🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Добре дошли в миналото

За крепостите и замъците

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Програмата за възстановяване на исторически и културни паметници в България е полезна инжекция за развитието на археологията и строителния бизнес, безспорно. Тя обаче поставя поне няколко въпроса.

Първият е защо, когато се говори за развитие на атракции, фантазията стига до крепости и църкви, съществували поне преди десетина века. Нищо по-ново ли не може да се измисли? Факт е, че програмата, обявена от регионалното министерство, "Подкрепа за развитието на природни, културни и исторически атракции" не дава поле за много фантазия на общините. Тогава обаче е редно да се запитаме дали и чиновниците са имали достатъчно такава, когато са планирали бъдещето на културния туризъм в страната.

Най-големият проблем е стратегически: България няма особено сравнително предимство с околните Турция и Гърция по отношение на крепости, замъци и древни градове, за да залага изключително на тях в надежда за привличане на туристи. А дори да имаше, съвкупността от камъни не прави изживяването, както е известно, на всеки турист.

Другият въпрос е по-широк: защо в определени страни се отделя толкова голямо внимание на антиквизацията. Сега тя изведнъж стана на мода не само в Македония, но и в Сърбия и България, може са се очаква и в други страни. Факт е, че за разлика от съседните българските проекти поне се движат в тон с историческата истина, но дали, забили поглед в миналото, не изпускаме възможностите на бъдещето? Или казано по друг начин, защо за българските общини е по-лесно да копаят в земята, отколкото да чертаят в небето.

12 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    tiggo avatar :-(
    Тихомир Гочев
    • - 1
    • + 20

    "...защо за българските общини е по-лесно да копаят в земята, отколкото да чертаят в небето?"
    Защото от повечето български общини, да не кажа и в цялата държава, с малки изключения, отдавна са си заминали хората, които имат силата, волята и таланта да "чертаят в небето".

    Нередност?
  • 2
    anihilator_jack avatar :-@
    anihilator_jack
    • - 2
    • + 11

    "Първият е защо, когато се говори за развитие на атракции, фантазията стига до крепости и църкви, съществували поне преди десетина века. Нищо по-ново ли не може да се измисли?"

    "Или казано по друг начин, защо за българските общини е по-лесно да копаят в земята, отколкото да чертаят в небето."

    Това какво ще рече по дяволите? Капитал осъзнавате ли, че от години археологическите обекти в България се разграбват. На брега на река Дунав е една от най-добре запазените римски крепости в Европа - Рицария и тя се системно разграбва и УНИЩОЖАВА! Очаквах, че покрай предлаганите промени в закона за културното наследство ще пишете за глупостите на милиционерската орда, а вместо това пускате този коментар изпълнен с всякакви нищо не значещи клишета. Слабо, много слабо!

    Нередност?
  • 3
    ledeno_stydeno avatar :-?
    girl power
    • - 3
    • + 9

    Ето един наистина иновативен и интересен проект:
    http://www.sevtopolis.suhranibulgarskoto.org/bg_proekt.php
    "СЕВТОПОЛИС
    Севтополис, градът на Севт ІІІ, столица на Одриската държава от края на ІV - началото на ІІІ в. пр.н.е. е разкрит и проучен през 1948 - 54 г. при изграждането на язовир Копринка до град Казанлък. Това е първият и най-добре запазен тракийски град в днешна България, за съжаление останал на дъното на язовира след напълването му. Допуснатата грешка по времето на историческия и национален нихилизъм днес може да бъде поправена и Севтополис да бъде върнат в съкровищницата на световното културно наследство.



    Проектът за експониране на Севтополис предлага възможността градът да бъде напълно разкрит, консервиран, частично реставриран и постоянно достъпен. Чрез проекта се реализира изключителната историческа, образователна, културна и туристическа стойност на Севтополис в уникална архитектурна структура и природна среда.



    Античният град се отвоюва от язовира чрез вътрешна кръгла язовирна стена, така че се получава своеобразен кладенец, на дъното на който като на сцена е представена историческата пиеса “Севтополис”. Приближавайки се с лодка откъм брега, Севтополис остава абсолютно скрит за погледа, като се вижда единствено ограждащият пръстен. Но гледката от стената към града предизвиква невероятни впечатления и усещания със своята всеобхватност, ракурс и отправна точка от границата между минало и настояще. Възможността да разглеждаш града от височина 20 метра позволява възприемането му цялостно, а не фрагментарно - една изключителна възможност за разкопки от такъв мащаб. Впечатлението се обогатява при движението с панорамните асансьори, които отвеждат до самите разкопки за индивидуално или групово разглеждане.



    Рингът на ограждащата стена има неутрална (абсолютна по отношение на времето и пространството) кръгла форма с външен диаметър 420 метра, която е описана около петоъгълния в план град. Рингът като съвременна архитектурна намеса има смисъл на граница - между минало и настояще, история и действителност, суша и вода, горе и долу. Той разделя града Севтополис от всичко наоколо, като едновременно го свързва с водата и околния пейзаж в качествено нова архитектура. Тя експонира, оценява и преосмисля историята чрез съвременни форми и функции. Така архитектурната рамка на озеленената стена се превръща в обърната наопаки тракийска могила, съхранила в себе си града Севтополис. Ограждащата стена осъществява функционалната интеграция на античния Севтополис в уникален туристически комплекс. Пръстенът е кей за пристигащите лодки и корабчета. Това е една оживена улица, парк, пристанище, панорамна алея. Той ще бъде наситен с множество обслужващи елементи - ресторанти, кафенета, магазини, ателиета, пунктове за наемане на велосипеди и лодки и т.н. и служи за разнообразни форми на рекреация, спорт, риболов. В пръстена-стена са разположени конферентни зали, ресторанти с гледка към града и язовира, хотелски комплекс, обслужващи офиси, медицинско обслужване, помещения и елементи на техническата инфраструктура. Богато озеленените тераси превръщат ансамбъла в парк “висящи градини” с места за отдих, цветни площи, открити изложби. Така оформен, Севтополис получава статут и качества на национален и световен културно-исторически център с възможности за разнообразни международни прояви - симпозиуми, изложби, концерти, фестивали и др.



