Мечтата Hyperloop: От Берлин до София за 120 минути

Компании от цял свят се опитват да реализират идеята за свръхбърз транспорт чрез вакуумни тръби, а европейски стартъпи са на първа линия в разработването и тестовете

Визуализация на Hyperloop проекта на испанската Zeleros
Визуализация на Hyperloop проекта на испанската Zeleros
Визуализация на Hyperloop проекта на испанската Zeleros    ©  Zeleros
Визуализация на Hyperloop проекта на испанската Zeleros    ©  Zeleros
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Европейски компании опитват да превърнат идеята за свръхбърз транспорт чрез вакуумни тръби в реалност.
  • Ако Hyperloop се случи, той ще бъде най-голямата революция в сектора за последните над 50 години.
  • ЕС активно подпомага и инвестира в европейските компании чрез институции като EIT и EIC.

В офиса на компанията Zeleros във Валенсия стои карта, на която като точки са отбелязани някои от най-големите градове в света. Под самата карта са записани планираните времетраения на предвижването между най-популярните точки. Пътуването от Париж до Брюксел например би отнело 27 минути, а от Брюксел до Берлин - 70 минути. За сравнение, в момента един полет между Брюксел и Берлин отнема 85 минути, но без да броим поне още час проверки по летищата. Ако пък приемем, че пътуването от Берлин до София би било около 120 минути, това е с поне 30 минути по-кратко, отколкото най-бързата железопътна връзка между София и Пловдив днес.

Това, което Zeleros предлага, е в бъдеще пътниците да се качват в малки цилиндрични влакове, които да пътуват във вакуумни тръби със скорост до 1000 км/ч. По същество това са влакове, но не точно - цялата технология се базира на левитиране чрез огромни магнити. Именно липсата на триене позволява подобни скорости.

Идеята за този тип транспорт се нарича Hyperloop, а Zeleros далеч не е единствената компания, която работи по технологията. В световната Hyperloop асоциация например влизат седем компании, включително нидерландската Hardt Hyperloop, американската Hyperloop One, швейцарската Swisspod и италианската Hyperloop Italia. Две от тях, Zeleros и Hardt, са подпомогнати от Европейския институт за иновации и технологии (EIT), по чиято покана "Капитал" посещава лабораторията на Zeleros във Валенсия, където компанията разработва технологиите си.

ЖП без жп

Hyperloop наподобява най-много железопътния транспорт, но би било грешно двете да се приравнят - най-малкото заради липсата на железопътни релси, които са заменени от тръби с ниско налягане. Макар идеята да се среща отдавна в научната фантастика, нейното бизнес начало е дадено от Илън Мъск и инженери от SpaceX през 2012 г. Всъщност Мъск не мисли само за транспорта на Земята. Според него Hyperloop системите биха били още по-ефективни на Марс, където атмосферните условия биха позволили много по-лесна реализация.

От 2015 г. насам SpaceX организира няколко на брой състезания - Zeleros се ражда точно по този начин, като от екип университетски ентусиасти се превръща в истинска компания, която вече има свой прототип на капсула, която да придвижва пътници.

Zeleros е основана през 2016 г. от трима студенти в Политехническия университет във Валенсия - Давид Пистони, Хуан Висен и Даниел Ориент. Плановете на компанията са далеч в бъдещето. Сред най-скорошните цели са между 2026 и 2030 г. Zeleros да направи тестове с пътници. Преди това, разбира се, са нужни други видове тестове.

"Едно от големите ни постижения е започването на тестова площадка близо до пристанището в Сагунто през миналата година", казва Хуан Висен, съосновател и маркетингов директор на Zeleros, като добавя, че до този момент при тестовете не е имало "големи провали" и засега теоретичните изчисления на екипа се доказват и на практика.

От 2017 г. компанията е подкрепена от EIT, конкретно чрез EIT Climate-KIC, подразделение, което помага на компании в сферата на зелените технологии с финансиране, напътствия и набиране на допълнителен частен капитал. Досега тя е набрала общо 9.5 млн. долара, като при влизането в лабораторията на компанията лесно може да се види в каква посока са отишли средствата. Zeleros създава изцяло своя технология, като огромните и сложни прототипи се правят на ръка - от навиване на огромни магнитни проводници до монорелси, върху които да се изпробва левитирането.

