От милиардните мега поръчки за влакове е сключена само една и то наполовина

Обжалвания, прекратявания и нови обявления блокират и бавят доставката на скоростни и модерни машини

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Обжалвания, прекратявания и нови обявления блокират и бавят доставката на скоростни и модерни машини
  • От близо 3 млрд. лв. единствената сключена поръчка е за 9.5 млн. лв.
  • Плановете за закупуване на нов модерен подвижен състав с капиталови трансфери са от години.

От 4 мега поръчки за нови влакове за 3 млрд. лв. е сключена само половин поръчка. Това е равносметката до момента, която може да се направи от документите в Агенцията за обществени поръчки и Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Или новите влакове остават мираж за поне още няколко години.

Най-големият търг на Министерство на транспорта с индикативна стойност от 1.2 млрд. лв. без ДДС за доставка на 20 броя едноетажни нулевоемисионни електрически влака тип "push - pull", които развиват до 200 км/ч, с капацитет от минимум 300 седящи места, към момента е прекратен. Причината е, че офертите и на двамата участници не отговарят на условията на поръчката.

Вторият по мащабност търг за 1.1 млрд. лв. за 35 броя едноетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака, с капацитет от минимум 200 седящи места ще трябва да започне отначало с променени условия след жалба на "Шкода транспортейшън", приета за основателна от КЗК.

Третата поръчка за 410.5 млн. лв. за 7 броя двуетажни мотриси също доведе до жалба в КЗК, но този път на полската "Щадлер". Тя е оставена без уважение от комисията, с решение от 14 декември, но все още не е ясно ще има ли обжалване във Върховния административен съд.

Единственият напредък в посока реална доставка на подвижен състав е по-последната най-малка поръчка. Тя е за доставка на 18 броя маневрени локомотиви и е за 68.3 млн. лв. Тя беше разделена на два лота: първият за 9 електрически маневрени локомотиви за маневри в неелектрифицирани депа, а вторият за още 9 такива машини. Изпълнител има избран само по лот 1, като това е русенският производител на маневрени локомотиви "Експрес сервиз". Вторият лот е прекратен.

Дълга и тъжна

Плановете за закупуване на нов модерен подвижен състав с капиталови трансфери са от години. Те се доближиха до реалността с отпускането на средства по Националния план за възстановяване и устойчивост, като бенефициент е министерството на транспорта.

Търговете бяха обявени първоначално по време на служебния министър Христо Алексиев. През лятото на тази година министърът на транспорта Георги Гвоздейков прекрати и четирите обществени поръчки за доставка на железопътен подвижен състав. Една от причините беше заложеното в първоначалните поръчки изискване държавата да изгражда впоследствие депа за ремонт по всяка от поръчките по задание на победителите и със средства на държавата, които обаче не са осигурени по тогавашните поръчки.

При маневрените локомотиви държавата първоначално пък беше обявила търг за близо 93 млн. лв. без ДДС и решила да заложи само на хибриден тип локомотиви, които могат да работят и в депа, и в гари и са с пантограф), каквито се произвеждат от определен производител. Това елиминираше напълно русенският производител, който предлагаше и по-ниска цена.

През есента, след корекции, поръчките бяха обявени отново.

Още за търговете

С оферти по първата поръчка са испанската Talgo с предложение за 1.2 млрд. лв. и китайската Си Ар Ар Си Кунгдао Сифанг Ко. (CRRC Qingdao Sifang Co.) за 607 млн. лв. Офертите са отворени на 8 декември, а на 12 декември търгът е прекратен, поради несъответствие на офертите с изискванията на възложителя. Пред Mediapool Гвоздейков коментира, че решението му е да се върви към директно договаряне. По думите му от двамата участвали кандидати ще се поискат подобрени оферти.

Жалбата на "Шкода транспортейшън" по поръчката за 1.1 млрд. лв. за 35 броя едноетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака, с капацитет от минимум 200 седящи места стъпва върху изискването за предходен опит, "а именно: за извършена доставка/и на минимум 17 броя едноетажни електрически мотрисни влака, тъй като от техническа гледна точка бройката е необосновано висока. Според жалбоподателя, ако един изпълнител може да произведе и достави 10 влака, ще може да произведе и достави и 5, 17 и 35. Намира, че поставеното дискриминационно условие ограничава конкуренцията".

Критики има и по конкретни технически изисквания, като например "влаковете да са оборудвани с минимум 200 седящи места, без сгъваемите седалки", като това не е съобразено със съществуващите и установени норми и стандарти, които определят правилата за конструиране на превозни средства и отразяват дългогодишния опит на различни производители, пише в жалбата. Оспорва се наличието на най-малко 4 седалки за трудноподвижни лица, минимален брой места за велосипедисти, за детски колички и брой тоалетни, минимално разстояние между седалките.

КЗК отменя обявяването на търга, като пред Mediapool Гвоздейков коментира, че няма да се губи време в обжалване пред ВАС, а изискванията ще се изчистят и процедурата ще бъде обявена отново в началото на 2024 г.

По първата поръчка пред mediapool министър Гвоздейков коментира, че ..Жалбата на полската "Щадлер" по поръчката за седемте двуетажни мотриси твърди, че отговорите на възложителя по зададени от компанията въпроси не са ясни, конкретни и изчерпателни, а формални и изцяло преповтарят техническите спецификации и в действителност не дават никаква информация във връзка с направеното питане. КЗК отхвърля жалбата и срокът за подаване на оферти е удължен до 9 януари.

По последната процедура "Експрес сервиз" печели с оферта за 9.5 млн. лв. без ДДС. По втория лот е отстранен участникът "Консорциум 9 Шънтър", тъй като техническото му предложение не съответства на предварително обявените условия на поръчката. В него участват "Фосло ролинг сток" и "Си Ар Ар Си Джудджоу локомотив", като офертата е за 60.7 млн. лв. Решението е от 7 декември.

Все още няма коментари
Нов коментар