🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Топ 5 от "Капитал": ЕСО предложи как да печели повече, за да плаща на Доган и Ковачки; топ 30 на веригите за бързооборотни стоки

Холандска гейминг компания купи варненската "Тайтън гейт", как да ръководим екипа на бъдещето, новата "Топлоцентрала" за съвременни изкуства в Южния парк

Ахмед Доган    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

1. Държавната ЕСО предложи как да печели повече от пазара на ток, за да плаща на централите на Ахмед Доган и Христо Ковачки

Най-скъпият ток за фирмите е този, който се ползва извън предварителния график. Тогава се плаща т.нар. цена за недостиг, която е средно с около 100 лв./мВтч по-висока от борсовата, или за октомври това прави около 500 лв./мВтч. За да намалят до минимум тези разходи, търговците на ток, клиентите им и производителите на енергия се обединяват в координатори на балансиращи групи. Така вътре в групата или между отделни групи могат да се нулират голяма част от излишъка и недостига. А за малката част, която не може да се размени, се търси решение отвън на високите цени - в случая от държавния Електроенергиен системен оператор (ЕСО), който за целта активира или спира ТЕЦ "Варна" на Ахмед Доган или свързаните с Христо Ковачки централи.

Моделът обаче може скоро да бъде преобърнат, така че всички нужди (наричани на енергиен език небаланси) да стигат до ЕСО. А заедно с това се предлага и да отпаднат лимитите на цените за тока от мощностите на Доган и Ковачки. Което неминуемо ще повиши сметките на голяма част от бизнеса. По принцип разходите за балансиране представляват 5-10% от крайната цена на електроенергията, като са най-високи точно през зимните месеци. Според Асоциацията на търговците на електроенергия в България (АТЕБ) предлаганата реформа ще доведе до удвояване на тези разходи. Вижте тук.

2. В ковид годината продажбите на топ 30 на веригите за бързооборотни стоки растат с 11%

Пандемичната 2020 г. е била относително добра година за тридесетте най-големи търговеца на храни и напитки в България като цяло. Приходите им от продажби на бързооборотни стоки нарастват с 11% спрямо предходната година до 6.4 млрд. лева. Общите им приходи от продажби намаляват с 9.8% до 9.58 млрд. лева. Ако обаче от топ 30 се извадят двете вериги бензиностанции, чиито продажби идват от горива, се оказва, че при търговците, фокусирани върху храните и напитките, се наблюдава ръст 5%. През миналата година просто горивата бяха много евтини и се търсиха слабо, а и продажбите в кафенетата и ресторантите, които бяха затваряни и ограничавани заради COVID-19, логично се свиват.

Не при всички търговци обаче картината е розова. В три сегмента има спад, продиктуван най-вече от мерките срещу пандемията и ефектите от тях. Намаляват приходите на веригите, ограничени в морските курорти, на търговците с акцизни стоки, които залагат на оживени локации като летища, метростанции, молове. Свиват се и продажбите на храни във вече споменатите вериги бензиностанции, които са зависими от мобилността на хората. Петте класически вериги начело на класацията на търговците на бързооборотни стоки на "Регал" всъщност са на първите пет места и в ранглистата на ритейлърите от всички сектори в "Капитал 100". От общите продажби там 63% са генерирани от осем вериги хипер- и супермаркети.

3. Варненската "Тайтън гейт" беше купена от гейминг компания от Амстердам

Бизнесите, произлезли от страничен продукт в дадена група - т.нар. спиноф компании, обичайно са екзотика за българските технологичен сектор и икономика. Тази година една от IT историите на успеха ще бъде именно такъв - компания, която се отделя от основния бизнес и се налага в нов сегмент. Преди седмица българската платформа PubGalaxy, която оптимизира приходите от реклама в уебсайтове, обяви, че става част от нидерландската дигитална платформа Azerion. Сумата по сделката не беше разкрита. Всъщност придобитото дружество е известното на българския IT пазар варненско "Тайтън гейт", през което работи платформата.

PubGalaxy произлиза от информационния сайт за мобилни устройства PhoneArena. Първоначално двете съществуват като част от едно дружество - "Тайтън гейт". През 2016 г. PhoneArena се отделя в компанията "ФонАрена", а PubGalaxy продължава да работи чрез "Тайтън гейт", което сега става част от Azerion. Преди придобиването то е собственост на Пресиян Каракостов, който остава основател само на PhoneArena, но от миналата година е излязъл оперативно и от двете компании. Начело на сайта за джаджи в момента е Явор Попов, а на PubGalaxy - Ивайло Иванов, който ще продължи да управлява дружеството и след придобиването от страна на Azerion. Подробности - в този текст.

4. Как да ръководим екипа на бъдещето според мнения на няколко изпълнителни директори и HR лидери

Последната година и половина безспорно беше предизвикателство за лидерите и специалистите по човешки ресурси. Въпреки външните фактори (световна икономическа и здравна криза) мениджмънтът в повечето български компании успя да се справи почти безпроблемно с технологичните, административните и здравните предизвикателства в организациите, показа проучване на "Кариери". Към края на 2021 г. стратегиите за управление на новите модели на работа са норма и лидерите знаят, че единственият път за развитие на организациите е интегрирането на нови технологии в бизнес процесите и фокусът към нуждите на служителите.

Проведената на 28 октомври конференция The Future of Work Summit: Leadership, Talent and Technologies очерта посоката на бъдещето на работата. Целодневният хибриден форум, организиран от "Капитал", предостави възможност на лидерите и специалистите по човешки ресурси да черпят ноу-хау и да обменят опит с лектори, които се включиха от различни точки на света и България. Събрахме мненията на някои от тях от конференцията.

5. Появата на Регионалния център за съвременни изкуства "Топлоцентрала" в Южния парк има потенциал да раздвижи културната сцена на София

Отварянето на Центъра за съвременни изкуства "Топлоцентрала" в Южния парк е горещата новина за културната сцена в София този сезон. Той има мисията от едно отдавна изоставено пространство да се превърне в място, което да развие перспективите пред българските артисти. "Когато влязох за първи път тук през май 2014, всичко беше в мазут", разказва креативният директор на центъра Веселин Димов, роден през 1976 г. в София, досега познат най-вече като режисьор и актьор, а доскоро и като част от Асоциация за алтернативно съвременно изкуство МОМО и Асоциация за свободен театър (АCТ). От този сезон Димов влиза в нова роля - артистичен директор на регионалния център за съвременни изкуства "Топлоцентрала".

Голямата зала на "Топлоцентрала" ще отвори врати на 24 ноември с танцовия пърформанс "Алея на космонавтите" на трупата "Саша Валц и гости" и ще подскаже какво може да очакваме тук в близко бъдеще. Като че ли пред работниците има още доста работа, докато обектът придобие окончателния си вид, но в очите на Димов този проект е на финалната права. "По своята даденост мястото е за изпълнителски изкуства - танц и театър, но също така е приложимо за концерти и партита." Дългоочакваното откриване има потенциал да размести пластовете на културната сцена в София. Досега опитите за мултифункционално пространство, което да обединява различни изкуства, са били краткотрайни и значително по-скромни като размер и амбиции. Прочетете тук.