Европа залага на всички коне

Всички Hyperloop компании по света имат в малка или голяма степен различен подход. Това е и смисълът на състезанията на Илън Мъск (първото от които Zeleros печели през 2015 г. в Тексас) - различните екипи да представят различни подходи и да се вземе решение кои от тях биха били с най-голяма възможност да са успешни. Затова и ЕС залага на всички коне с цел дългосрочни инвестиции и на принципа висок риск, голяма награда.

"EIT винаги се интересува от нови технологии, които предлагат решения на глобалните проблеми. Hyperloop е чудесен пример за това, защото позволява пътувания без емисии и алтернатива на летенето. Краткият отговор е, че Hyperloop влиза в представите ни за зелена и устойчива Европа. Дългият е, че това е много интересна нова технология, която е истинска иновация и затова EIT помага на Zeleros още отпреди компанията да навърши дори една година", казва пред "Капитал" Ангела Алими, представител на EIT.

Zeleros не е сама в портфолиото на EIT. Там е и нидерландската Hardt Hyperloop, която е част от друго подразделение - EIT InnoEnergy, като в тази насока Алими коментира, че е показателно колко различни проблеми в различни направления би решила технологията. През лятото Hardt Hyperloop обяви, че е набрала 12 млн. евро, половината от които идват от фонда на Европейския съвет по иновациитe (EIC). Тези пари ще идат за изграждането на European Hyperloop Centre, където да бъдат тествани сменяне на трасета от превозните средства.

Пред всички тях има огромен брой въпроси. Не само по отношение на технологията и инфраструктурата, но и по отношение на потенциалните бизнес модели. Дори всичко да върви гладко и технологията да се развива на висока скорост, буквално и преносно, какви компании биха били Zeleros, Hardt или Swisspod - производители на Hyperloop влакове, оператори на услуга, строители на инфраструктура или всичко заедно?

"Ние сме все още стартъп и не можем да мислим толкова напред. Една възможност е големи компании с традиции в сходен вид транспорт като Siemens да използват технологията ни под лиценз. Но това е далеч в бъдещето", казва Винсен. Този дългосрочен поглед напред е и причината EIT и други европейски структури да подпомагат Hyperloop компаниите, защото частните фондове за рисков капитал рядко биха инвестирали в проект, чиято реализация е не само несигурна, но и десетилетия напред в бъдещето.

Кой ще ни даде пари (за тръби)

Според идеалните планове на Zeleros през 2050 г. Hyperloop трябва да придвижва до 7 млрд. пътници на година, 12 млн. тона товари и да се движи от център до център на всеки голям град в света. Скоростта ще варира между 400 и 1500 км в час, като идеята е това да бъде още една форма на транспорт, а не основна такава. Hyperloop трябва да се движи без директни въглеродни емисии и да спести 6.3 млрд. тона от тях, които биха били генерирани от настоящите начини за транспорт.

Трудно е обаче да се опише колко колосално би било изграждането на подобна инфраструктура. Тя предполага голяма част от най-дългите жп трасета в света да бъдат дублирани с вакуумни тръби, по които да се движат Hyperloop влакове. Допълнително, ако различните компании произвеждат различни видове влакове и тръби, това би затруднило още повече изграждането на инфраструктура. Именно заради риска от различни стандарти големите Hyperloop компании вече са в асоциация, чиято цел е не само да стандартизира, но и да участва при писането на регулации.

Отговорът на въпроса как ще се случи всичко това остава отворен към този момент. Неминуемо при разгръщане на инфраструктурата ще има нужда от намеса на правителства, които или трябва да дадат достъп до терени за изграждане на трасета като най-малка възможна намеса, или да участват в самото им построяване като най-голяма.

Допълнително стои въпросът и дали други сходни, но вече съществуващи и доказани технологии не са по-добрият (и по-евтин) вариант. Полската Nevomo например промени фокуса си от Hyperloop към MagRail влакове, които използват сходна технология за магнитно левитиране, но без вакуумни тръби, със скорости до 400 км/ч. Въпреки преквалификацията си Nevomo остава част от световната Hyperloop асоциация.

