🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Страни от ЕС се намесиха в спор за неплатени пътни проекти в Полша

Шест европейски държави искат от Варшава обяснение за конфликта й с техни строителни компании

Полша води мащабна кампания, съфинансирана от Европейския съюз, за строеж на модерна мрежа от магистрали
Полша води мащабна кампания, съфинансирана от Европейския съюз, за строеж на модерна мрежа от магистрали
Полша води мащабна кампания, съфинансирана от Европейския съюз, за строеж на модерна мрежа от магистрали    ©  Reuters
Полша води мащабна кампания, съфинансирана от Европейския съюз, за строеж на модерна мрежа от магистрали    ©  Reuters
Чуждестранни компании обвиняват местната държавна пътна агенция в неплащане, тя твърди, че те не си спазват договорите

Шест държави от ЕС са поискали официално обяснение от полското правителство за причините, поради които не е изплатило милиарди евро на чуждестранни строителни фирми, изпълнявали пътни проекти по европейски програми. Полската държавна агенция за пътна инфраструктура твърди, че вината е на самите компании, разказва Reuters.

Агенцията се е сдобила с копие на писмото със запитването, подписано от посланиците на Австрия, Франция, Германия, Ирландия, Холандия и Португалия. То е адресирано до полския вицепремиер и министър на икономиката Януш Пехочински. В него се казва, че неизплатените средства разкриват фундаментални и системни проблеми в начина, по който Варшава управлява големите си строителни проекти. За пръв път правителства на ЕС официално се ангажират в диспута, така че писмото може да окаже дипломатически натиск върху Полша и да накърни досега добрата й репутация пред Брюксел, който налива огромни суми по оперативни програми в транспортната й мрежа.

Различни версии

Според писмото построените, но неплатени части от магистрали струват 2.3 млрд. евро – сума, която посланиците определят като "необичайна и безпрецедентна". Сред строителните компании, подали жалби в съда, са австрийските Strabag и Alpine Bau, филиал на германската Bilfinger, ирландските SIAC, SISK и Roadbridge и филиал на испанската Ferrovial. Те обвиняват полската държавна агенция за пътна инфраструктура GDDKiA, че не само не им се е издължила, а е похарчила и депозитите, внесени от тях в доверителна сметка като гаранция, че ще изпълнят договорите си качествено и в срок.

Ръководството на GDDKiA отхвърля това твърдение и заявява, че най-честата причина за забавяне на плащанията е неспазване на договорените стандарти. По тази причина и агенцията е прекратила някои от контрактите. Полското икономическо министерство засега отказва коментар по темата.

Страната води мащабна кампания, съфинансирана от Европейския съюз, за строеж на модерна мрежа от магистрали, които да заменят тесните и опасни пътища, останали от комунистическото управление на страната. Миналата година Европейската комисия поиска от правителството във Варшава обяснение по случаите с оспорваните договори, но досега няма официален отговор. В началото на тази година Полша обвини редица големи строителни компании в картелно споразумение, образувано с цел да печелят проекти за магистрали. Впоследствие Брюксел замрази около 890 милиона евро, предвидени за шосейната мрежа на страната, до изясняване на случаите. | Капитал Daily

12 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cnn avatar :-|
    cnn
    • - 4
    • + 9

    [quote#0:"Капитал"]Според писмото построените, но неплатени части от магистрали струват 2.3 млн. евро – сума, която посланиците определят като "необичайна и безпрецедентна".[/quote]
    Цялото това реване за "2.3 млн. евро"? Май посланиците на Австрия, Франция, Германия, Ирландия, Холандия и Португалия нямат друга работа. Напълно изключвам Икономедия да бъркат млн и млрд!

    Нередност?
  • 2
    matz avatar :-|
    matz
    • - 3
    • + 11

    Поляците се изключително нагли парчета от край време. Не случайно са известни като Източноевропейски чифути.Безгрижната им наглост в комбинация с невероятна измекярщина ще им изяде главите. Те и турчаците много си поверваха ма им скроиха набързо шапката. А с тия нема нужда и от конспирации. Като им спрат кранчето (гледам и немски компании има) растежа им ще се спаружи сопол на цимента.

    Нередност?
  • 3
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити
    • - 2
    • + 6

    Strabag не са сред най-качествените строители, от личен опит го знаем. Ама явно схемата им на действие е една и съща - мързи ги да работят или не могат, дават евтини цени за да спечелят поръчката, а после започват да притискат правителството за още пари. Същият номер го приложиха и тук по време на строителството на Терминал 2 на летището. Хем не си свършиха работата както трябва, хем започнаха да притискат правителството да им плаща още и още пари защото, видите ли, строителните работи им били излезли по-скъпи. Амои нали сте участвали в обществената поръчка, да бяхте си направили сметка, че цените може и да се вдигнат.

    Нередност?
  • 4
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити
    • - 3
    • + 1

    До коментар [#1] от "cnn":

    Най-вероятно в този случай Икономедия не бъркат. Става въпрост за хватки по обществените поръчки. Фирмите дават ниски цени за да спечелят, а после ревът, че поректа е излязал по-скъпо и почват да крънкат дребни суми, за да може да вземат някое евро отгоре.

    Нередност?
  • 5
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    "Ръководството на GDDKiA отхвърля това твърдение и заявява, че най-честата причина за забавяне на плащанията е неспазване на договорените стандарти. По тази причина и агенцията е прекратила някои от контрактите."

    На мен ми прилича на опит за извиване на ръце. За уреждане на търговски спорове си има съд. Според мен поляците следва да намесят Еврокомисията. Или следва да има първенство на закона или има уреждане на сделки под масата (в случая чрез дипломатическо лобиране).

    Нередност?
  • 6
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • + 1

    [quote#5:"Nikolay UK"]На мен ми прилича на опит за извиване на ръце. За уреждане на търговски спорове си има съд. Според мен поляците следва да намесят Еврокомисията. Или следва да има първенство на закона или има уреждане на сделки под масата (в случая чрез дипломатическо лобиране). [/quote]Имам предид, че западни правителства се опитват да извиват ръцете на поляците.

    Нередност?
  • 7
    ruark avatar :-|
    ruark
    • + 1

    До коментар [#3] от "Нефертити":

    пълни глупусти.
    страбак е една супер фирма. ела да видиш в австрия как строят и отиди на остров црес в хърватско да видиш какъе републикански път имат там.
    проблема е че, за да вземат поръчка в соц. блока трябва задължително да ангажират местни фирми.
    тавана на летището в софия е строен от БГ фирма и той падна.
    още повече че експерт каза че там при строителството е икономисвано от всичко. и нали се сещаш че когато падне тавана генералният изпълнител плаща неустойки. е не е трудно да се сетиш че някой може да искара от такъв рекет няколко милиона......
    и в по отношение на статията. ако е само страбак може и да го приема, стават грешки, но тук става въпрос за няколко фирми от различни държави. така че поляка си е виновен, като знаем каква корупция има и там. НО сега ще им спрат мангизите и ще ги осъдят и поляка каолхозник се връща в след комунизмен период на разруха.......

    Нередност?
  • 8
    ruark avatar :-|
    ruark
    • + 1

    давам пример за банско.
    когато се строяха лифтовете допел маер се зае с поръчката и естествено по договор наши подизпълнителни фирми се включиха в проекта иначе няма поръчка.
    балканстрой се зае да прави фундамента, след изчисленията на австрииската фирма.
    допел маер е водеща фирма в света за строителство на такива съоражения....
    идва авсриеца на проверка и другарите от талибан строй направили единият бетонен фундамент 25 см в страни и му казали че имало скала и незнам какво си.
    оня се хванал за главата и им казал че това е напълно достатъчно да падне след време лифта......
    дойде цеко минев и така ги нагърчи че целият фундамент се вдигна и наново защото там има точност разпр. на силите и център на тежестт и тнт.

    това е истина а не виц...........
    като сме толкова добри защо не си правим ние магистралите или лифтовете... та така и с поляците. те пък откога и какво ноу хау имат....

    Нередност?
  • 9
    nefertiti_egipt avatar :-?
    Нефертити
    • + 1

    До коментар [#7] от "ruark":

    А ти по колко проекта си работил с Щрабаг?

    Нередност?
  • 10
    ruark avatar :-|
    ruark

    До коментар [#9] от "Нефертити":

    най моя най добър приятел една негова приятелка която завърши във виена и работи за страбак я изпратиха като техническо лице в българия на летище софия и след 1 месец тя се отказа от тази задача понеже видяла че там не се работи по спецификация и се страхувала за нея да не я заплашват тамошните фирмени мародери.
    от всичко се скръцвало и се работело с евтини материали които се представяли пред страбак за скъпи и естествено качествени и съответно се изписвали пари.
    тавана на литище софия го прави изцяло бг фирма субфирма на страбак по ДОГОВОР в бг за летище софия.
    страбак прави изчисления спецификациии, планове и посочва с какви материали да се работи... от там нататък бг подизпълнители правят грубата работа и довършителни работи като страбак им плаща като точно на подизпълнители.......
    сега ясно ли ти е че ако стане фал генералната фирма обира пешкира.
    има техника която скенира бетона и показва с каква дебелина са железните пръти, какви винтове се използват и сглобки......
    и тази приятелка с австрииците се хванали за главата за какво иде реч...........
    сега стана ли ти ясно

    Нередност?
Нов коментар