    Подобна музейна структура има естествено право на съществуване в един район, невероятно богат на археологични и природни дадености. Уникалният начин за експониране на единствения добре запазен тракийски град го превръща в кулминация на културните маршрути в Казанлъшката долина. Смислово и времево свързан с Долината на тракийските царе, осеяна с безбройни погребални могили, храмове и бляскави съкровища, културно-историческият комплекс “Севтополис” ще увеличи културния, туристически и стопански потенциал на района и страната и ще се превърне в емблема на богато минало, творчески потенциал и реализирано бъдеще.



    А вечер светещият ореол, с който комплексът ще се възприема от брега на фона на околните планини и небето, ще показва, че Севтополис е възкръснал и вече е част от нас и Космоса.



    арх. Жеко Тилев"

    Нередност?
  • 4
    agrotuz avatar :-P
    тимирут'
    • - 4
    • + 14

    Поредният много, ама отчайващо много слаб коментар. Нищо смислено и градивно не се казва. Какво се предлага всъщност - да не се ползва и този огранчен ресурс за експозиция на старините ли? Какво да направим, че в днешна Турция и в Гърция са имали държави хиляди години преди нас - историята не е поле за състезания. Не схващам какво значи "конкурентно предимство", когато се отнася до исторически паметници, и културни и етнографски колекции?
    Изобщо, тъп материал - абе и на вас ли ви искат обем, а не смисъл и значение?

    Нередност?
  • 5
    tsvetna avatar :-|
    Цветна
    • + 2

    Капитал, разочаровате ме този път. Изглежда сте търсили да се хванете за нещо, за да критикувате.
    Приемете го - в историята на всички цивилизации по света ще има неща за критика.
    А сега да погледнем от добрата страна, става ли? Както коментиращи преди мен правилно посочиха, археологическите ни паметници досега търпяха прекалено дълго забрава и разграбване, за да ги оставяме и сега. Историята ни не е само "стари камъни", но не е само и "възрожденски" къщи.

    Нередност?
  • 6
    jabba avatar :-|
    Ivo Filipov
    • - 2
    • + 4

    Проектът Севтополис е този, за който трябва да се отделят средства.
    Не разбирам следния коментар от Тимирут:
    "Какво да направим, че в днешна Турция и в Гърция са имали държави хиляди години преди нас - историята не е поле за състезания."
    Може би ще трябва да преразгледаш някои последни изследвания за гените на нацията ни, която си е пряк наследник на древните траки, които са оставили много култура, която главно се експлоатира от южните ни съседи, които винаги са били умели обирджии.
    Насърчавам много любезно всички чувстващи се славяни да си яхнат кончетата и да поемат обратно към Урал и Кавказ при останалите руси и синеоки представители на етноса.

    Нередност?
  • 7
    m17 avatar :-|
    m17
    • - 2
    • + 3

    До коментар [#6] от "jabba":

    Т.е предлагате да закопаем много милиони за един мегаломански проект с никакъв потенциал за развитие на туризма. Защото съгласете се че няма нищо интересно в остатъците на кирпичено село, дори то да е било столицата ня някакво си древно царче от памтивека.
    Докато в същото време стотици обекти се нуждаят от сравнително малки суми за реставрация и експониране и дори в сегашното си състояние са много атрактивни.
    Един типичен пример - Асеновградската крепост има голяма нужда от почистване на растителноста, експониране на зидове, парапети по пътеките и особенно на руините. И разбира се подробни табелки, зала с макети и възтановки, тоалетна и т.н. И парите вложени в това биха позволили на още много хора да се запознаят с тази крепост.

    Нередност?
  • 8
    simon40 avatar :-|
    simon40
    • + 2

    Трябва да се използват иновативни идеи и високи технологии. Добър пример е спектакъла в "Аладжа манастир", който ако се доразвие ще стане наистина нещо много добро. Вижте клип за него тук:

    http://www.youtube.com/watch?v=H2gAQTPLVWQ

    Нередност?
  • 9
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'

    До коментар [#6] от "jabba":

    Наистина не си разбрал/а много. Казвам само, че историята не може да е поле за състезания. Затова парите са полезни, щом с тях ще се представят наши археологически ценности. Ние имаме тракийски селища и крепости от римско време, от Първото и от Второто царство, в Гърция имат Древна Гърция с всичката й историческа стойност и значение, а в Турция имат Троя, Тива и още няколко подобни древни селища, без да броим византийското наследство. Те си представят старините, ние също, но никои старини не са по-важни и ценни от други, те са световно наследство. Тук е центъра на старата европейска цивилизация, тъй че няма място за експерименти и екстравагантни идеи.

    Нередност?
  • 10
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'
    • + 1

    До коментар [#8] от "simon40":

    И в Търново вече имат 3D шоу на "Звук и светлина". Много е въздействащо, има го и в нета.

    Нередност?
Нов коментар