🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Китайската ритейл революция ще промени начина, по който пазаруваме

Потребителите могат да очакват онлайн търговията да става все по-персонализирана на цената на поверителността на данните им

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Марк Грeйвен, професор по иновации и стратегии в базирания в Швейцария и Сингапур Институт за развитие на мениджмънта (IMD) и експерт по предприемаческия сектор в Китай, в коментар за The Conversation.

Доминацията на Китай в производството го превърна във фабриката на света. Последвалият икономически ръст обогати все по-нарастващата средна класа в страната, а ритейл индустрията бързо се адаптира, за да снабдява растящия апетит към консумация.

Някои от тези задвижвани от най-новите технологии развития в начина, по който хората харчат парите си, скоро ще се появят на мобилното ви устройство. В началото на годината The Economist предложи търговците на дребно навсякъде да гледат какво правят в Китай и някои вече го правят.

Какво ще донесе китайската ритейл революция на останалата част от света? Ето пет възможности, за които глобалните потребители трябва да са нащрек...

Лайфстайл търговия

Увеличаването на разполагаемите доходи доведе до бързо нарастване на броя на китайците, които се хранят навън, търсят развлечения и пътуват. Традиционните бизнеси за е-търговия продаваха общи стоки, но не предлагаха нов начин на живот.

В тази ниша влязоха дигиталните "суперплатформи". Meituan например със своите 600 млн. потребители и пазарна оценка от 100 милиарда щатски долара предоставя почти всеки тип лайфстайл услуги и развлечения. Предлага отзиви за ресторанти, доставки за вкъщи, резервации за пътуване, билети за кино, велосипеди под наем и др.

Потребителите извън Китай могат да очакват вездесъщи "суперприложения" да проникнат във всяка част от живота им, както услугата за доставки и споделени пътувания Grab прави в Югоизточна Азия, като разширява операциите си и към финансовите услуги.

Сливането на онлайн и офлайн потребление

Интеграцията на онлайн и офлайн потребление вече е позната на много пазаруващи. Но в Китай дигиталните платформи като Taobao, JD.com и Meituan предлагат много повече, отколкото Amazon в Европа и САЩ. Те продават всичко - от ориз и телефони до вили и пътувания в Космоса.

Най-предизвикателните артикули за бърза търговия онлайн са морските дарове и плодовете и зеленчуците - поради високите логистични разходи, ниските цени и лесно развалящите се продукти. Но някои платформи вече използват собствените си складове, за да осигурят доставка на прясна храна за по-малко от час (идеята вече набира популярност и другаде). Пазаруването онлайн на хранителни стоки се превърна в рутина в много страни, но в бъдеще може да очаквате всеки вид покупка да стане по-бърз и още по-удобен.

Социална е-търговия

Докато средните класи в най-големите китайски градове се възползват от удобството на приложения на Meituan и др., все още има 1 млрд. китайци в малки градчета и селски райони, които си остават по-бедни и по-чувствителни към цените. Платформата за социални медии PinDuoDuo в момента навлиза сред това население, възползвайки се от популярността на социалната мрежа WeChat (мислете си за WhatsApp, Instagram, Facebook и Amazon, събрани в едно).

Идеята на платформата е да превърне пазаруването онлайн за пресни продукти в по-социално и интерактивно преживяване, като свързва фермери, дистрибутори и потребители на дребно директно едни с други. PinDuoDuo стана много популярно, защото е приятно за ползване - пазаруването се превръща в източник на забавление, а вече е широкоразпространено и сред по-заможните китайски потребители. Потребителите извън Китай могат да очакват пазаруването в дигитални приемници да стане по-интересно, забавно, социално и достъпно.

Продажба на живо от знаменитости

Рекламата на продукти от известни личности е изпитан маркетингов инструмент за големите брандове. В Китай обаче концепцията вече обхваща и бизнес мениджъри и държавни служители, които се включват в излъчвания на живо в мрежата (livestream), за да продават своите стоки. Например Донг Минсу председател и президент на Gree Electric (най-големият производител на климатици за жилищни сгради в света), продаде продукти за 9.3 млрд. долара чрез 13 излъчвания на живо през 2020 г. Инфлуенсърите в социалните медии, с които потребителите се идентифицират и на които вярват, вероятно ще играят все по-голяма роля в начина, по който потребителите харчат парите си.

"Невидима" реклама

Все по-популярна продуктова реклама са видеоклипове, в които обикновени хора правят най-обикновени ежедневни неща, без да дават препоръки относно закупуването на продукти. Например Ли Зичи, известна още като "кралицата на карантината", се превърна в интернет сензация в Китай с 2.4 млрд. гледания на нейния канал в YouTube, който демонстрира нейните умения в готвенето и ръчни изработки за украса.

Въпреки че няма линк или директна препоръка за продукти, потребителите, които гледат тези видеа и се възхищават на стила на живот на водещата, искат да закупят свързаните с това продукти. Това изисква деликатен баланс между начина на живот и потреблението, а Зичи, която изкарва пари чрез реклама и продажба, включително на домакински стоки, мода и храна, е един от многото инфлуенсъри, яздещи вълната на набиращата сила потребителска тенденция.

Всички тези идеи имат три общи аспекта. Първо, те включват платформи за електронна търговия, трети платформи за онлайн плащане като Paypal, експресна доставка и ангажираност със социални медии. Страните с подобни пазарни навици като Обединеното кралство и САЩ вероятно ще видят тези нови трендове за търговия на дребно да процъфтяват по-рано от други.

Второ, всички тези модели ритейл търговия са отговор на възникващите нужди на потребителите, които могат да бъдат по-добре задоволени с дигиталните технологии. Един от начините, по които това вероятно ще се отрази на пазари като Обединеното кралство и Европа, е чрез дигитално мислещото младо поколение, което расте с много различни нужди и желания от родителите си.

Трето, всички тези разработки разчитат до голяма степен на сложни алгоритми и анализ на данни. Потребителите могат да очакват да получат по-персонализирано изживяване - но потенциално като плащат висока цена, когато става въпрос за поверителността на данните им.

Все още няма коментари
Нов коментар