До отговора на тези въпроси и реализирането на все още футуристичните планове на компании като Zeleros Hyperloop остава мечта, но такава, в каквато има смисъл да се инвестира. Дори да се провали, технологиите, които тези компании разработват, могат да имат много различни приложения. А ако успее, Hyperloop може да бъде една от най-големите промени във физическото придвижване на хора и товари в историята на човечеството.

Net Zero Economy Forum 2023

Повече по тази и други, свързани със зеления преход и трансформацията на бизнеса теми, можете да научите на конференцията на Капитал Net Zero Economy Forum.

Събитието ще се проведе на 22 и 23 ноември в Гранд Хотел Милениум София и ще срещне изпълнителни директори на водещи компании от българския пазар, представители на европейските институции, правителството, регулаторите и общините.

Големите теми в третото издание на годишния форум са: Политическа рамка на зеления преход, Недостигът на вода в контекста на климатичните промени, Критични и стратегически суровини за прехода, Декарбонизация на индустрията, Бизнес партньорства за устойчиво развитие, Климатична неутралност на градовете, Ускоряване на кръговата икономика, ESG регулации, Иновации и решения за устойчиво земеделие, Cleantech и нови бизнес модели.

Информация за събитието и билетите вижте тук
6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    faso avatar :-|
    faso
    • - 2
    • + 3

    Съжалявам, но конкретно тази идея е абсолютна глупост. Ако малко се поразтърсите ще видите и стотиците доводи срещу нея.

    Нередност?
  • 3
    meteowrite avatar :-|
    meteowrite
    • - 2
    • + 2

    Хайперлуп е технологична небивалица и по-скоро обект на сай-фай сюжети, отколкото реален начин на транспорт.

    Единственото, което хаперлуп прави сега е хайп :)

    Нередност?
  • 5
    popopo avatar :-|
    popopo
    • - 1

    Видно от коментари 2 и 3, светът става все по-зле.
    Няма място за иновации, нови идеи и технологии.
    Ако не можем да го видим и пипнем, значи е глупост и за нищо не става.

    Какво става хора - нали затова се правят експерименти, опити, измислят се идеи и се опитва да се реализират на практика.
    Всичко в началото е "глупост", но когато се реализира и намери приложение, вече е гениално.
    Трябват мозък, пари, време и търпение.

    Нередност?
  • 6
    paw17689706 avatar :-|
    paw17689706

    Е, да попиша и аз малко.
    Поканили са ви във Валенсия и са ви казали, че след 5-6 години планират да направят тестове с пътници. Чудесно!

    Явно не знаете, че в края на м. юли TUM Hyperloop направи първия в Европа успешен тест, при който капсула с хора в нея измина по въздух (прелетя) 24 метра със скорост 7 км/ч. на височина 5 милиметра над земята (релсата с магнити) чрез левитация (електромагнитно привличане) в тръба с абсолютен вакуум.
    Това се случи в Мюнхен в присъствието на стотици германски политици, депутати, учени и журналисти, а сред първите "пътници" бе премиерът на Бавария Маркус Зьодер.
    TUM Hyperloop е проект на Техническия университет в Мюнхен (ТУМ), обявяван всяка година за най-добрия технически университет в Европейския съюз. Сред водещите участници в този проект е и един български студент, който сега прави магистратура в ТУМ (той програмира софтуера на контролната система на hyperloop).
    В началото на м. септември тяхната капсула, преминала успешните изпитания във вакуумната тръба, бе изложена на международното автомобилно изложение в Мюнхен.
    Американският телевизионен гигант CNBC дори посвети материал на TUM Hyperloop, според който ТУМ е изпреварил Илън Мъск в разработването на този проект.
    Потърсете в интернет и ще намерите много снимки и видеа за теста, тунела и капсулата на ТУМ.

    Така че, в Испания, в Нидерландия и в Полша, за които пишете, малко са позакъснели. Както обикновено се случва, германците са ги изпреварили...

    Нередност?
Нов коментар