Топ 5 от "Капитал": България индиректно доставя оръжия за Украйна; Класация на най-добрите банки в България

Рокада в производител на обувки "Колев и Колев"; Директорът на Wizz Air Йозеф Варади за тенденциите в авиацията, цените и българския пазар; производството на агнешко се свива

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

1. България индиректно доставя оръжия за Украйна

България е един от големите износители на оръжие за Украйна, но не го прави открито, за да не се разсърди БСП. Това не става директно, а чрез експорт на военна продукция от България за други европейски държави, които се явяват крайни потребители. От там нататък те могат да я реекспортират към Украйна, но България на практика няма вече нищо общо с тези оръжия. Това стана ясно от статия на New York Times тази седмица, която излезе малко преди коалиционния съвет по същата тема в България. Проведеното във вторник заседание на лидерите на четирите формации, изглежда, поохлади страстите и ако се вярва на участници в него, до разпадане на правителството няма да се стигне. Очевидно обаче темата ще продължи да нагнетява напрежение през следващата седмица. Тогава парламентът ще трябва да гласува какъв точно мандат да даде на правителството - за предоставяне на военна помощ на Украйна или да се ограничи само до техническа, и по всичко личи, че БСП заедно с проруската партия "Възраждане" ще останат в малцинство.

2. "Капитал" класира най-добрите банки в страната за 2021 г.

За единадесета поредна година "Капитал" изготви класация на най-добрите банки в България. В подреждането влизат всички лицензирани в страната 17 банки без държавната ББР и клоновете на чужди финансови институции.

В новото издание разглеждаме как се е представил банковият сектор през 2021 г., когато икономиката пое глътка въздух след неочаквания шок, предизвикан от коронавируса. Възстановяването в реалния сектор позволи и на финансовите институции да се върнат към режим на бурно отпускане на кредити, особено в жилищния сегмент. Така, въпреки че лихвите все още остават рекордно ниски, печалбата на банките скочи рязко с над 70% до 1.4 млрд. лв. и доближи предкризисните нива. Класацията на "Капитал" е изготвена на базата на собствена методология, която включва редица показатели, на които сме дали различна тежест и които са разделени в четири групи - стабилност и риск; ефективност и рентабилност; устойчивост и динамика; размер. Тази година победител е Банка ДСК, която отчете рекордна печалба в историята си.

3. Основателят и дългогодишен мениджър на производителя на детски обувки "Колев и Колев" Иван Колев вече няма да управлява дружеството

Избирането на име на компанията е една от най-важните стъпки при създаването на всеки бизнес. Често основателят се спира на своето име. Но с времето корпоративната история може да се преобърне и кръстникът да спре да бъде основен герой. Случаят със софийската компания за детски обувки "Колев и Колев" е точно такъв. Само година след създаването му основаното през 1996 г. дружество остава без единия Колев - Николай. А от няколко дни и другият - съоснователят и несменяем досега мениджър Иван Колев, вече няма да управлява бизнеса, в който преди година акционерно участие придоби и фондът за дялови инвестиции на държавната Българска банка за развитие (ББР). Към днешна дата Колев си остава миноритарен собственик, а собственикът на почти 60% от акциите Димитър Ковачев ще търси по-добър и модерен път и мениджър на производителя.

4. Директорът на Wizz Air: Опитваме да поддържаме същите цени, каквито имахме преди

Йозеф Варади, съосновател и изпълнителен директор на Wizz Air, за тенденциите в авиацията, цените и българския пазар в интервю за "Капитал". Спестяванията от по-новите самолети компенсират част от инфлацията, смята унгарецът. Около 7% от общия капацитет на Wizz Air е бил планиран за Украйна и Русия, но с войната е преразпределен в други пазари от мрежата на компанията.

5. Българското агнешко се топи от скъпите фуражи и свитото потребление

Преди се купуваха по цели агнета, сега половинки. Така най-кратко може да се опише ситуацията на пазара на агнешко в най-силния момент за производителите - Великден и Гергьовден. Причината за намаляването на дажбата агнешко, разбира се, е цената. От 6 лв. миналата пролет за килограм живо тегло, през есента на 2021 г. достигнала 8 лв., а през тази пролет се е стигнало до 9-10 лв. А основната причина за ръста е цената на фуражите, които са основен разход за производителите.

Все още няма коментари
Нов коментар