Коментар | БДЖ завинаги

Електронизацията на билетите

Коментар | БДЖ завинаги
Коментар | БДЖ завинаги
   ©  Димитър Марков
   ©  Димитър Марков
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Каквото и да кажем за влаковете в България, ще бъде слабо. Но да оставим настрана основните проблеми: старите влакове, ужасното качество, огромните закъснения, опасностите за живота (от запалване, отказали спирачки или катастрофи) и факта, че от София до Варна или от Пловдив до Русе се стига за време, необходимо за презокеански полет. Всичко това е резултат от дългогодишно (и до голяма степен умишлено) безотговорно сриване на БДЖ.

Сега ръководството на компанията иска да даде 16 млн. лв за електронизация на билетите. Това е след като първоначална електронизация вече се случи, след пазарни консултации с компании, прочули се с това, че са спечелили 100 млн. лв. от София за същото и в резултат - тройно вдигане на цената. Дори когато даде тези пари (голяма част от които изобщо не е ясно за какво), БДЖ няма да притежава голяма част от това, което ще придобие, защото то ще е нейно само временно. По всичко личи, че това е подобна на останалите поръчки на БДЖ - направена така, че или да бъде обжалена, или спечелена от който трябва.

Да напомним - това е дружество, което губи непрекъснато пари, защото е социална, не транспортна услуга и което непрекъснато се дотира от бюджета, т.е. от всички нас.

Но най-вбесяващото от всичко е, че въпреки цялата катастрофа на тази компания държавата продължава да иска да пази нейния монопол. Има редица частни компании, които искат да возят платежоспособни хора по релси в България по-бързо и комфортно. Но държавата казва не. БДЖ трябва да бъде пазено, защото щели да останат само губещи курсове в нея. Имаме новина за държавата. В момента всички курсове на БДЖ са губещи, защото самата логика на тази компания не е насочена към ефективност или качество. И докато не се появи конкуренция, това няма да се промени.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    katia_1 avatar :-|
    Rational
    • + 1

    Дори да има конкуренция от частна фирма, каквито наченки вече се виждат, това няма да промени генерално ситуацията. Първо, защото монополът на НКЖИ, т.е. всички трасета, ще си остане, както ще останат техните некачествени ремонти. Второ, поддържащият персонал в депата, около трасетата и ремонтните дейности, от който има нужда нормалното движение на един влак, ще остане в държавните фирми.

    Погледнете пътническите железници из Европа - навсякъде са губещи, защото навсякъде изпълняват социална дейност.

    Големият проблем на БДЖ са корупцията и безхаберието. Затова когато си покажеш електронния билет, кондукторът ти го проверява с поглед, вместо с четец.

    Нередност?
Нов коментар