Да отворим военната "черна кутия"

Парите за модернизация на армията

Служебният военен министър си е поставил за цел да организира финансирането на въоръжените сили на проектен принцип.
Служебният военен министър си е поставил за цел да организира финансирането на въоръжените сили на проектен принцип.
Служебният военен министър си е поставил за цел да организира финансирането на въоръжените сили на проектен принцип.    ©  Велко Ангелов
Служебният военен министър си е поставил за цел да организира финансирането на въоръжените сили на проектен принцип.    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Във военните среди от години битува схващането, че въоръжените сили трябва да са своеобразна "черна кутия": от едната страна вкарваш финансиране, а от другата получаваш абстрактния продукт, наречен национална сигурност и отбрана. Какво се случва вътре, не е работа на цивилните, които не притежават необходимата експертиза в тази сфера, смятат преобладаващата част от висшите ръководители на армията ни.

Дори обаче да оставим настрана съмненията около валидността на гореописания военен постулат, жестоките факти сочат, че продуктът на изхода на армейската "черна кутия" към момента е меко казано некачествен. Дежурното оправдание на генералите с недофинансирането не е особено коректно, тъй като бюджетът на военното министерство от 2000 г. досега надвишава 16 млрд. лв., като около 1.6 млрд. лв. от тях са отишли за инвестиционни проекти. Знаете ли например, че през 2008 г. парите за отбрана са били с около 500 млн. лв. повече, отколкото са в момента?

Липсата на средства всъщност е по-малката част от проблема. По-голямата е начинът, по който всяка година се изразходват над 1 милиард лева, предназначени за въоръжените сили. Порочната практика до момента е тези пари да се харчат без стратегическа визия: когато остане някой друг милион за инвестиционни разходи, тези средства не отиват за проект, който генерира бойни способности, а в някоя фирма, близка до управляващата партия и коалиция.

Настоящият служебен военен министър си е поставил идеалистичната цел да разбие този сбъркан модел и да организира финансирането на въоръжените сили на проектен принцип. Така приоритетите за развитие на армията би трябвало да са ясно за години напред, а паразитиращите фирми от партийните обръчи да са максимално затруднени при източването на военния бюджет в сянката на секретността. Проблемът е, че Велизар Шаламанов си отива след две до три седмици. И не е ясно дали неговият наследник ще вижда нещата в същата светлина.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bluewater avatar :-P
    BlueWater
    • - 3
    • + 21

    Велизар Шаламанов трябва да остане като военен министър и в редовното правителство. Подкрепям всички негови действия, защото са в полза на българските въоръжени сили и НАТО.

    Нередност?
  • 2
    mrtosh avatar :-|
    mrtosh
    • + 1

    Цялата порочност на законите идва от липсата на контролно звено при разходването на бюджетни средства , и бъркотията в закона за обществените поръчки. Докато решения могат да се вземат от комисии с по 1 до 3ма членове, скритата корупция ще е винаги на лице. Още си спомням че докато бях наборен войник в школата в плевен, дори Лавките бяха на приятели на командира, всичко е обвързано в армията и няма оправия.

    Нередност?
  • 3
    strongest avatar :-|
    strongest

    Нали нямахме нужда от армия и новите демократи съсипаха всичко, сега пък имаме - да си ходят

    Нередност?
Нов коментар