Венеция, моя любов

Туристите обичат La Serenissima страстно, почти до смърт. Сега градът гласува за нов кмет с надеждата да укроти тълпите

Венеция - божествена и препълнена    ©  reuters

"Кога ще изчезнат тълпите от туристи? Когато морето залее изцяло Венеция!" Сарказмът в гласа на Андреа Фаваро е неприкрит, но и някак безнадежден. Най-красивият град на света, както почитатели и жители обичат да величаят Венеция, днес е и символ на това как твърде много туристи могат да задушат развитието.

Ропотът на местните жители срещу тълпите, заливащи моста "Риалто" и площада "Сан Марко", може да изглежда вечен и дори леко безсмислен. Туристи, както сочи историята, прииждат в града още от XIV век насам. Първоначално те се движат по пътя за поклонение в Йерусалим, но много скоро от междинна станция Венеция се превръща в цел и мечта за милиони хора по света. А и с годишен оборот от туризъм в размер на около милиард и половина евро, градът без съмнение живее от тях. Тези дни обаче недоволството и проблемите на венецианците заемат централно място в местната и италианската политика, защото на 31 май те избират директно кмет и градски съвет.

Как при средно 60 000 посетители дневно, повече от самите й жители, Венеция да функционира възможно най-близо до нормалното е тема номер едно за избирателите. И ако тя не е достатъчно предизвикателство, то непосредствената причина за вота – най-зрелищният разкрит скандал за корупция в историята на Италия, добавя допълнителна драматичност. Когато предишната градска управа бе изведена с белезници от двореца-кметство Ca’ Forcetti, обещанията за скъсване с миналото няма как да не са гръмки. Недоверието на избирателите - също.

Всъщност сред кандидат-кметовете не липсват идеи и заявена воля за промяна. Водещият в надпреварата Феличе Касон, сенатор от управляващата Демократическа партия, например е някогашен прокурор, водил непримирима битка срещу корупцията. Веднага след него в проучванията се нарежда местният бизнесмен и президент на баскетболния клуб Reyer Луиджи Бруняро (подкрепян от дясноцентристка коалиция, водена от Forza Italia), а кандидатът на движението за автономия "Северна Лига" Джан Анджело Белати е известен икономист. Въпреки този интересен микс от политици и визии очакванията за избирателната активност в неделя са по-скоро скромни. Може би защото венецианците отдавна подозират, че локалните им проблеми имат глобални корени и разделителната линия между печелещите и губещите от ордите туристи не е толкова ясна, че да има лесно или скорошно решение.  

Полуприказка, полукошмар

Венеция е шумна, мръсна, често задушаваща. В горещ летен ден сред тълпите запотени и уморени туристи на "Риалто" човек искрено може да се зачуди как на някого може да му хрумне да я нарича La Serenissima, най-божествената. Наистина никой вече не сяда или ляга по паважа на "Сан Марко", защото има солидна глоба за подобно неуважително поведение. За сметка на това туристите накацват с парчетата пица по околните мостчета или по пристана. Кофите за боклук в централната част са в постоянно преливащо състояние. Тук няма да чуете шум от автомобилен трафик, но за сметка на това подвикванията на продавачите на селфи стикове и тракането на куфарите с колелца по калдъръма ще ви оглушат достатъчно. Рядко някой турист спазва правилото да се движи колкото се може по-вдясно по клаустрофобично малките улички. Огромни круизни кораби стоварват всеки ден орди посетитери, които, тъй като не отсядат в града, не плащат и местната такса за нощувка, помагаща да се поправя тежко натоварената инфраструктура.

От другата страна чужденците подозират, че недоволството на венецианците се състои главно в това, че те като туристи не са готови да пръснат и последното си евро по скъпите местни ресторанти и магазини за стъкло от Мурано. Още Йохан Вофганг фон Гьоте в "Пътуване в Италия" се оплаква от мръсотията и неудобните, клаустрофобични малки квартири в града.

"Пазарът на недвижими имоти във Венеция никога не претърпя кризата, през която мина останалият свят", разказва пред "Капитал" Андреа Фаваро, преподавател в Университета на Венеция. Причината е големият интерес към закупуването на имоти за превръщането им в хотели или за частно ползване от чуждестранни летовници. Когато Джордж и Амал Клуни превърнаха сватбата си във Венеция в глобален медиен фестивал, това само затвърди идеята, че ако си известен и богат, трябва да имаш къща и в La Serenissima. Проблемът не е само, че цените на жилищата растат с астрономическа скорост. Рядко някой от световните знаменитости живее целогодишно в града, от което губят малките бизнеси, нуждаещи се от постоянни клиенти като месари, хлебари и водопроводчици. На мястото на кварталните бакалии бързо се настаняват още кафенета, ресторанти, или най-често магазинчета за сувенири. Това, че стоката често е с китайски произход, налива още масло в огъня на местното недоволство.

