🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пазаруване без граници

EС забрани геоблокирането в онлайн търговията с изключение на някои сфери

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • ЕС забрани географските бариери в интернет търговията, познато като геоблокиране.
  • Това означава, че всеки може да купува от сайтове в други държави на съюза без ограничения в цените.
  • Няколко сфери са изключени от общата забрана, а след две години предстои "първи преглед" на новите правила.

Годината е 2015. След серия оплаквания ЕК започва проучване на практиките на увеселителния парк Disneyland в Париж за евентуална дискриминация на клиентите спрямо националността им. Официално от Брюксел съобщават, че са получени сигнали, че например един премиум пакет за посещения за френските потребители струва 1346 евро, за британците 1870 евро, а за германци e над 2400 евро. Темата дълго присъства в световните медии, като проучването на ЕК в крайна сметка наистина доказва, че има различни цени: например за едно и също посещение в увеселителния парк, резервирано онлайн, френско семейство би платило средно 856 евро, румънско 1204 евро, а италианско близо 1400 евро. Казусът Disneyland обаче не се дължи на известните в миналото практики на българския туризъм да има отделна цена "за местни" и "за чужденци".

Oказва се, че Disneyland е само един от примерите, в който потребителите са възпрепятствани да осъществяват покупки на база компютърните си IP aдреси или пък страната, в която е издадена кредитната им карта. Проучване на ЕК от 2015 г. всъщност показва, че цели 63% от онлайн магазините не позволяват на потребителите да купуват стоки или услуги от друга страна членка, пренасочвайки ги към локални сайтове или секции от сайтове, предназначени за техните държави. В сфери като продажби на електроуреди за бита този дял е дори 86 на сто (виж графиката).

Така в медиите започват да излизат различни примери за географско блокиране, известно още като геоблокиране - например при продажби на дрехи, мебели, спортни стоки, билети за културни и спортни мероприятия, полети и др. В крайна сметка ЕС започва законодателен поход срещу ограниченията, смятани за дискриминация на база произход или местоположение на клиента, а в началото на този месец в сила влезе нов регламент, който забранява географското блокиране. От общия текст обаче има и няколко изключения.

Какво точно е забранено

Иван решава да си купи нови обувки. Харесва конкретен модел, предлаган от определен интернет търговец. Според новите правила, забраняващи геоблокирането от 3 декември, онлайн магазинът няма право да пренасочи автоматично Иван към "българска версия" на сайта си, а трябва да му даде възможност да избира от коя държава ще си поръча обувките. Особеното в случая е, че ако потребителят пазарува от сайт, който не предлага доставки до България, то онлайн търговецът не е длъжен да му осигури такава. В такъв случай обаче клиентът има право да поиска стоката да му бъде доставена до адрес в държава членка, до която магазинът прави доставки, след което да реши по какъв начин ще си я транспортира до България. Такава услуга за пазаруване с доставки до адрес в държави от Западна Европа и впоследствие изпращането й до страната се предлага от години от различни посредници, както и от някои куриерски компании.

Вторият случай, когато геоблокирането ще бъде забранено, е в сферата на услугите. Става въпрос за предоставяни по електронен път услуги - например "облачно" съхраняване на данни, хостинг на уебсайтове, предоставяне на електронни защитни стени (firewall) и др. Забранено ще бъде и геоблокирането в случаите, когато клиентът резервира онлайн услуги в държава, в която търговецът извършва дейност. Точно такъв е примерът с увеселителния парк Disneyland - в случая се купува през интернет входен билет, който се ползва после на място, но същевременно казусът на практика засяга почти цялата палитра туристически услуги - хотелско настаняване, куверти в заведения, отдаване на автомобили под наем, продажба на билети за музеи, спортни събития, музикални фестивали и др.

Интернет търговците няма да имат право да налагат различни условия на плащане в зависимост от купувачите, сочат още новите текстове. Те ще могат да приемат каквито искат платежни средства, но същевременно не могат да налагат географски ограничения за тях. Според регламента, ако плащането е направено чрез електронни операции с кредитен превод, директен дебит или платежен инструмент, свързан с карта от същата марка и категория, плащането е във валута, която търговец приема и са изпълнени всички изисквания за установяване на идентичността, тогава плащането не може да бъде отказано. Тоест, ако например за покупка в свой уебсайт германски търговец приема определена марка кредитни карти, то той няма да може да откаже плащане с кредитна карта от същата марка, издадена в друга държава членка.

