🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Колко е важно да разбираме Брюксел

Вече няколко месеца правителството не може да формулира процес, който да подпомогне за представянето на смислени проекти

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Приятно е да напишеш коментар, който да започва с "не само България не е разбрала". Става дума за т.нар. план "Юнкер", който предвижда да се отпуска европейско финансиране по нова и по-сложна схема за частния бизнес. Както обяснява заместник-председателят на Европейската комисия Юрки Катайнен, и други правителства на страни в ЕС си мислят, че средствата по него ще тръгнат към държавно организирани проекти.

Тук обаче свършва добрата новина. Вече няколко месеца правителството не може да формулира процес, който да подпомогне за представянето на смислени проекти. За да бъдат финансирани по плана "Юнкер", предложенията трябва да имат икономически смисъл - магистрала без трафик и възвращаемост или газопровод без газ няма как да получат пари. Фондът, който сега се създава, ще се използва основно за гаранции, така че проектите трябва да могат да бъдат представени пред банки, които всъщност отпускат финансирането. Единственият финансиран проект - българско-гръцката газова връзка, всъщност е толкова стар, че сега просто е приет по милост.

Вярно е, че да се намерят такива проекти не е лесно, но ако правителството вложи поне половината от енергията, която хвърля за газови хъбчета, завръщането на "Южен поток" или пък изложбата на тракийското злато в Лувъра, нещата може и да се променят. И ако за холандския бизнес не е драма, че неговото правителство не е разбрало за какво става дума, то за българския бизнес това е сериозен проблем. Достъпът до подобни инструменти за рисково финансиране е изключително важен за българските фирми. Нямам как да се разрастваш глобално, когато твоите примерно холандски конкуренти имат над два пъти по-евтино инвестиционно финансиране, развит пазар за рискови инвестиции и жизнена бизнес среда.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nikolavj avatar :-|
    Никола Йорданов
    • - 1
    • + 6

    "магистрала без трафик и възвращаемост или газопровод без газ няма как да получат пари."
    Някой да каже коя магистрала има достатъчно трафик?
    Скоростен път (по две лети в двете посоки) спокойно поема до 35000 коли на денонощие средногодишно. В България няма над 35000 никъде.

    Нередност?
  • 2
    nia.nemtur avatar :-|
    Ния
    • - 1

    Няма как да стане. Западна и средна Европа си изпращат политиците вместо в шеста глуха в Брюксел.

    Нередност?
Нов коментар