Така се завърта опасна икономическа спирала, в която не само цените на жилищата растат, но това се случва в комбинация с падане на качеството на живот и загубата на традиционни работни места. Дори само погледнат в хладни числа, резултатът е трагичен. През 1945 г. в историческия център на Венеция са живели близо 200 000 души. Сега са едва 50 000.

Прибавете към това и вечния страх, че Адриатическо море рано или късно ще залее града, както и дългогодишните проблеми с пристанищната индустрия. Всъщност точно скандалът с проекта M.O.S.E. за построяването на 75 подвижни метални бариери, които да регулират морските потоци и така да пазят крехката екосистема на венецианската лагуна от наводнения и разрушения, бе причината 35 местни политици и бизнесмени начело с кмета на Венеция Джорджо Орсони да бъдат обвинени в корупция. След дългогодишно разследване италианската данъчна служба Guardia di Finanza обяви, че 20 милиона евро от M.O.S.E. са потънали в частни сметки. Друга част от средствата за строителството пък са отишли в предизборните кампании на подкрепящите проекта политици, включително на кмета Орсони. Така цяла година, докато дойде време за частичните местни избори в Италия, Венеция се управляваше от специален комисар (още общо седем региона и хиляда общини гласуват на 31 май).       

Демокрация в действие

 

Ситуацията във Венеция отдавна е станала нарицателно за по-непривлекателната страна на масовия туризъм. С разцвета на low-cost самолетните компании и бума на луксозните морски лайнери глобалният феномен на милиони хора, тръгнали на път за развлечение, тепърва ще расте. Особено в Италия, въпреки славата й на петата най-посещавана страна в света и с над 136 млрд. евро годишен доход от туризъм, темата е повод за горещи дебати и крайни мнения. Във Венеция например граждански инициативи съвсем сериозно събират подписки за въвеждането на такса вход на туристите на площад "Сан Марко" в най-натоварените месеци юни и юли.

За много от хората, занимаващи се със запазването на италианското културно наследство, подобни крайни идеи са анатема. "Да затвориш части от исторически градски центрове е ограничаване на демокрацията. Защото неограниченият достъп до световната култура е в своята същност и разпространение на знание, на идеи, на демокрацията", казва разпалено пред "Капитал" проф. Емануеле Пелегрини, ръководещ програмата за мениджмънт на културното наследство в IMT Institute for Advanced Studies в италианския град Лука. Проф. Пелегрини не крие, че има проблем – заради целогодишните тълпи в галерията Uffici във Флоренция самият той като историк на изкуството например отдавна не е стъпвал в най-важната колекция на Ренесанса. "Невъзможно е обаче да искате от някого, дошъл от Япония или Китай, да не ходи в Uffici. Когато бях за пръв път в Санкт Петербург, аз също отидох директно в Ермитажа", обяснява проф. Пелегрини. "Как тогава изведнъж да настоявам туристите, които идват за пръв път във Флоренция, да не ходят в Uffici?"

Освен това няма гаранция, че дори пет евро вход за площад "Сан Марко" ще откажат някого. "Да дойдеш във Венеция и да не стъпиш на "Сан Марко" е като да идеш в Рим и да не видиш катедралата "Свети Петър". Невъзможно!", клати глава венецианецът Андреа Фаваро. Добър пример в този случай е валпорето – лодките, изпълняващи роля на градски транспорт в града на каналите. Местните жители плащат билетче от 1.5 евро, докато на туристите се предлага пресолената цена от 7 евро. Въпреки това рядко някой се отказва и валпорето е вечно претъпкано от чужденци с камери. Освен това каква би била логиката да се опитваш да спасиш Венеция от превръщането й в жив музей, като оградиш и сложиш вход на самото й историческо сърце?   

Контролирай проблема

Ако примерът на Венеция съдържа урок, то той е, че отказът от визия и активна политика е най-непродуктивният подход. Тълпите туристи няма да изчезнат в скоро време, дори напротив - световната тенденция е за постоянен растеж. Затова експерти по опазването на културното наследство като проф. Пелегрини пледират за прагматични стъпки като рекламиране на по-малко известни забележителности, за да се намали натискът върху популярните точки. Популяризирането на пътувания извън активния сезон е още по-добро решение - Венеция например е празна през декември и януари. 

