Коментар | Защо са нужни повече плаващи терминали за газ
Задръстването с танкери с LNG утежни поскъпването през 2022 г. И това може да се повтори
Ставрос Карамперидис, Константинос Д. Мелас
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Константинос Д. Мелас, изследовател по финансиране на веригите за доставки в Университета на Западна Македония, в коментар за The Conversation
Германия и някои други страни в ЕС бързат да изградят нови плаващи газови терминали на своите пристанища, за да могат да се справят с рязкото намаляване на износа на природен газ по руските тръби след инвазията в Украйна преди почти две години. За да компенсират недостига, те купуват повече втечнен природен газ (LNG) от други държави, включително САЩ и Катар.
Изграждането на допълнителни плаващи терминали е най-бързият начин да се увеличи капацитета. Те са необходими, за да се връща втечнения газ в газообразна форма и да бъде транспортиран през тръбите, до където е нужно. Вносният капацитет на ЕС за LNG вече беше увеличен с близо една четвърт до малко над 200 млрд. куб. м на година от началото на 2022 г. и се очаква количеството да се покачи с още около 20 млрд. куб. м годишно през зимата, като по-голямата част са добавени в Германия.
Целта е да се избегне повторение на миналата година, когато скок в търсенето на LNG в ЕС от 60% доведе до повишаване на енергийните цени, които достигнаха пик от над десет пъти обичайните си равнища. В допълнение имаше претоварване на пристанищата заради повечето превозвачи на втечнен природен газ, което доведе до забавяне в разтоварването.
Целта е да се избегне повторение на миналата година, когато скок в търсенето на LNG в ЕС от 60% доведе до повишаване на енергийните цени.
В доклада си ние изследваме доколко тези струпвания са се отразили на цените на енергията. Известно е, че забавянето на пристанищата от всякакъв тип излизат скъпо - например в САЩ в периода май - ноември 2021 г. комбинацията от претоварване в пристанищата и липсата на контейнери намали износа с 15.7 млрд. долара. Когато това стана, компаниите бяха принудени да вдигнат цените на своите продукти, за да запазят печалбите си.
С танкерите, превозващи LNG, има допълнителен проблем. Те просто не могат да стоят на пристанището в очакване да разтоварят своето карго, тъй като заради нестабилността на втечнения природен газ за тях е опасно да са на едно место за повече от пет дни. В този момент те или трябва да започнат да изпускат газ в атмосферата, или да горят гориво, като се въртят в кръг в морето, докато чакат да пуснат котва. А и двата варианта струват пари.
Нашето изследване показва как струпванията влияят на танкерите с LNG в ЕС през 2022 г. Данните ни проследяват последните пет години и се вижда как е имало скок в общото претоварване на пристанищата през 2020 г. заради анти-ковид мерките. Следва облекчаване на ситуацията след първата вълна на паднемията, след което отново има претоварване в началото на 2022 г., когато ЕС започна да увеличава вноса на LNG.
За да изчислим как задръстването през 2022 г. се е отразило на цените на енергията, използвахме математически модел, известен като иконометрия. Той показва, че 10% от енергийната инфлация в ЕС е била в резултат на претоварването на пристанищата. С други думи - при повишаване на средна цена на газа в Европа от около 20 евро за мегаватчас преди пандемията до над 100 евро за мегаватчас през 2022 г. това означава, че около 8 евро се дължат на претоварването.
Така се вижда как ситуацията, при която разчиташ на милостта на световния LNG пазар, се влошава от задръстванията с танкери, причинени от липсата на капацитет за вноса. Като цяло открихме, че увеличаване с 10% на времето, с което танкерът се забавя да пусне котва на европейско пристанище, повишава цената на газа с 1%.
Тази зима търсенето на втечнен природен газ в ЕС се очаква да бъде малко по-голямо спрямо миналата година, дори ако предположим, че прогнозите за още една мека зима са верни. Положителната новина е, че капацитетът за складиране на газ е на практика запълнен и допълнителният капацитет за внос на LNG ще спомогне съществено.
Тази зима търсенето на втечнен природен газ в ЕС се очаква да бъде малко по-голямо спрямо миналата година.
Ако времето е много по-лошо от очакваното обаче, търсенето на газ ще бъде много по-голямо както в Европа, така и в Северна Азия, която е другият основен регион, зависещ от големи количества от LNG. Ако се случи така, закъсненията на пристанищата могат отново да се превърнат в проблем и потенциално отново да допринесат за скока в цените, както се случи в миналото.
Настоящата цел на ЕС е да удвои своя капацитет за внос до 400 млрд. куб. м годишно до 2030 г. Някои анализатори казват, че това равнище е прекалено, когато ангажиментът е да се намали зависимостта от изкопаеми горива, но то със сигурност показва колко далеч е сегашният капацитет от намеренията на ЕС. Не е чудно, след като това води до такава разлика в цените на енергията.
Също така се осветлява степента на спешност относно увеличаването на капацитета, както и нуждата от изграждането на алтернативни енергийни ресурси, за да се избегнат подобни проблеми в бъдеще.
3 коментара
Газът дали тръбен или втечнен си е номер 1 решение и от екологична гледна точка, и от битова. Толкова комфорт носи в дома, чисто , приятно, уютно...
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.