"С новите норми потребителите ще получат възможност за по-голям избор на продукти на конкурентни цени и следователно за по-добри оферти. В същото време клиентската база на бизнеса ще надхвърли националните граници, с което ще се понижат и разходите по сделките и адмистративните разходи на дружествата", съобщиха в съвместно изявление комисарите по правата на потребителите и цифровата икономика Вера Йоурова и Мария Габриел.

Когато продажбите са активни

Фактът, че новият регламент на ЕК забранява геоблокирането по произход или местоположение на клиента на територията на ЕС, съвсем не означава, че търговците ще бъдат задължени да осигуряват еднакви цени за всички държави, в които оперират. Всъщност забраната за геоблокиране засяга единствено т.нар. пасивни продажби според европейското законодателство за конкуренцията или продажби, които се осъществяват в отговор на нетаргетирани поръчки.

Същевременно т.нар. активни продажби, когато търговците на дребно в интернет се насочват към конкретни потребители, независимо по какъв признак, няма да бъдат ограничени, тъй като според Брюксел те са обичайна практика, произтичаща от търговската свобода на компаниите. Обяснено с други думи, това означава, че всеки търговец може да диференцира цените си по пазари, насочвайки маркетинг политиката си към определени държави или групи клиенти, но ако например български потребител види стока в испански сайт на промоционална цена, то той ще има право да я поръча, без да му се налагат географски ограничения.

За кого няма да се прилага

От общата забрана за геоблокирането има още няколко изключения. Тя няма да важи за случаите, когато по електронен път се продава съдържание, защитено от авторски права. Такива са например електронни книги, музика, софтуер, електронни игри и др. Това обаче не променя влезлите през април правила, според които европейските граждани ще могат да използват своите онлайн абонаменти за филми, електронни книги, видеоигри, музика и др., когато пътуват в друга държава - членка на ЕС.

Общият регламент не включва още транспортни услуги, но дискриминацията въз основа на националността и мястото на пребиваване вече е забранена за самолетни билети, градски, междуградски и воден транспорт с различни текстове, залегнали в регламентите, свързани с транспортния сектор. Извън новите правила са още здравните и финансовите услуги.

Забраната за геоблокирането важи за продажби на стоки и услуги за крайно потребление, тоест не в случаите, когато тя ще бъде препродадена, отдадена под наем, преработена или друго. Същевременно обаче въпросното крайно потребление не е разписано, а търговецът има свободата да избира как да го контролира. Така например той може да наложи ограничение на продажбите- често разпространена практика е да има изискване какво количество от дадена стока с промоционална цена може да бъде закупено от едно лице.

КЗП ще контролира в България


Комисията за защита на потребителите ще бъде контролният орган в България, който ще следи спазването на изискванията в европейския регламент, съобщиха в отговор на изпратени въпроси от икономическото министерство. Съответно пред нея потребителите ще могат да подават и жалби и сигнали при съмнения за геоблокиране като "практическо съдействие и помощ във връзка с регламента" ще оказва и европейският потребителски център в комисията, става ясно от информацията. Тъй като в европейския регламент се касае за трансгранични казуси, на практика, ако бъде подадена жалба от български потребител, то органът, който ще трябва да установи нарушение и да налага глоби, ще бъде този, в който е установен конкретният търговец. Обратно, ако чуждестранен гражданин подаде сигнал срещу български търговец, то комисията за потребителите ще бъде тази, която трябва да провери дали има нарушение. От икономическото министерство съобщиха още, че вече има подготвени поправки в закона за защита на потребителите, чрез които ще се въведат глоби и санкции за нарушения, чиито размер обаче от ведомството не съобщиха, тъй като са още в процес на обсъждания. "Целта е предвиденият размер на санкциите да осигури ефективно прилагане на регламента и да има възпиращ ефект", съобщават от икономическото ведомство.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал