🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Топ 5 от "Капитал": БМФ vs. държавата - близо до финал; Кога ще са готови тунелите под Стара планина

Новите фабрики на България; Софтуерната "Хаос" се сля с германски конкурент и ще расте с финансиране от два фонда; От февруари стандартните банкови преводи ще се изпълняват до час

Кирил Домусчиев    ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

1. Неустойките на Домусчиев към държавата за БМФ падат наполовина до 25 млн. лв., а държавата още мисли да възрази ли или да вземе сумата

Дългата съдебна сага между държавата в лицето на Агенцията за публичните предприятия и контрол, наследила приватизационната агенция, и братята Кирил и Георги Домусчиев е към своя край. Тази седмица стана ясно, че на 14 декември Арбитражният съд при Българската търговско-промишлена палата е излязъл с решение, че мажоритарният собственик на Параходство "Български морски флот (БМФ)", собственост на братята, дължи неустойка за неизпълнение на задължение по договора за приватизация в размер на 25 334 541 лв. Или под половината на това, което АППК претендираше - 52 252 446 лв.

Настоящото решение на арбитража е окончателно и задължително за страните и подлежи на принудително изпълнение, но всяка от двете страни по спора има процесуалната възможност да поиска отмяната му в следващите три месеца. И двете страни не отвориха конкретно каква ще е политиката им оттук насетне. Ако държавата избере отмяната, това би означавало опит да получи цялата сума, но и забава на плащането с години и неясен изход, както и риск от решение в другата крайност - неустойката да се приеме за нищожна. Или шансът сега да се стигне до плащане изглежда голям. От друга страна, намалената значително сума изглежда по-платима от братята. Прочетете тук.

2. Трите тунела под Стара планина: какво се случва с тях и кога ще са готови

Стара планина. Тази древна преграда, която още прабългарите са използвали за защита, продължава и до ден днешен да изпълнява функцията си успешно - разделя Северна от Южна България и предопределя съдбата на градовете от двете й страни. Както и преди хиляда години, двете части на страната се свързват единствено през планинските проходи. Двадесет от всички 40 прохода се намират в Стара планина и освен че са натоварени целогодишно, са и в много лошо състояние.

През България минават 5 от европейските магистрални пътища, но между тях няма истинска връзка и потенциалът им остава неизползван за икономическото развитие. Ето защо идеята за тунели под планината е толкова важна. Но не се реализира от десетилетия. За тунел под Петрохан се говори от преди 50 години, а за този под Шипка - над 100. На своята първа пресконференция новият строителен министър Гроздан Караджов обяви, че три тунела под Стара планина ще бъдат приоритет: Петрохан, Шипка и на магистрала "Черно море", между Бургас и Варна. Ден по-късно най-напредналият от тях - този под Шипка, беше спрян и върнат на ниво проектиране. Така в момента и трите проекта са горе-долу на едно ниво - минимум на 4-5 години от реализацията им. И то, ако всичко върви гладко и бързо.

3. Кои са 15-те най-големи обявени нови фабрики в България за 2021 г.

Неочакван скок. Така изглежда изминалата година от ъгъла на обявените нови инвестиции в производство. След като предходната 2020 г. пандемията направи компаниите предпазливи и замрази плановете им, инвестициите сега се завръщат към нивата от далеч по-силната 2019 г. Това се вижда от своеобразната класация на "Капитал" на 15-те най-големи подготвяни проекта, които през 2021 г. достигат сумата 1.4 млрд. лв.

Причината за ръста едва ли се крие в рязко подобряване на средата за инвестиции, а е по-скоро резултат от започване на отложени проекти. Прави впечатление все пак, че в списъка има цели три трицифрени инвестиции в милиони, а това не се е случвало често досега. Нещо повече - четири от заводите са на изцяло нови инвеститори, които са припознали България като подходяща дестинация, включително два от трите най-големи. Това включва планираното производство на електромобили в Ловеч от Next.e.Go, както и намеренията за завод за слънчеви панели край Хасково на AE Solar. И двата проекта са на германски инвеститори и все още не са започнали. Български компании пък стоят зад половината от проектите. Вижте тук.

4. Една от най-големите български IT компании - "Хаос", се сля с германски конкурент и ще расте с финансиране от американски и германски фонд

През годините "Хаос софтуер" стана видима за широката публика покрай получените награди "Оскар" и "Еми" за технически визуални решения. Тази седмица около една от най-големите български софтуерни компании има бизнес новина - тя е част от класическо сливане и придобиване, през което вероятно става глобален лидер в сектора за рендъринг и 3D визуализации.

Създаденото от Петър Митев и Владимир Койлазов дружество се обединява с друга компания от бранша - германската Enscape. А контролът в новото обединение ще се държи от два фонда за дялови инвестиции - щатския TA Associates и германския LEA Partners. Никакви детайли като цена и дялове не са обявени, но ако се съди по международни аналози, оценката на българската фирма вероятно надхвърля 100 млн. долара.

5. От началото на февруари стандартните банкови преводи вече ще се изпълняват в рамките на час

Добре, да започнем с уговорката, че заглавието "Сбогом, мой скъпи RINGS" може да е леко подвеждащо. Системата за брутен сетълмент в реално време на БНБ (по-популярна с английския си акроним RINGS), през която се правят експресни банкови преводи, пристигащи в рамките на деня, не само няма да изчезва, а и ще си остане гръбнакът на платежните системи в България.

Новото всъщност е, че след две седмици - от началото на февруари, обикновените левови преводи през системата БИСЕРА6 на "Борика" също ще се ускорят и парите ще пристигат в рамките на един час, при това не само в рамките на работния ден, а по всяко време, включително и през уикенда. Така реално за целите на почти всички плащания на повечето хора по-скъпата услуга да се превеждат пари през RINGS ще стане излишна.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    rwc28392756 avatar :-@
    Kreader

    Спирането на тунела под Шипка е глупост и реваншизъм и ще му коства много рейтинг.

    Процедурите са към края си, а тунела е изключително необходим за икономиките в региона - 6 големи български града от двете страни на Стара Планина . Дано преспи пак и се вразуми и си преразгледа решението.

    Нередност?
Нов коментар