Същевременно жителите на града са жадни преди всичко за визия накъде да се развива Венеция. Затова може би и идеите на кандидат-кметовете този път звучат по-смело от очакваното. Бизнесменът Бруняро например предлага цяла серия от малки стъпки, насочени към подобрение на качеството на живот на местните хора, като валпорето да бъде използвано само от жителите плюс различни данъчни отстъпки за тях. Той подкрепя и идеята за създаване на свръхмодерно външно пристанище. Джан Анджело Белати, както може да се очаква от кандидат на "Северна лига", предлага автономност за град Венеция. В момента голямата община включва освен историческите острови и индустриалния център Местре и пристанището Маргера на брега. Разделението би дало възможност на Венеция да се съсредоточи върху собствените си проблеми.  

На този фон идеите на водещия в надпреварата Феличе Касон за край на корупцията и нова, чиста политика звучат по-скоро тривиално. В случая обаче самата му личност е провокация. Предишните остри критики на Касон срещу политиката на съпартиеца му и настоящ премиер на Италия Матео Ренци доведоха до едва прикрита липса на ентусиазъм за кандидатурата му. Известната дистанция спрямо партийната номенклатура обаче не е крайно нежелана предвид гнева на избирателите заради скандала с M.O.S.E. към левите, традиционно управлявали града.

Туристите, цел на много от посланията в предизборната кампания, вероятно дори да не са разбрали, че на Венеция й предстоят избори. По улиците рядко има плакати, какво остава за митинги и веене на знамена. Едно от обясненията може би е, че Италия има дълъг и печален опит с колоритни политици и техните бомбастични обещания. В такива условия е трудно избирателите да бъдат истински ентусиазирани. Но по-вероятно причината за липсата на видим интерес към изборите е още по-тривиална. В периода точно преди най-многобройните орди туристи да атакуват Венеция, в града просто не са останали достатъчно венецианци.   

Устойчив туризъм – начин на употреба

Времената, когато само избрана класа от аристократи, индустриални магнати и свободни артисти имаха шанс да обикалят центровете на европейската култура, са безвъзвратно отминали. Но въпреки демократизиращата функция на днешния масов и евтин туризъм малцина харесват стихийния му и хаотичен характер. Възможният отговор е т.нар. движение за sustainable tourism (устойчив, съзнателен туризъм).

"Няма едно магическо решение как да се балансират местните интереси и потокът от туристи, обяснява пред "Капитал" Йесим Тонга от IMT Institute for Advanced Studies. И допълва, че дори да не бъде намерен консенсус лесно и бързо, "важното е местните власти да се опитат да управляват процеса". Като част от програмата за мениджмънт на културното наследство на престижния институт Тонга изследва проблемите на устойчивия туризъм.

Примерът, който дава, е организацията на световноизвестния фестивал за комикси и видеоигри Comics&Games в Лука. Всяко лято живописният ренесансов град с едва 90 хил. жители се пълни от близо 300 хил. посетители от цял свят, т.е. с три пъти повече хора. Въпреки това, обратно на очакванията, няма хаос или пълен колапс на инфраструктурата. "Решаващото в случая е, че организаторите познават много добре града. Различните събития са разпръснати из Лука, включително на места, които туристите не посещават обичайно. Внимателно се мисли да не бъде натоварвана околната среда. Целта е всички да извлекат максимални ползи", обяснява Тонга.

За Емануеле Пелегрини правилото, че разпространението на информация намалява натиска, важи не само за атракциите, но и самите туристи. Те също могат да се опитат да потърсят още интересни места за посещение и не се струпват веднага на най-популярните. Или пък да планират по-добре отпуската и избягват натоварените периоди. В крайна сметка знанието е това, което превръща масовия в съзнателен турист.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    daaam avatar :-|
    daam
    • - 1
    • + 2

    "Рядко някой турист спазва правилото да се движи колкото се може по-вдясно по клаустрофобично малките улички"

    Въобще и не знаех за това. А, Венеция живее от туризма. Може да са шумни и доста досадни туристите, но не съм забелязал италианците да се дразнят видимо. Напротив, много вежливи и мили са

    Нередност?
  • 3
    boriana1975 avatar :-|
    boriana1975

    "Венеция е шумна, мръсна и задушаваща."

    Вероятно автора на статията, кореспондент от Венеция, не е живял никога в града или поне така изглежда, защото Венеция е един от най-тихите в света (за разлика от другите, където можеш да видиш и чуеш-!!- как летят камиони, коли, трамваи, автобуси) и където въздухът е без газ, мирис на бензин и всякакви горива и където е много по-здравословен, в сравнение с повечето европейски градове.

    Съгласна съм с даам, че венецианците са винаги добре разположени и мили спрямо туристите.

    Нередност?
Нов коментар