Без банков съюз рискуваме да не излезем от кризата

Н.Пр. Филип Отие, посланик на Франция, пред Капитал Daily

   ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА

Напрежение в европейските институции, криза на еврото, обсъждане на банков съюз, идеи за данък върху транзакциите... В този контекст и след посещението на френския министър по европейските въпроси в София разговаряме с посланика на Франция в България. Филип Отие зае поста в края на 2010 г. Преди това е бил директор по финансовите и бюджетните въпроси към френското министерство на външните работи и е заемал финансови постове в държавната хазна и в една от големите френски банки.

Позицията на Франция относно развитието на Европейския съюз е добре известна – по-близка интеграция, основана на солидарността. При все това понастоящем страните от еврозоната вървят към образуване на свой отделен самостоятелен бюджет. Мнозина се опасяват, че по този начин средствата, от които сега могат да се облагодетелстват страните извън еврозоната, ще намалеят. Къде остава в такъв случай солидарността?

- Говорите за страха от т.нар. Европа на две скорости, според който един вид централното ядро по някакъв начин ще изключи останалите страни. В действителност този страх е неоснователен. Не това е, което искаме да направим. Вярно е, че за да стигне до един по-напреднал етап на интеграция, днешният Европейския съюз се нуждае от повече гъвкавост. Ние смятаме, че трябва да позволим на всяка страна членка да върви със своето собствено темпо – темпо, което е по силите й, но също така с ритъма, който желае. Ето например вашата страна – България, която спазва Маастрихтските критерии по-добре от доста други държави, реши по свое желание да отложи с известно време присъединяването си към еврозоната. България не е изключена и никой не й е наложил този избор, точно обратното – тя сама взе това решение. Има случаи, в които за някои страни е по-лесно да напредват бързо, отколкото за други. И на този етап, за да продължим европейското развитие, ние имаме нужда да позволим различните темпове на всички страни да се съчетаят. Но това не означава, че се създават няколко европейски съюза, или че централната група ще изключи периферните. Просто страните, които по свое желание или поради ситуацията, в която се намират, напредват по-бавно, ще настигнат водещите малко по-късно. Но ще ги настигнат и ще се присъединят към техния авангард.

Според мнозина последните тенденции в Европейския съюз ще оставят страните извън еврозоната завинаги в периферията...

- Разбирам, че това е страхът, който съществува тук и на други места, и моят отговор е, че този страх е неоправдан. И при всички случаи, ако този риск съществува, точно това е, което се стремим да избегнем.

А как ще го избегнем?

- С една система от процеси, които са отворени, които не изключват никого – като например банковият съюз и общият банков надзор. Смятам, че те са един добър пример за това, към което се стремим. Засега, разбира се, това все още е един оформящ се процес. Но той ще позволи на страни, които не са непременно най-напредналите, не са сред авангарда на общия банков надзор, да участват в дискусиите, оказващи влияние върху бъдещото развитие на системата. Или пък да не участват. При все че е отложила влизането си в еврозоната, България може да реши да се включи в общия банков надзор. Засега тя заяви, че не желае това да се случва преди влизането й в еврозоната – това също е неин избор. Но България има възможността, ако иска, дори да не е в еврозоната, още днес да се присъедини към общия банков надзор. Т.е. това е един включващ, отворен процес.

Какви ще са предимствата за България, ако тя се присъедини днес към общия банков надзор, при положение че не е членка на еврозоната?

- Това трябва да определи самата България, не мога аз да кажа какъв би бил нейният интерес. Може да се предположи, че една страна, която би искала да влезе скоро в еврозоната, би могла да сметне, че ще е плюс за нея да се подготви по-добре за този бъдещ процес, участвайки още отсега в общия банков надзор. Но всяка страна трябва да реши сама за себе си дали намира интерес, или не.

Обяснете защо според вас еврозоната продължава да се развива по този нелогичен начин – сред членовете й да остават толкова проблемни в икономическо и финансово отношение страни като Италия и Гърция, а извън нея – сравнително стабилни държави като Полша и Чехия. Това не е ли проява на двойни стандарти?

- Не, не смятам, че двойните стандарти имат нещо общо тук. Еврозоната е в криза. И в резултат на тази криза някои страни членки са по-засегнати от други – Гърция, Португалия, Ирландия, Испания, в по-малка степен и Италия. Тази криза обаче има няколко разновидности – най-просто казано, от една страна е случаят на Гърция, от друга – случаят на останалите страни. За Гърция е ясно, че ситуацията произхожда от кризата на публичните финанси, т.е. това е криза на държавния дълг. В този случай ключовото решение е дисциплина и преди всичко бюджетната дисциплина. При всички положения валутният съюз не може да бъде жизнеспособен без 100-процентова бюджетна дисциплина. Тя е необходима на всички. Може би преди 13 години това не ни е било съвсем ясно, но смятам, че сега вече всички са го разбрали.

