🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Топ 5 от "Капитал": Делян Пеевски се е разделил и с имотите си, кои са печелившите и губещите в износа и вноса през 2020 г.

Концесионерът на жп гара Пловдив Миролюб Столарски вече не е доволен от договора, Минчо Бенов за липсата на жилищна политика в България, все повече хора напускат големия град и се местят да работят и спортуват близо до природата

Делян Пеевски    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

1. Делян Пеевски се е разделил и с имотите си. Купувач е доскорошен служител в "Инса ойл" на Георги Самуилов

"Пеевски си отиде, Пеевски напуска страната и много скоро вече няма да е дъвка." Тази присъда, дадена от Бойко Борисов през 2016 г., не се оказа особено точна. Наистина депутатът от ДПС почти не се е повявал на работното си място (и въобще публично) оттогава, но това му беше запазена марка и преди. А в следващите години той беше избран още веднъж за народен представител и по нищо не личеше задкулисното му влияние да отслабва.

Пет години по-късно отново дават сериала "Оттеглянето на Пеевски" и логичният въпрос е дали този път то не е по-истинско. Той не е в листите на ДПС и за пръв път от над десетилетие няма да е в парламента. В края на миналата година Пеевски продаде своите вестници и неофициално контролираната от него телевизия "Канал 3". Сега имаме и още един индикатор. Делян Пеевски се разделя не само с медийната си империя, но и с голяма част от имотните си владения. Вижте тук.

2. Кои сектори печелят и губят в българския износ и внос през пандемичната 2020 г.

Пандемията удари глобалната търговия през миналата година с над 1.7 трлн. долара по сметки на Световната търговска организация. Затова и не е изненада, че България като малка и отворена икономика не остана назад от общата тенденция и отчете спад както на износа на стоки, така и на вноса. Коронавирусът изтри 3.76 млрд. лв. от стойността на продажбите на български стоки в чужбина и 5.9 млрд. лв. от внасяните в страната стоки.

Големите двигатели на спада са два и са познати. Първо, значително по-слабите продажби на горива в чужбина в резултат на срива на котировките на петрола на международните пазари и сривът на търсенето. И по-ключово: временното затваряне на заводи в Европа и слабото търсене на стоки като автомобили и дрехи свиха износа на текстил и авточасти от България. И същевременно, макар че много големи и малки производители усетиха удара от кризата, някои браншове откриха и изненадващи позитиви. Прочетете в този текст.

3. Собственикът на "Карат - С" Миролюб Столарски вече не е доволен от концесията на жп гара Пловдив и иска прекратяване или промяна

Транспортните концесии явно не са силата на това управление. След като летище София няма да излети по най-добрият начин от държавата, сега още един договор за транспортен актив, подписан по времето на ГЕРБ, е напът да дерайлира. Става дума за концесията на жп гара Пловдив.

Тя стана известна с прецедента да бъде дадена на собственик на автобусна компания - Миролюб Столарски и неговата "Карат - С". Срокът беше 35 години, а Столарски я пое по време на първото правителство на Борисов. Сега, при третото такова, дойде информацията, че концесията е пред провал. Новината беше разпространена от Transportal, като беше потвърдена пред "Капитал" от Министерството на транспорта и от самия Столарски.

4. В България има много празни жилища и много семейства, които не могат да си позволят покупка или наем. Как по света се решава проблемът, а тук не, четете в интервю на Минчо Бенов

Минчо Бенов е работил в областта на капиталовия пазар, финансовия сектор и международното развитие като заместник изпълнителен директор на "Софийска фондова борса", директор "Финансов сектор и капиталов пазар" в американския консорциум FLAG, управляващ съдружник на инвестиционни и консултантски дружества. Изпълнявал е проекти в България на Световна банка и Европейска банка за възстановяване и развитие. Консултирал е и е управлявал редица инвестиционни проекти и проекти, финансирани от предприсъединителни и структурни фондове на ЕС.

От 2011 г. е национален директор на фондация "Хабитат България", която от 2001 г. работи за подобряване на жилищните условия и елиминиране на жилищната бедност. Дейността ѝ включва: строителство на достъпни жилища, финансиране на жилищни подобрения, разработване на иновативни продукти и пазарни инструменти за подобряване на достъпността на жилищните подобрения, участие в изработването на жилищни политики. Разговора ни с Минчо Бенов ще откриете тук.

5. Все повече хора започват да напускат големия град и да се преместват на места, където могат да спортуват повече, да са близо до природата и да работят дистанционно

Ще успея да се включа за този кол, не се притеснявай! След малко слизам и горе видях място на завет, където мога да седна за час и да говоря, сега не духа много...

Един от разговорите от нов тип, които се чуват в кабинковия лифт на Боровец. Дистанционни работни срещи, или, както все по-често ги наричат, колове, може да се провеждат на повече от две хиляди метра надморска височина, на пън с гледка към най-високия връх на Балканите, от някоя скала, на плажа или в буса, превърнат в кемпер. Пандемията донесе проблеми и лишения, но някои хора, както гласи клишето за лимоните и лимонадата в живота, извлякоха и положително от нея. Те пренесоха своя home office на местата, на които се чувстват най-добре и могат да правят това, което ги прави щастливи. Изведнъж се оказа, че да караш сноуборд преди работа или колело в обедната почивка не е проява на несериозно отношение. През 2020-2021 г. градът започва да дава все по-малко, а природата - все повече.