Топ 5 от "Капитал": Доган си основа охранителна фирма, ремонтът на "Тракия" до Чирпан ще е по-скъп и само наполовина

Нови рискове за "Турски поток" през България, кои са най-големите компании в страната за 2019 г., молът във Велико Търново има нов собственик

Ахмед Доган години наред беше охраняван по неясни причини от Националната служба за охрана, въпреки че не беше депутат
Ахмед Доган години наред беше охраняван по неясни причини от Националната служба за охрана, въпреки че не беше депутат
Ахмед Доган години наред беше охраняван по неясни причини от Националната служба за охрана, въпреки че не беше депутат    ©  Красимир Юскеселиев
Ахмед Доган години наред беше охраняван по неясни причини от Националната служба за охрана, въпреки че не беше депутат    ©  Красимир Юскеселиев
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

1. Доган, през варненската си централа, си основа охранителна фирма. И купи газов търговец

Ахмед Доган вече разполага с частна охранителна фирма. Това става ясно от документите по регистрацията на "Електрик секюрити" в Търговския регистър, което е основано в дните около началото на напрежението около почетния лидер на ДПС край морските му сараи в парк "Росенец" край Бургас и антиправителствените протести.

Според тях решението за създаването на компанията е взето на 10 юли - ден преди плажната акция в "Росенец" и преди Доган и депутатът от ДПС Делян Пеевски да се откажат доброволно от охраната си от НСО. Самото учредяване става факт на 13 юли, а капиталът е внесен на 15 юли. Засега не е ясно дали фокусът на фирмата ще е личната охрана на политика или имуществото на ТЕЦ "Варна", чието дъщерно дружество е, но предвид скоростната регистрация, съвпадаща с описаните събития, може да се предложи, че политикът, останал без държавна охрана, вече смята да залага на частна. Вижте тук.

2. Отлаганият от години ремонт на "Тракия" до Чирпан поскъпна силно и ще бъде направен само наполовина

На път за българското море вълните заливат туристите още по магистрала "Тракия", веднага след Оризово. Асфалтът е така нагънат, че шофьорите са като неопитни плувци в мъртво вълнение. А докато се опитват да преминат опасната зона, рискуват да бъдат глобени и за превишена скорост.

Абсурдите тук са няколко. За проблема с магистралата се знае от пет години, но пари за ремонта ѝ все не се намираха, въпреки че държавата инвестира стотици милиони в пътни проекти. Освен това АПИ признава, че е имало гаранционни ремонти във въпросния участък, но реално те не са постигнали ефект. Похарчени са и допълнителни над 8 млн. лв., също без резултат. Сега предстои да се дадат нови близо 90 млн. лв., и то само за едното платно на магистралата. За другото не е ясно дали ще се намерят средства.

3. Как американските санкции срещу "Турски поток" поставят под риск продължението му през България

Разклатеното от протести управление на премиера Бойко Борисов може да получи удар и от неочаквана посока: газопроводът от турската до сръбската граница може да пострада от американски санкции срещу руските газови проекти в Европа. За САЩ "Турски поток" заобикаля Украйна, като започва от Русия, минава през Турция, България и Сърбия и стига до Унгария. Доколко обаче самите санкции ще засегнат българския участък и как това ще се отрази на държавната "Булгартрансгаз", която е единствен инвеститор в него, все още не е ясно. Възможно е проектът да не бъде завършен и да генерира милиарди левове загуба, но по-вероятно е само да се забави с няколко години и да се оскъпи.

4. "Капитал 100": Кои са най-големите компании в България за 2019 г.

Миналата година е върхова за най-големите компании в България, показват данните от годишната класация "Капитал 100". Приходите на стоте най-големи компании са във възходящ тренд вече десетилетие след потъването при световната финансова криза през 2009 г. Пандемията ще пречупи тенденцията, но добрата новина е, че компаниите влизат в новата криза здрави. Кой сектор и кое дружество с колко е порасло и как в числа се развива бизнесът на 300-те най-големи компании показва новото издание на класацията на "Капитал", което ще излезе на 30 юли. Прочетете тук.

5. Гръцкият бизнесмен Продромос Мавропулос купи мола във Велико Търново

Един от първата вълна молове в България и първият извън София - Mall Veliko Tarnovo, има нов собственик. В началото на юли дружеството "ВТ мол" на гръцкия бизнесмен Продромос Мавропулос е купило търговския център от дружество на гръцка банка, като молът преди това е бил на малтийски фонд, а изначално е идея на български предприемач.

Сделката на Мавропулос е финансирана със заем от Уникредит Булбанк. Цената не е обявена, но оценката според независими източници е от порядъка на 11-12 млн. евро. На практика това е първата сделка за мол след големия шопинг от фондове от ЮАР преди две-три години. А цената вероятно е повлияна и от корона кризата и отслабналия бизнес на моловете. Подробности - в този текст.