Другата разновидност на сегашната криза е случаят на останалите затруднени страни. При тях, противно на това, което говорят някои, кризата не е криза на публичнте дългове. Бюджетните затруднения на тези страни са следствие от, а не причина за кризата. Ирландия, например, натрупа бюджетния си дефицит и излезе "на червено" заради банковата си криза, която беше следствие от спекулации и до голяма степен от глобалната финансова криза от 2008 г. Тук дисциплината разбира се е необходимо, но не е достатъчно, условие за излизане от ситуацията. Тя не стига, тъй като единственото, до което би довела, е натрупване на пакет върху пакет от строги мерки и въвличане в дефлационна спирала, точно както се случи през 30-те години на 20 век.

В случая освен дисциплината има нужда и от още нещо. И това е сътрудничеството между страните от еврозоната – между тези с излишък и онези с дефицит, за да се осигури общ растеж, без който не бихме могли да излезем от тази криза, която всъщност е криза на управлението. Преди 13 години, когато се роди еврозоната, ние не сме предвидили необходимите на валутния съюз институции, които да гарантират съгласуването между страните вътре в нея. И днес се налага да ги създаваме по спешност, което не е много лесно. А институциите са от два порядъка: такива, които да гарантират дисциплината – спазването на общите правила от всички; и такива, които да организират сътрудничеството, или ако предпочитате този термин – солидарността. Без нея няма да постигнем растежа, от който се нуждаем, за да си оправим публичните финанси, и ще се отправим всички към дефлационната бездна.

Но както казвате, тези институции се сформират по спешност. Ако процесите са прибързани, можем ли да очакваме добри резултати?

- Знаете ли, в живота има оптимисти и песимисти. Но тук въпросът не е дали да бъдем оптимисти, или песимисти. Въпросът е да бъдем твърдо решени. А ние сме решени да излезем от тази криза.

Според вас в какъв срок ще се случи това?

- Не знам. Ние напреднахме съществено през последните две години. Еврозоната се промени значително. Но ние много добре знаем, че не сме на финалната права и че има още много промени, които трябва да се случат, за да се разреши кризата. Дали сме по средата на пътя – може би.

Европейските лидери представят по-задълбочената интеграция като свой приоритет. Въпреки това сме свидетели на отдалечаването на Великобритания и на резервираността и съмненията на страните извън еврозоната (някои от които заявиха, че вече не бързат да се присъединят към нея). Как ще бъдат обърнати тези центробежни тенденции?

- Европейският съюз е в криза, това не може да се отрече. И тази криза без съмнение е най-дълбоката, най-тежката и най-рискованата от неговото създаване през 1957 г. досега. Европейците имат чувството, че кризата не свършва, у тях се появява умора и истински скептицизъм. Ние трябва да обърнем сериозно внимание на тези процеси, тъй като те могат да се превърнат в лавина и в един момент да преминат прага, след който вече не могат да бъдат спрени. Това е най-голямото предизвикателство. Ние нямаме избор – трябва да разрешим тази криза и ако не успеем, целият процес по създаването на Европейския съюз ще бъде преразгледан, това е ясно. А за да разрешим кризата, трябва да има дисциплина за всички и солидарност за всички.

Вие имате опит във финансовите въпроси. Обяснете защо 11 страни членки на еврозоната искат да въведат данък върху финансовите транзакции, който в миналото е бил отхвърлен от други държави (например от Швеция), след като се е оказвал провал?

- Не знам дали този данък се е оказал провал в Швеция. Това, което е сигурно, е че тези 11 страни искат да се възползват от възможността, дадена им от европейските договори, да развият помежду си засилено сътрудничество – такова, каквото е данъкът върху финансовите транзакции. Защо – трябва да попитате всяка от тях, разбира се. Но може би има няколко причини.

Първо, вече видяхме какви рискове крие финансовият сектор, а кризата от 2008 г. ни показа ясно какво може да коства неговата нестабилност. Тогава европейските данъкоплатци в много страни бяха принудени да плащат, за да спасят банките. Това е шокова ситуация, не е ситуация, която да приемем за нормална. И ако случайно в бъдеще се възобновят подобни кризи, които налагат рекапитализация на банките, за да не тежи на данъкоплатците, цената ще бъде поета от целия финансов сектор. Данъкът върху финансовите транзакции има за цел да позволи на финансовата сфера да събере предварително тези средства. Към тях, разбира се, ще добавят своя дял и акционерите на банките.

Второ, това е данък, т.е. публични приходи, които в днешно време са необходими, тъй като всички страни имат известни бюджетни трудности. Те могат да помогнат за стабилизирането на публичните разходи, както и за финансирането на други необходими пера като например инвестиции за растеж и развитие. Но главното е, че данъкът върху транакциите е способ за възпитание на финансовия сектор чрез стабилизиране на спекулативния му характер.

Според анализаторите банковият съюз е дългосрочен проект, а не решение на кризата – за каквото го представят европейските лидери. Как бихте коментирали това твърдение?

- Изкушавам се да кажа, че банковият съюз не е единственото решение на кризата и без съмнение сам по себе си не е достатъчно решение. Но той допринася и дори е ключов за нейното разрешаване. Без банков съюз можете да правите каквото си поискате друго и рискувате пак да не успеете да излезете от кризата. Той е необходима стъпка, защото настоящата ситуация е породена от порочния кръг между банкови кризи и кризи на публичните финанси.

