🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Технологични компании опитват да блокират нов закон за личните данни в Калифорния

Amazon, Microsoft и Uber твърдят, че той ще наруши бизнес модела им

Макар че са принудени да спазват новите правила за личните данни в Европа, водещите американски технологични компании са против въвеждането на по-строги такива в Калифорния
Макар че са принудени да спазват новите правила за личните данни в Европа, водещите американски технологични компании са против въвеждането на по-строги такива в Калифорния
Макар че са принудени да спазват новите правила за личните данни в Европа, водещите американски технологични компании са против въвеждането на по-строги такива в Калифорния    ©  Reuters
Макар че са принудени да спазват новите правила за личните данни в Европа, водещите американски технологични компании са против въвеждането на по-строги такива в Калифорния    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Тъкмо когато паниката покрай GDPR започва да утихва, нова буря, свързана със защитата на лични данни, се заформя от другата страна на океана. В САЩ, които са известни със сравнително либералния си подход по отношение на поверителността, една кампания за приемане на законопроекта California Consumer Privacy Act (CCPA), финансирана почти изцяло от агента на недвижими имоти Алистър Мактагърт, набира популярност и това не се харесва на технологичните гиганти и те финансират кампания срещу приемането му.

GDPR по американски?

Новият проектозакон в Калифорния неминуемо бива сравняван с GDPR. Доколко обаче си приличат двете регулации? Също като GDPR калифорнийският закон дава на хората право да знаят каква информация събират компаниите за тях. За разлика от европейския си аналог обаче този законопроект няма да изисква от компаниите първоначално да получат съгласие за събиране на тези данни. Фирмите дори няма да са задължени да позволяват на хората да се откажат от това данните им да бъдат събирани.

Според Рон Ками, управляващ партньор в адвокатската кантора Michelman & Robinson в Лос Анджелис, CCPA дава разширено право да знаеш и изискване за отписване, след като веднъж е направена заявка. Това е в контраст с изискването за информирано съгласие в GDPR.

Какви са всъщност изискванията

Компаниите ще трябва да кажат на жителите на Калифорния какъв вид лична информация събират, но само ако те самите искат да знаят. След това, ако компанията продаде или сподели тази информация с друга компания, ще трябва да каже на човека коя е тя, но само ако бъде попитана. И ако компанията продаде информацията, човек може да помоли да спре да го прави и тя ще трябва да уважи молбата му.

Само за жители на Калифорния

Проектозаконът би засегнал само онези, които в дадения момент се намират в Калифорния. Ако някой от Лос Анджелис посети Ню Йорк, няма да може да се възползва от правата според CCPA. Но имайки предвид факта, че населението на Калифорния наброява близо 40 млн., е много малко вероятно компания, която прави бизнес в САЩ, да бъде подмината от евентуалния закон.

Но какво се има предвид под лични данни?

От една страна, CCPA покрива стандартни неща като името на човек, пощенски адрес, номер на социалната осигуровка и на шофьорската книжка както и дигиталните им еквиваленти като имейл, уникален ID и IP адрес. Също така покрива демографска информация като раса или етнос, пол и информация, свързана с местоработата.

От друга страна, се има предвид както web browsing и search history (търсене в интернет и проследяване на сайтовете, които човек е посещавал), така и всякаква информация, свързана с това какво хората правят в сайт или приложение или как се влияят от реклами.

Компании за електронна търговия като Amazon биха били засегнати от включването на данни, свързани с това какви продукти купуват хората и какви услуги ползват. Проектозаконът, изглежда, също ще се бори с това как информация от интернет на нещата може да се използва, включително и лицево и гласово разпознаване и информация, отнасяща се до здравето.

Накрая, всякакъв вид информация, подразбираща се от по-горната информация, би се покривала от закона. Например ако някой е купувал бебешка храна, се подразбира, че е млад родител.

Технологичните гиганти недоволстват

Големите технологични компании са категорично против проектозакона. Amazon, Microsoft и Uber се присъединиха към Google, вложили сериозни суми в кампания, бореща се срещу инициативата. Amazon и Microsoft са дарили по 195 хил. долара, а Uber са се включили с 50 хил. Google, AT&T, Facebook and Verizon, които са и четири от първите корпорации, които подкрепиха борбата срещу инициативата, са дарили по 200 хил. долара.

Впоследствие Facebook и Verizon оттеглиха подкрепата си към кампанията, но това се случи едва след като Марк Зукърбърг беше изслушан пред Конгреса по скандала, свързан с Cambridge analytica.

Говорител на Amazon е споделил пред The Verge, че въпреки че подкрепят крайната на цел на инициативата да се защитава поверителността на потребителите, от компанията са притеснени от неприложимите изисквания, които биха възпрепятствали способността им да правят иновации от името на техните клиенти.

Според изявление на Microsoft мярката би могла да има непредвидени последствия както за бизнеса, така и за потребителите и би могло да се намери по-добър начин клиентите да получат правата за поверителност, които заслужават.

На какъв етап е проектът

Към момента CCPA е събрал 637 хил. подписа. Държавните органи трябва да потвърдят 402 468 подписа, за да може предложението да влезе за гласуване през ноември. Това ще стане ясно, след като щатският секретар обяви резултатите на 25 юни. Дори проектозаконът да стигне до гласуване, в момента опозицията разполага с много средства, с които да развие кампанията си против приемането му.

Комитетът за опазване на работните места в Калифорния например планира да се увери, че гражданите са наясно какъв ефект би имало приемането му върху работните места и какво би се случило, ако технологичните компании решат да напуснат щата.
Все още няма коментари
Нов коментар