🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Френската надпревара за Hyperloop

Идеята за суперскоростен транспорт на Илън Мъск дава шанс на малките градове в страната да привлекат големи проекти

HTT транспортира части към Тулуза, където ще построи тестово трасе с дължина един километър
HTT транспортира части към Тулуза, където ще построи тестово трасе с дължина един километър
HTT транспортира части към Тулуза, където ще построи тестово трасе с дължина един километър    ©  Hyperloop Transportation Technologies
HTT транспортира части към Тулуза, където ще построи тестово трасе с дължина един километър    ©  Hyperloop Transportation Technologies

През 2013 г. Елън Мъск представи проекта Hyperloop, но за разлика от другите си идеи визионерът реши да не се занимава директно с него и го делегира на други компании. А концепцията на предприемача е сравнително проста: пътническа или транспортна капсула, която се движи в специален тунел на принципа на въздушната възглавница, поддържана от магнитни полета. По този начин триенето се елиминира, а достигнатите скорости са от порядъка на 1200 км/ч.

"Такъв вид проекти са от съществено значение за град като нашия", коментира пред Bloomberg Фабиен Тибу, предприемач от Лимож, чието население от две десетилетия насам не може да надхвърли 135 хил. души. Докато правителството на Еманюел Макрон затяга коланите и ограничава публичните разходи, градове като Лимож се опитват да се позиционират като горещи точки за иновативни проекти, а Hyperloop технологията е перфектна възможност. "Тук нямаме нищо – това би довело компании, работни места, туризъм", смята Тибу.

Канадски стартъп на френска земя

След като Mъск се оттегли от идеята Hyperloop, тя бързо беше поета от студенти, инженери и предприемачи и създаде големи играчи като Hyperloop Transportation Technologies (HTT) и Hyperloop One, в която участие има собственикът на авиокомпанията Virgin Ричард Брансън. Най-новото име сред състезателите е канадският стартъп TransPod, който планира до края на следващата година да изгради прототип на капсулата в Лимож.

Зад възможността стартиращата компания от Торонто да стъпи на френска земя стои натискът на предприемачи като Фабиен Тибу и съдействието на администрацията, пише Bloomberg. В момента TransPod се опитва да набере средства за изграждането на трикилометрово тестово трасе и изследователски център с 15 служители по линията на държавни и европейски проекти. Според кмета на Лижон Емил Рожер Ломберти стартъпът първо трябва да намери инвеститори, след което градът може да осигури допълнителен капитал.

"Всеки Hyperloop проект ще е нуждае от правителствена подкрепа", коментира пред изданието Серхий Ярусиевич, професор по инженерни науки в Университета във Ватерло, Канада. Според Ярусиевич технологията не е от толкова голямо значение, колкото финансирането за земя, инфраструктура и R&D. Досега TransPod получава единствено административна помощ от Лижон, но от града са разрешили стартъпът да използва старите релсови линии за тестове.

"Нашата версия е по-скромна, но в същото време по-евтина и регулирана", коментира пред Bloomberg изпълнителният директор на TransPod Себастиен Жондрон. Канадският стартъп заменя въздушната възглавница от идеята на Мъск с магнитно задвижване и електрифицирани релси, като в същото време използва вече съществуваща технология от авиацията и херметичните кабини. Според Жондрон системата на ТransPod струва по-малко от тази на опериращите високоскоростни влакове.

Иновацията стига и на 250 км северно от Лимож - в Орлеан, общината се обръща към предприемача Емюрик Глез, който работи по подобна технология. По-големият Тулуза пък се готви да бъде домакин на HTT, която иска да проведе един от опитите си на територията на френския град. Инсталацията на тестово трасе с дължина един километър в околностите на града ще е третата подобна в света и първата в Европа. "Франция е една от най-добрите европейски държави, щом става въпрос за подкрепа на стартъпи и иновация", коментира пред изданието съоснователят на HTT Дирк Алборн.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor
    • + 5

    Не се използва принципът на "въздушната възглавница". По-скоро на "магнитната възглавница" или "магнитната левитация".
    В тръбите се създава ниско налягане, за да се намали въздушното съпротивление. Така се увеличава скоростта и икономията на енергия за задвижването на капсулата.

    Нередност?
  • 2
    krasi_kara avatar :-|
    krasi_kara
    • - 1

    Всичко е много хубаво, но тази реплика, "Всеки Hyperloop проект ще се нуждае от правителствена подкрепа", просто насила ме превръща в сърдито и мрънкащо старче.

    Нередност?
Нов коментар