ivanchoLA :D), но и в САЩ...

    Нередност?
  • 2
    minimala avatar :-|
    minimala
    • - 17
    • + 8

    БДЖ беше съсипана целенасочено заради автобусния бранш. Сега се иска това още повече да се задълбочи!

    Нередност?
  • 3
    jj avatar :-P
    J.J.
    • - 16
    • + 5

    Да, и аз това казвам :) Много минуси нещо...

    Нередност?
  • 4
    bborisov avatar :-@
    bborisov
    • - 4
    • + 24

    Това е пълно безумие. Трябва пазара и съответно търсенето и предлагането да решават има или няма нужда от определена линия, а не някъкъв министър да се прави на по глупав отколкото е!

    Нередност?
  • 5
    agrotuz avatar :-?
    тимирут'
    • - 1
    • + 13

    Това е голяма идиотщина, няма съмнение. Проблемите, които ще се създадат са прекалено много и прекалено сериозни, за да се допусне тази идея да се осъществи, пък ако ще и да е с милион обещания после да се коригират грешките.
    Какво ще се случи на практика - засилване на големите фирми, унищожаване на малките, оставяне на цели общини без връзка с големите градове, повишаване на разходите на хората за билети, влошаване на условията за пътуване, загуба на време докато се чака връзката с друг превозвач...
    По- лошо е друго. Правят се регламенти на невярна база. Ако се приеме идеята и се запази праг от 30 000 жители, 7 общини в Ловешка област няма да имат право на дитектна връзка със София. Единствено областният град ще има това право. В Габровска област пък само Габрово ще има директен автобус до столицата. Тук веднага питам защо е избрано точно това число? И веднага възникват 2 парадокса.
    Първият засяга градове като Тетевен, Угърчин, Луковит и Ябланица. Пътниците от тези места трябва да се върнат назад до Ловеч, за да пътуват после до София (Тетевен-Ловеч е 80 км, Тетевен-София са 90), от Севлиево трябва да се пътуват 35 км. за да тръгле после по същия път от Габрово до София. По същия начин трябва да се спрат автобусите от Троян до Пловдив, до Плевен и до Севлиево. По линията Плевен-Бургас пък не трябва да се спира и да се качват пътници в Севлиево, Казанлък и Карнобат. И това само защото тези градове няма да имат право на директна линия, а преминаващите автобуси няма да имат право да спират. Вторият парадокс се дължи на невярна статистика. Никак няма надеждна информация къде колко хора живеят. Напр. градове като Троян и Севлиево, а вероятно и Луковит, вече са минали 30 000 души население. По-скандално е, че Ловеч вече не надвишава 25 000 души население и би трябвало всъщност до него да няма директен автобус.
    Ето така от една глупост се създава поредица от скандални безобразия. Остава да видим дали ще се допусне да се реализира. Но ако сега не се реагира бурно, после ще е късно...

    Нередност?
  • 6
    velmarinova avatar :-|
    Величка Маринова
    • - 2
    • + 1

    http://www.competition-commission.org.uk/inquiries/ref2010/localbus/pdf/10_09_10_updated_issue_statement.pdf
    на този адрес е публикуван интересен анализ на конкурентните проблеми на пазара на местния автобусен транспорт от Комисията по конкуренция на Обединеното кралство

    Нередност?
  • 7
    dimiterivanov avatar :-?
    Zurigo
    • - 9
    • + 5

    Истината е, че има необходимост от транспортна стратегия. Тя не може да е плод на свободната пазарна икономика, а принципът на свободната пазарна икономика трябва да е част от тази стратегия. Малко по-сложно, отколкото да се раздели сламата на две магарета...

    Нередност?
Нов коментар