ЕС се договори за намаляване на емисиите на товарните автомобили и автобусите с 30%

Решението отразява интересите както на Германия, така и на настояващите за по-голямо орязване

Страните от ЕС се договориха да намалят въглеродните емисии на товарните автомобили и автобусите с 30% до 2030 г., макар и с опцията за евентуално преразглеждане през 2022 г. Европейските министри на екологията са стигнали до това решение, като са взели предвид интересите както на Германия и на най-големия автосектор на континента, така и на страни като Швеция, настояващи за по-голямо орязване, пише Reuters.

Европейските държави ще трябва да влязат в преговори догодина с Европейския парламент, който настоява за по-категорична цел - 35%. Правителствените представители също така са се договорили за междинни нива 15% до 2025 г. спрямо равнищата от 2019 г., докато ЕП иска цел 20%.

Ангажименти спрямо парижката климатична сделка

В момента ЕС няма ограничения за емисиите от тежкотоварни превозни средства за разлика например от САЩ, Китай, Япония и Канада. А товарните автомобили съставляват близо една четвърт от вредните емисии в блока, идващи от транспортния сектор. Ограниченията в този сектор, който е единственият с покачващи се емисии, трябва да помогнат на ЕС да изпълни целите си за намаляване на парниковите газове с поне 40% спрямо нивата от 1990 г. до 2030 г. Този ангажимент е поет по силата на парижката климатична сделка.

Европейската асоциация на автопроизводителите искаше много по-занижени цели за товарните автомобили – 7% до 2025 г. и 16% до 2030 г. Според нея потенциалът за електрифициране на тези превозни средства е по-ограничен в сравнение с колите и ще даде резултат само за кратки маршрути в градовете, но не и за дълъг превоз. Производители в сектора предупреждават, че новите съкращавания на емисиите ще доведат до загуба на десетки хиляди работни места.

Балансиране на различията

В началото на седмицата ЕС постигна договорка за целите за орязване на емисиите за автомобилите и вановете - съответно 37.5% и 31% до 2030 г. спрямо 2021 г., като така балансира различията между страните автопроизводители и природозащитниците. Германия предупреждаваше, че по-стриктните цели и завоят към електрически коли ще навредят на индустрията и ще доведат до съкращения на работни места. Германската автомобилна асоциация заяви, че новото законодателство ще постави високи изисквания, но няма да даде много стимули за преминаването към електрически превозни средства.

"Зелената" лобистка група Transport & Environment изрази разочарование, че сделката не е по-амбициозна: "Новият закон означава, че до 2030 г. около една трета от новите коли ще бъдат електрически или водородни. Това е напредък, но не е достатъчен за постигане на нашите климатични цели."