Защо Европа не може да създаде технологични гиганти като САЩ и Китай

По-малкото финансиране и недостатъчно добре развитата среда за стартиращи бизнеси са сред основните причини

Shutterstock    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Докато Европа създава повече от най-обещаващите технологични компании в света, гигантите на индустрията идват предимно от САЩ и Китай. Засега в Европа няма обаче достатъчно голям европейски еквивалент на технологични гиганти като компанията за финансови технологични услуги Ant Financial или тази за споделени пътувания Uber, пише Quartz. Две от най-обещаващите технологични компании - шведската Spotify и германската Zalando, имат обща пазарна стойност от около 42 млрд. долара според данните на GP Bullhound. Китайската Alibaba струва приблизително 480 млрд. долара, а пък Facebook се оценява на 550 млрд. долара.

Несъответствието е забележително, като се има предвид, че икономиката на ЕС е в размер на 17 трлн. долара - сравнима с тази на САЩ и по-голяма от тази на Китай. Също така на Стария континент не липсват кадри – има изобилие от компютърни специалисти, математици и разработчици на софтуер.

Големите пари

Според Маниш Мадхвани, управляващ партньор в GP Bullhound, една от основните причини, поради която Европа изостава от останалата част от света, е финансирането и по-специално размерът на финансирането. Получаването на финансиране в голям размер позволява на младите компании бързо да съберат всички части от бизнеса, от което се нуждаят, за да запазят инерцията и темпа си на растеж.

Най-големите американски и азиатски технологични компании, създадени след 2000 г., са увеличили стойността си средно с около 7.3 млрд. долара, докато европейските едва с 1.6 млрд. долара, според доклада на консултантската и инвестиционна фирма.

Има обаче признаци за увеличаване на финансирането. Девет компании, включително финтех компаниите TransferWise и Klarna, са събрали 200 млн. долара, или повече миналата година, съобщи GP Bullhound. През 2013 г. само две европейски компании са набрали такова финансиране, като едната от тях беше Spotify.

Като се има предвид този оптимизъм, анализаторите от GP Bullhound смятат, че Европа има няколко обещаващи кандидати, които да достигнат пазарна капитализация от 50 или повече милиарда долара, сред които Spotify, Zalando, Yandex и Delivery Hero.

Предай нататък

Друга причина за успеха на американските компании е корпоративната култура. За Мария Скот, главен изпълнителен директор на стартиращата компания TAINA Technology, която подпомага други стартиращи компании да наберат финансиране, тя е още по-важна от финансирането. Скот твърди, че менторството, подкрепата и съветите от ветерани в технологичните компании са основен фактор за успеха на американските компании. "Средата има значение, когато стане трудно, и основателите на стартиращите компании са изкушени да продадат бизнесите си или да понижат амбициите си", казва тя.

В Лондон и Париж има големи усилия за насърчаване на по-силна общност. Мадхвани от GP Bullhound казва, че Европа първоначално не е имала този манталитет, но се старае да развива.

Също така си заслужава да се запитаме дали Европа иска техен технологичен титан. Какъв е смисълът? Facebook и Google в края на краищата се превръщат в потенциални монополи, а правителствата не са сигурни как да ги регулират. ЕС е предпазлив, като наскоро засили законите си за защита на личните данни,

Мадхани е съгласен, че някои служители в Брюксел вероятно биха предпочели да няма технологични гиганти в Европа. Въпреки това ръстът на техкомпаниите е неизбежен.

Все още няма коментари
Нов коментар