Тези кризи са взаимно свързани, те се предизвикват една друга и следват една след друга. И именно това е целта на банковия съюз – да даде възможност този порочен кръг да бъде прекъснат. Неговата идея е да позволи ресурсите, необходими при криза за рекапитализация на банковия сектор в някоя страна, да дойдат от европейско ниво, съхранявайки публичните финанси на самата страна. Т.е. това е механизъм за разрешаване на банкови кризи на европейско ниво, който съответно се нуждае от установяване на общ механизъм за наблюдение на европейския банков сектор. Точно на този етап се намираме – банковият надзор е една от съставките на бъдещия банков съюз.

Днес няма да сгрешите, ако кажете, че банковият съюз не е в състояние да донесе решенията за кризата утре, тъй като изграждането му отнема време. В края на тази година трябва да имаме правната основа за банковия надзор.

След това ще дойде времето за единния оздравителен механизъм (който ще ръководи оздравяването на банките) и за интегрирания механизъм за гарантиране на депозитите. Тяхното организиране също ще отнеме време, но те също са сред условията за разрешаване на кризата на еврото.

12 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    birdman avatar :-|
    birdman
    • - 5
    • + 18

    Пак ли интервю с посланика на Франция такова имаше пред някъде месец ? Голяма част думите му са откровени глупости, интересно ми е какви ще ги говорят след 2г. когато Франция ще е на мястото на Португалия. А ние си имаме достатъчно стабилна банкова система не ни трябва никакъв съюз докато сме извън Еврозоната (не ни трябва и никаква Еврозона в близките 4-5 години) . България не бива да плаща заради безотговорността по отношение на дълговете на държави като Франция , Гърция , Португалия , Италия и която и да е друга , потънала в дългове държава . Посланика говори сладко , сладко за това как данъка щял да доведе до повче бюджетни приходи , ама и думичка не казва да бюрократизирания ЕС и грамадния бюджет на съюза с дупките му и откровеното прахосване на пари на данъкоплатците на целия ЕС !

    Нередност?
  • 2
    string11 avatar :-|
    Стоян Петров
    • - 1
    • + 13

    Европа на две скорости? Да ама ядрото яко дърпа назад. Големите дефицити, големия спад на БВП, голямата рецесия е именно в еврозоната. Всички останали имат растеж и нисък дефицит. Моля Ви, освестете се навреме. Вие никога няма да можете да си изплатите дълговете. Имате две решения-голяма инфлация или постригване на дълговете. Не се мотайте.

    Нередност?
  • 3
    string11 avatar :-|
    Стоян Петров
    • + 12

    Не знам дали беше този посланник който си позволи да ни припомни че Франция е велика сила. Освен него само руския си позволява такива глупости.

    Нередност?
  • 4
    biker avatar :-|
    BIKER
    • + 15

    Имам приятел който работи в европейския парламент. Заседателните сесии се провеждат в Страсбург (Франция), докато канцелариите на депутатите и сбирките на комисиите са в Брюксел (Белгия). По негови думи ежемесечното пътуване на депутатите и сътрудниците им, хотели, режийни и тн. до Страсбург и обратно (около 10-14 дни на месец) струват около 500 млн. евро на година. Всички тези пари идват от бюджета на европейския съюз, който пък пълним ние, плащайки данъци. Целия този фокус е да се покаже, че има "истинска демокрация" и "важната работа" не се извършва само на едно място. Отделно ако се не лъжа юридическия департамент се намира в Люксембург.

    Нередност?
  • 5
    bogomiln avatar :-P
    bulgar
    • - 2
    • + 10

    Страшен СМЕШНИК!!!!!!
    Идва ми и леко измамник!!!
    Защо не каза какви бяха битите в Плевенско французи?????

    Нередност?
  • 6
    busy2 avatar :-|
    Dr.Jotker
    • + 2

    На какъв език е водено интервюто?

    Нередност?
  • 7
    kilmer avatar :-|
    kilmer
    • + 8

    ЛИЦЕМЕР!!!

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 8
    gost22 avatar :-|
    gost22
    • + 6

    До коментар [#6] от "sfera":
    На дипломатичен — всичките глупости са били облечени в приятни фрази, а всички интересни въпроси (примерно: Защо има стачки във Франция, като обложиха богатите със 75% данък? Защо веднага след богатите, порязахте и средната класа?), не са били допуснати в залата, заради "лош външен вид"...

    Нередност?
  • 9
    bajtan avatar :-|
    dark'star
    • - 2
    • + 2

    Политически съюз и трябва на Европа ...
    Силен лидер, и силен прокурор точно за банкерите,
    защото кризата е тяхно дело ... !

    Нередност?
  • 10
    ikar avatar :-P
    ikar
    • + 2

    ние от къде ще вземем пари за да плащаме незнам си какво за незнам си защо?

    Нередност?
Нов коментар