Ще се спука ли балонът на електрически автомобили в Китай

В момента в страната са регистрирани 486 производителя на електромобили, което е три пъти повече от преди две години

Уорън Бъфет и Бил Гейтс на церемония за представянето на новия модел електрически автомобил BYD M6 в Пекин
Уорън Бъфет и Бил Гейтс на церемония за представянето на новия модел електрически автомобил BYD M6 в Пекин
Уорън Бъфет и Бил Гейтс на церемония за представянето на новия модел електрически автомобил BYD M6 в Пекин    ©  Reuters
Уорън Бъфет и Бил Гейтс на церемония за представянето на новия модел електрически автомобил BYD M6 в Пекин    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Докато продажбите на електрически автомобили в Китай се очаква да достигнат 1.6 млн. броя тази година, това вероятно няма да е достатъчно, за да оцелеят всички производители. Това е сериозно предупреждение, че много скоро е възможно балонът в индустрията да се спука и много малко да оцелеят, пише в анализ Bloomberg.

"Намираме се в критичен момент, който ще определи оцеляването на стартиращите в индустрията", казва Томас Фанг партньор и стратегически консултант на Roland Berger в Шанхай.

Стартиращи компании

Десетки стартъпи са навлезли на глобалния пазар на електромобили през последните години, набирайки 18 млрд. долара от 2011 г. насам, посочва проучване на BloombergNEF. Повечето от тях са китайски, включително NIO, WM Motor, Xpeng Motors и Youxia Motors.

Стартиращите компании обещават да създадат общ годишен производствен капацитет от 3.9 млн. превозни средства годишно.

Китай е голям, но не чак толкова. Годишните продажби на леки електромобили надминаха 1 млн. за пръв път миналата година според BNEF благодарение на държавните субсидии, които позволиха понижаване на цената с хиляди долари.

Нестабилна икономика

И все пак продажбите на електромобили заемат едва 4% от общите на леки автомобили от общо 23.7 млн. според данни на Китайската асоциация на автомобилните производители. В същото време продажбите на традиционни коли се забавят девет поредни месеца. Това се дължи и на обтегнатите търговски отношения със САЩ, които оказват влияние върху потребителските настроения.

Според ръководителя на браншовата организация все още има голям потенциал за електрическите автомобили в Китай, но пазарът е за конкурентоспособните, а не за слабите играчи, които ще отпаднат от него.

Очаквания на правителството

Правителството на Китай стимулира развитието на бизнеса, като с това цели намаляването на замърсяването на въздуха, понижаване на вноса на петрол и осигуряване на високотехнологично производство. До 2025 г. Пекин си е поставил за цел годишните продажби на нови електрически превозни средства да достигнат 7 млн. броя, което да бъде около 20% от общия пазар.

Тази цел ще се изпълни трудно от много компании, защото за да бъде печеливш един завод, трябва да произвеждат десетки хиляди автомобили годишно.

Друга пречка е намаляването на субсидиите, целящо да стимулира производителите да заложат на иновативни технологии, вместо да разчитат на помощ от държавата.

"С ограничаването на субсидиите някои от по-малко технологично напредналите компании ще изчезнат... Ще има преустройство", казва Жо Лей от Deloitte Tohmatsu Consulting.

Големите в индустрията

От друга страна, са световните гиганти в сферата като Tesla, Volkswagen и Ford, които планират да наводнят пазара с електромобили. Компанията на Илън Мъск започна продажбата на най-евтиния си модел в Китай тази година и вече изпълнява проект за завод в Шанхай. Toyota, Fiat Chrysler, Honda и Mitsubishi избират по-бърз начин: всички те планират да продават колата, която беше развита от Guangzhzou Automobile Group.

Бъдещи планове

Добре утвърдените местни производители като BYD вероятно ще се задържат на пазара въпреки конкуренцията и намалелите субсидии. Това се дължи на опита им в сектора, както и на това, че произвеждат също така автобуси.

Само компании, които имат солидни технологически запаси, могат да се откроят на фона на конкуренцията Притежавайки ги, можем да прогнозираме по-напред и по-детайлно, казва Уан Чуанфу, основател и председател на BYD.

Най-голям е рискът за младите компании, които все още не са намерили мястото си на пазара. Много от тях са основани или финансирани от хора с технологична квалификация, които не осъзнават колко огромни инвестиции са нужни в автомобилния бизнес.

Компании извън автомобилната индустрия, които инвестират в електромобили, са Alibaba Group Holding, Foxconn Technology и China Evergrande Group. Evergrande, по-известна с имотния си бизнес, обяви амбициозната цел да стане най-големият производител на електрически автомобили след три до пет години.

Byton, ръководена от бившите мениджъри на BMW AG, обяви миналия месец, че търси инвестиция от 700 млн. долара, след като вече е събрала 500 млн., за да започне производство в края на тази година.

Стартиращите компании трябва да си осигурят финансиране през следващата година или рискуват да бъдат заличени от конкуренцията, казва Ли Шанг, основател и главен изпълнителен директор на Chehejia.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    gjg26607904 avatar :-?
    Electric Car Chargers

    Не, няма да се спука балона, а ще се разширява (за късмет). В Китай дневно се продават хиляди малки електрически автомобили на цени до 2500 долара.

    Нередност?
Нов коментар