Коментар | "Бързите крака пристигат първи"

Някои от по-важните теми в новия брой на "Капитал"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Следващия път, когато видите китайска електрическа кола на улицата (а това ще се случва все по-често), спомнете си историята за д-р Ванг Танг и как той сам - с една идея, разказана в писмо, слага началото на технологична революция. Тя вече доведе до това китайската автомобилна индустрия да достига, а в някои отношения и да задминава западната. Това се случи за 23 години.

През 2000 г. д-р Танг, автомобилен инженер роден и завършил в Китай, работи от десет години в R&D отдела на германската компания Audi. На базата на опита и наблюденията си в този сектор той пише до Държавния съвет на Китай (тяхната форма на правителство) писмо, което нарича "стратегическо предложение относно развитието на нова чиста енергия за автомобили и започване на производство, което да изстреля напред китайската автомобилна индустрия". Това писмо стига до китайското министерство на науката и технологиите, което решава да му даде възможност да изпълни предложената стратегия, като управлява т.нар. "Програма 863". Това е един от ключовите проекти на Пекин, чиято цел е да направи държавата независима от високите технологии на Запада, като разработи свои. Малко по-късно д-р Танг става и министър на технологиите и първият от 1970 г., който заема такава позиция в правителството, без да е член на комунистическата партия.

Идеята му през 2000 г. накратко, е че Китай много трудно ще задмине Запада в утвърдена технология, каквато са двигателите с вътрешно горене. В изцяло нова област обаче може да се постигне много бърз напредък, като се използват възможностите на държавната икономика за огромни инвестиции и създаване на сложна организация между различни индустрии. И двете не са по силите на отделните компании в САЩ и Европа.

Д-р Танг успява. Стратегията му се оказва правилна, а организацията около нея - изключително ефективна. Докато по-голямото внимание (поне в нашата част от цивилизацията) отиваше към Илън Мъск и Tesla, Китай успя да стане безапелационен лидер в производството и продажбите на електрически коли. През 2021 г. там бяха продадени 1.3 млн. коли, задвижвани с ток (това включва и зареждащи се хибриди), а следващата година - обърнете внимание - 6.8 млн. За сравнение, същата година в САЩ се продават 800 хил. 2023 г. беше и деветата последователна година, в която Китай е най-големият пазар за електрически коли.

И тъй като моделът за развитие на тази индустрия очевидно е успешен, тя започва да гледа към развитите пазари на Запад, който обаче не очаква китайските коли с особена радост. През септември миналата година председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен в официалната си реч за състоянието на съюза обърна специално внимание на това, че автомобили с изкуствено ниски цени заради огромни държавни субсидии наводняват световните пазари. Веднага след това ЕК започна разследване, което трябва да приключи с предложение за налагане на мита на китайските автомобили.

Залогът за европейската икономика е голям, особено за Германия и Франция, но евентуална криза в автосектора на нашия континент ще се усети навсякъде, включително и в България, където са изнесени производства на авточасти за повечето големи производители.

За икономистите остава да отговорят на въпроса защо китайският държавен капитализъм успява да се справи по-добре от свободния пазар. Дали не е защото пазарът на електрически коли в Европа, а донякъде и в САЩ, не е точно "пазар" и се движи също от държавни субсидии, а в тази игра китайците са по-добри?

Заглавието по-горе - "Бързите крака пристигат първи", е, разбира се, китайска поговорка и описва добре какво се случи с електрическите коли само за няколко години - вижте цялата история в темата на броя.

Все още няма коментари
Нов коментар