Коментар | Нов опит за продължаване на злоупотребите в горите

Апокрифна разпоредба в промените в Закона за обществените поръчки създава възможност за увеличаване на безконтролната сеч

Ако бъдат приети, промените ще доведат до нова наказателна процедура от ЕК
Ако бъдат приети, промените ще доведат до нова наказателна процедура от ЕК
Ако бъдат приети, промените ще доведат до нова наказателна процедура от ЕК
Ако бъдат приети, промените ще доведат до нова наказателна процедура от ЕК
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Александър Дунчев, лесовъд и екозащитник, бивш депутат от ПП, в коментар на сайта на организацията "Зелени закони"

Дни преди финалното приемане на обширни изменения в Закона за обществените поръчки (ЗОП) от Инициатива "Зелени Закони" разкрихме апокрифни разпоредби, с които се създават възможности за значително увеличаване на злоупотребите и безконтролната сеч в горите.

Самата идея на законопроекта е добра. С параграф 8 се премахва възможността дейностите по дърводобив и залесявания да се възлагат по Закона за горите (ЗГ), тъй като се водят "услуги", а по силата на Директивата на ЕС за обществените поръчки "услугите" следва да се възлагат от публичните органи единствено по общия ред на ЗОП. Целта е да се гарантира, че публичните ресурси се управляват възможно най-прозрачно, публичният финансов интерес е най-добре защитен, както и да се гарантира свободната конкуренция и равнопоставеността сред бизнеса.

Редица медийни и институционални разследвания показват, че възлагането на дърводобива в публичните гори по текущия ред на Закона за горите е свързано с редица злоупотреби и ограничаване на свободната конкуренция. А и самото изменение на ЗОП е с цел затваряне на наказателната процедура на ЕК за нарушение, произтичащо от неправомерното възлагане на дърводобива в горите по реда на ЗГ, вместо по общия ред на Закона за обществените поръчки.

Редица медийни и институционални разследвания показват, че възлагането на дърводобива в публичните гори по текущия ред на Закона за горите е свързано с редица злоупотреби и ограничаване на свободната конкуренция.

По-детайлен анализ на законопроекта обаче показва, че чрез друг параграф - §92, се прави изменение в самия Закон за горите, който напълно противоречи на параграф 8 и бламира целта на промените.

С тази проекто-разпоредба се дава отново възможност възлагането на дърводобива да се извършва по реда на Закона за горите (и по-специално чрез наредба към него), скрита като част от процедури за продажба на дървесина и заобикаляйки изискването на Директивата това да се случва по общия ред на ЗОП.

Схемата вероятно е по идея на служители на Министерството на земеделието и храните (МЗХ), имащи интерес да държат контрола в горите, а не да го предават на Агенцията по обществените поръчки, както и да защитават лобитата си от дърводобивния сектор, най-вече тези с монополни или политически позиции. Разпоредбата в §92 указва, че "ползването на дървесина в държавните и общинските гори" следва да се извършва по реда на наредба към Закона за горите. Ако депутатите и гражданите обърнат внимание на чл. 112, ал. 1 от ЗГ обаче, ще разберат, че под "ползване на дървесина" се имат предвид процедурите както за "продажбата на стояща дървесина на корен", така и за "добив и продажба на дървесина". И двата типа процедури включват "добив". "Продажбата на стояща дървесина на корен" на практика представлява вид "скрита концесия", тъй като при нея държавата/общината едновременно възлагат добива и продават дървесината на корен. Така горските стопанства ще могат да продължат да възлагат дърводобива по реда на Закона за горите вместо по общия и принципен ред по ЗОП.

За щастие тази подмяна е и лесно преодолима. С предложение на "Зелени Балкани" до Комисията по правни въпроси на парламента настояваме на второ четене да се направи техническа редакция, така че по реда на наредба към ЗГ да се извършва единствено продажба на дървесина в държавните и общинските гори, когато тя не включва добив. Предупреждаваме депутатите, че ако апокрифната разпоредба на МЗХ бъде приета, това не само ще доведе до нова наказателна процедура, не само ще бетонира текущите схеми, но и ще стимулира държавните и общински горски стопанства да възлагат целия дърводобив, т.е. 100% от сечите в публичните гори чрез изключително порочните скрити концесии, записани в закона като "процедури за продажба на стояща дървесина на корен".

Парадоксалното е, че този тип продажба следва да се прилага само в единични случаи на санитарни сечи, но заради възможностите за злоупотреби добивът на корен вече достига 50% от целия дърводобив, с потенциал да стигне 100%, ако схемата на МЗХ бъде приета. А това допълнително ще засили злоупотребите, източването на публичните гори, безконтролната сеч и облагодетелстването на определени фирми за сметка на гората, държавата и всички граждани.