🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Географските ограничения за онлайн пазаруване в ЕС отпадат

Новият регламент влиза в сила от днес и е част от стратегията за единен цифров пазар

От днес в рамките на Европейския съюз влиза новият регламент за забрана на необосновано ограничение за онлайн пазаруване. Регламентът се отнася до необоснованата дискриминация при онлайн продажби в рамките на вътрешния пазар въз основа на националността, местопребиваването или мястото на установяване на клиентите. Според Европейската комисия (ЕК) забраната на т.нар. геоблокиране е важен елемент на стратегията за единен цифров пазар в съюза.

Регламентът влезе в сила през март, като от днес той ще започне да се прилага. Причината за забавянето е възможността за адаптиране на търговците. Новите правила ще се прилагат за електроуредите, хотелските резервации, наемане на автомобили или закупуване на билети за концерт. По този начин например българин, живеещ в София или Кюстендил, вече ще може да направи резервация на по-изгодна цена за ваканция директно на сайта на голям международен туроператор.

Комисията ще направи първа оценка на въздействието на регламента върху вътрешния пазар в следващите две години. Оценката ще включва в себе си аргументи за и против евентуално прилагане на новите правила и по отношение на някои електронни услуги със защитено авторско право като музика, електронни книги, софтуер, онлайн игри, транспортни и други услуги. В момента те не са влючени в регламента.

Какво се променя

Директивата цели да свали бариерите при онлайн търговията. В момента такива има при голям брой онлайн магазини, които отказват да търгуват с клиенти от определени страни. Според Европейската комисия това е необосновано и всички трябва да имат достъп до онлайн пазара, както и да бъде осигурена защитата на онлайн клиентите. Цялата инициатива е част от стратегията за единен цифров пазар сред страните членки.

Според данните на ЕК проблемите за клиентите са големи, като през 2015 г. 63% от европейските сайтове за търговия са отказвали услуги на хора от определени страни или са изисквали по-висока цена. Новите правила предвиждат и край на препращането към сайтове за определена страна, както и задължението да се плаща с кредитна или дебитна карта също от определена страна. Накратко според ЕК "онлайн търговците трябва да осигурят равнопоставен достъп и обслужване на клиентите без значение откъде пазаруват те".