🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Медийна сергия | Виновно е земното притегляне

Подпорна стена се срути на магистрала "Струма", а от Агенцията за пътна инфраструктура ни засипаха с нелепи оправдания

Nova
Nova
Nova    ©  Стоп кадър
Nova    ©  Стоп кадър
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

На магистрала "Струма" хич не ѝ върви. Първо минаха години, докато се укрепи свлачището край тунел "Железница", и това забави пускането на новия лот. И точно керванът се понесе скоростно към задръстванията в Кресненското дефиле, и една подпорна стена взе, че се срина. На 28 април на 16-ия километър бетонната преграда не издържа и стотици тонове земна маса се разпиляха по магистралата. И като тръгнаха едни оправдания... "Единствената причина е задържалата се вода вследствие на валежите предходните седмици", коментира в ефира на NOVA TV инж. Даниел Иваничков от стопанисващата участъка Агенция "Пътна инфраструктура". И сякаш за да зазвучи това обяснение по-експертно, го облече в сложното определение "гравитационен процес на преовлажнени негодни маси", т.е. земното притегляне е виновно.

Секунди след това от NOVA закараха буца от въпросната маса при инженер Ясен Ишев, работил по "големите съоръжения на магистралите "Хемус" и "Тракия". Според него пръстта не беше "преовлажнена". "Не може от един дъжд да падат подпорни", коментира той, като подхвърли, че "може да не е изпълнена качествено". Агенцията се присети за това във вторник и реши да проверява втора подпорна стена на магистралата, тъй като зад нея имало земна маса, която също може да се свлече, писа "24 часа". Оказа се, че и тя се е килнала, та сега багерът щял да изгребва и оттам пръст, щото нали помните - земното притегляне.

От Института за метереология и хидрология иначе онеправдаха посочения за "виновник" дъжд. Те коментираха, че през последните седем дни сериозни валежи не е имало.

И тъй като това с дъжда не хвана дикиш, се потърсиха други защитници. Проф. Стефчо Стоев от Минно-геоложкия университет заяви в bTV , че "това е стар свлачищен участък. За него се знае. Той е слабо място на магистралата". (Не поясни обаче, като се знае, що не е взето предвид.) Не изпусна и да припомни, че "Струма" е изградена при едни много сложни геоложки условия. Хората обаче видяха и друга причина за срутването. "Този участък се построи на цена ТРИ пъти по-голяма от първоначално договорената. Късмет е, че при срутването е нямало преминаващи коли, защото корупцията наистина може да убива", написа Тома Белев, съпредседател на партия "Зелено движение". А граждани илюстрираха това обяснение в социалните мрежи чрез мемета, на които се вижда спящият Бойко Борисов върху разлелия се земен масив. "Снимка на фалшифициран подпис в протокол от 2021 г.", пише на едното от тях. В друго се вижда как от подпорната стена се подава чекмедже с пачки и кюлчета, също"запазена марка" при управлението на ГЕРБ, редом с гордостта за магистралите.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар