Изборът на строител на скоростната тангента на София е отменен

Пътната агенция избра Salini-Impregilo, но КЗК я изключи от състезанието

Северната скоростна тангента започва от връзката на магистралата София - Калотина с околовръстното шосе на столицата
Северната скоростна тангента започва от връзката на магистралата София - Калотина с околовръстното шосе на столицата
Северната скоростна тангента започва от връзката на магистралата София - Калотина с околовръстното шосе на столицата    ©  КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ
Северната скоростна тангента започва от връзката на магистралата София - Калотина с околовръстното шосе на столицата    ©  КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Ако никой не обжалва решението на регулатора, отсечката би следвало да се строи от австрийската Porr Bau.

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) отмени избора на италианското обединение Salini-Impregilo ("Салини – Импреджило") за изпълнител на Северната скоростна тангента на София.

Причина за решението е, че изпълнителите не са доказали обем изпълнено строителство и необходимата квалификация на предложените от тях ръководители на обекта и на координатор по безопасност.

По тази причина решението на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за избора на Salini-Impregilo за изпълнител на отсечката е определено като незаконосъобразно.

Решението на КЗК предвижда процедурата за избор на изпълнител за скоростната тангента да се върне на етап разглеждане на документите на участниците. Това означава, че ако пътната агенция или заинтересованата компания не го обжалват, ще има ново класиране. Председателят на АПИ Лазар Лазаров обаче посочи, че все още изчаква юристите на агенцията да се запознаят със становището на комисията.

Изборът

Процедурата за изпълнител на северната тангента на София приключи през април тази година с избора на обединение Salini-Impregilo. Двете компании бяха избрани, след като офертата им получи най-много точки – общо 89.7, за цена, срок и техническо предложение. Предлаганата от тях цена за изпълнение е 189 млн. лв. без ДДС. Критерият за избор на победител в тръжната процедура бе икономически най-изгодната оферта.

Според изискванията в процедурата изпълнителят трябва да предложи проектно решение и по него да построи 16.5-километровата отсечка. Тя започва от връзката на магистралата София - Калотина с околовръстното шосе на столицата и се влива в източната му част при пътния възел на Ботевградско шосе. Така поема транзитния трафик между магистралите "Люлин" и София - Калотина на запад и "Тракия" и "Хемус" в източна посока.

Жалби

До финалния етап на процедурата бяха допуснати четири от общо единадесет кандидата за поръчката. Два от участниците на финала - консорциум ХПВС-ССТ и Porr Bau, обжалваха избора за изпълнител. Впоследствие КЗК отхвърли като неоснователна жалбата на "Порр Бау". Тази на ХПВС-ССТ обаче бе приета и комисията отмени избора на италианското обединение.

Мотивите са, че Salini-Impregilo не са представили доказателства за изпълнението на изискваните обеми пътно строителство през последните пет години. Също така предлаганите за ръководител и зам.-ръководител на обекта не покриват изискването за притежаване на магистърска или аналогична степен по специалност "Пътно строителство".

От Salini-Impregilo са възразили с мотива, че техните специалисти са завършили Политехническия университет в Милано, където "Пътнотранспортно строителство" не се изучава като самостоятелна специалност, но това обяснение не е уважено от комисията.

На второ място беше класирана австрийската компания Porr Bau с общо 86.2 точки и цена от 177.5 млн. лв. без ДДС. Ако офертата на Salini-Impregilo отпадне, това е логичният победител в поръчката.

Не фатално

Решението на КЗК ще забави определянето на изпълнител за Северната скоростна тангента на София, но това няма да е фатално за нейното строителство. То не може да започне и в момента, тъй като не е финансово подсигурено. Първоначално трябваше да се финансира по програма "Транспорт", тъй като скоростната тангента на София е част от няколко европейски транспортни коридора и е важна магистрална връзка.

На последния комитет по наблюдение на оперативна програма "Регионално развитие" обаче бе решено трасето да бъде включено в обхвата на тази програма, тъй като има шанс необходимите стредства да бъдат пренасочени от други проекти. По данни на управляващия орган под наблюдение са изпълнявани от общините и държавата проекти на обща стойност между 140 и 240 млн. лв.

До октомври ще стане ясно каква част от тези проекти ще бъдат изпълнени успешно. Останалите ще бъдат прекратени и средствата ще бъдат усвоени чрез строителството на скоростната тангента.

18 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    barbaniko avatar :-|
    barbaniko
    • - 1
    • + 17

    Само Батко може да я построи.

    Нередност?
  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 25

    Четете само, що се вика нагласени условия в търг за милиарди:

    *****
    Предлаганите за ръководител и зам.-ръководител на обекта не покриват изискването за притежаване на магистърска или аналогична степен по специалност "Пътно строителство".От Salini-Impregilo са възразили с мотива, че техните специалисти са завършили Политехническия университет в Милано, където "Пътнотранспортно строителство" не се изучава като самостоятелна специалност, но това обяснение не е уважено от комисията.
    *****

    Преди коренният номер беше да се иска диплома за магистър, и понеже кадрите от Мюнхен и Виена са "само" едни прости инженери, цели световни гиганти ги дисквалифицираха в полза на скъпите оферти на местни тарикати. И тук ме учудва, как в търг за стотици милиони може да се иска от компании с милиарди обороти да показват диплома на началника на обекта, сякаш този човек не може да бъде уволнен още утре.

    Впрочем, така работи тръжната система в цялата държава. Кухи изисквания, чиито автори са измислили как да ги заобиколят, докато сериозните фирми не желаят да се занимават с глупости и си вземат шапката. Други подобни простотии: да има 10 инженера с еди каква си правоспособност, като същите са назначени за датата на търга и уволнени на другия ден.

    Нередност?
  • 3
    bucconero avatar :-|
    bucconero
    • + 11

    Това е сайта на компанията http://www.impregilo.it/en.

    На него има отчет, който показва 2.3 млрд евро оборот за 2012 г. и баклог от поръчки за 10.6 млрд. Има и примери за десетки обекти, които компанията е строила включително и хиляди километри магистрала. Търгува се на Миланската борса и има капитализация от 1.1 млрд. евро.

    Разбира се, за КЗК това не е достатъчно. Те ще предпочетат документация на Холдинг Пътища - Васил Божков. Трябва да се намери работа на приятелите на Орешарски...

    Нередност?
  • 4
    jugozombi avatar :-?

    До коментар [#1] от "barbaniko":

    Не, това е твърде тежък проект, само Батко няма да се справи, ще трябва да се намеси и Братко.

    Нередност?
  • 5
    kamendc avatar :-|
    Камен
    • - 4
    • + 1

    Добре де, тази отсечка не е ли паралелна на околвръстното? Не могат ли вместо това да го разширят него и оттам да минава трафика от Калотина за Турция? Има си място, сервитути...
    Сега ще разкопаят 15 км по 30 метра ширина, това прави стотици декари дето ще трябва да се обезщетят собствениците (вероятно "наши" хора, които са знаели откъде ще мине трасето).
    А и там можеше да направят нови квартали на София в това поле, на широко, вместо да строят блок върху блок в градинките между старите.
    Въобще, архитектите и урбанистите на общината (с дипломи за магистри) трябва да ги обесят на опашката на коня.

    Нередност?
  • 6
    jugozombi avatar :-?

    До коментар [#5] от "Камен":

    Не бързайте да бесите. Трасето на сега съществуващия околовръстен път между началната и крайната точка на бъдещата Скоростна тангента е по-дълго с около 10 км. Тези допълнителни километри значително биха увеличили цената на строителството, все пак говорим за проект с общо 8 ленти. Нещо повече, Скоростната тангента освен основен транзитен коридор между "Тракия", "Хемус", магистралата за Калотина и "Люлин" ("Струма") ще бъде и градска обходна магистрала, заради което е планирана с много пътни връзки по посока към града и селищата северно от него. Едно голямо отклонение на север до Нови Искър на практика ще намали полезността й за хората, които ще искат да пътуват между различни части на северна София, но без да се отдалечават от нея.

    Нередност?
  • 7
    trayan.petkov avatar :-|
    trayan.petkov
    • + 5

    КЗК вече дала проекта на Салини Импреджило и после има-няма два дни да си променя мнението просто щото Делян Пеевски натиснал КЗК и ВАС.

    Нередност?
  • 8
    crouchet avatar :-|
    crouchet
    • + 5

    Salini-Impregilo е фирмата построила Голямата етиопска ренесансова язовирна стена и строяща метрото в Дубай на стойност 6 млрд долара! Не е обикновена фирма, създадена просто така, а доказал се строителен авторитет. Само в България стават такива колосални излагации. И то щото Пеевки бутнал на КЗК и ВАС и станало на неговото.

    Нередност?
  • 9
    anna.plachkova avatar :-|
    anna.plachkova
    • + 1

    Тези манипулации на Пеевски върху ВАС и КЗК дизкредитират институциите в България не само в локален, но и в ГЛОБАЛЕН план! Освен това ще бъдем съдени и едновременно с това ще загубим средствата по програмата! И това само и само Пеевски да напълни джоба с парите от Оперативна програма "Регионално развитие"

    Нередност?
  • 10
    staphane avatar :-|
    staphane
    • + 2

    С какво ли държи Пеевски КЗК и ВАС, та си сменят настроенията от ден до пладне??? Щото Пеевски единствено иска да грабне парите по ОП "Регионално развитие". Ясно е, че консорциумът му има нулев опит в строителството на път и пътни съоръжения! Намерил на чий гръб да се учи! Долу ПЕЕВСКИ!

    Нередност?
Нов коментар