ЕС търси терапия

Страните членки започват да обсъждат визията за бъдещето на евросъюза

Срещата на върха в Сибиу, която преди година беше планирана да съвпадне с излизането на Великобритания от ЕС, трябваше да покаже на света, че страните членки са единни и непоклатими. В това вече няма съмнение, поне по отношение на Brexit. За сметка на това има все повече противоречия относно възгледите им за бъдещето на Европа
Срещата на върха в Сибиу, която преди година беше планирана да съвпадне с излизането на Великобритания от ЕС, трябваше да покаже на света, че страните членки са единни и непоклатими. В това вече няма съмнение, поне по отношение на Brexit. За сметка на това има все повече противоречия относно възгледите им за бъдещето на Европа
Срещата на върха в Сибиу, която преди година беше планирана да съвпадне с излизането на Великобритания от ЕС, трябваше да покаже на света, че страните членки са единни и непоклатими. В това вече няма съмнение, поне по отношение на Brexit. За сметка на това има все повече противоречия относно възгледите им за бъдещето на Европа    ©  European Council
Срещата на върха в Сибиу, която преди година беше планирана да съвпадне с излизането на Великобритания от ЕС, трябваше да покаже на света, че страните членки са единни и непоклатими. В това вече няма съмнение, поне по отношение на Brexit. За сметка на това има все повече противоречия относно възгледите им за бъдещето на Европа    ©  European Council

Любовта никога не е присъствала в дългия списък с проблеми пред ЕС. Но именно тя, или по-скоро липсата й, е основната опасност пред евросъюза, поне според председателя на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер. "Ние не се обичаме вече изгубили сме нашето колективно либидо", каза той пред германския Handelsblatt преди седмица.

На пръв поглед ситуацията в ЕС може да не е блестяща, но не е и никак лоша. Европейските икономики, дори гръцката, растат с добри темпове, миграционната вълна към Европа стихна, а сред европейците има рекордно одобрение за ЕС (над 60% средно, в Германия - над 80%, според "Евробарометър"). И въпреки това любовта някак я няма. Формации като италианската Северна лига или холандската Пария на свободата, които може и не искат да разрушат ЕС, но целят коренно да го променят, ще заемат поне една трета от месата в Европейския парламент след изборите в края на май. В България подкрепата за ЕС също е висока, но това не означава, че същите хора, които са "за" Брюксел, не го критикуват или че не контролира достатъчно правителството, или напротив, че твърде много се меси.

При толкова очевиден страх от отхвърляне майсторите в жанра на наръчниците за самопомощ първо биха препоръчали бърза социализация, за да се избегне чувството за самотност. Именно това направиха лидерите на 27-те страни членки от ЕС, които се събраха в румънския град Сибиу (след редакционното приключване на "Капитал"), за да "изпратя послание за единство и увереност", както гласи поканата към тях от председателя на Европейския съвет Доналд Туск.

Събери се с приятели, обещай си промяна

Събитието, което преди година беше планирано да съвпадне с излизането на Великобритания от ЕС, трябваше да покаже на света, че страните членки са единни и непоклатими. В това вече няма съмнение, поне по отношение на Brexit. За сметка на това има все повече противоречия относно възгледите им за бъдещето на Европа. И сблъсъците се роят с по няколко седмично.

Тази седмица например осем държави поискаха ЕС да бъде по-амбициозен в мерките си за справяне с климатичните промени. Демаршът е отговор на общата инициатива на Германия и Полша и няколко източноевропейски страни, които настояха Брюксел да бъде по-умерен в желанията си.

Въпреки че това изглежда като частен случай на нормално противоречие, не е точно така. Борбата с климатичните промени се превърнаха в знаме, което Брюксел развява всеки път, когато твърди, че е глобален лидер. Целият предстоящ бюджет на ЕС за периода 2021-2027 г. е насочен към борбата с климатичните промени, като сега спорът е колко точно процента от него да отиват конкретно за тази цел. Формално делът на средствата в бюджета може да изравни фондовете за земеделие – най-голямото разходно перо за ЕС.

Малко преди това австрийският канцлер Себастиан Курц поиска промяна в договорите на ЕС, така че в тях да се предвидят реални мерки срещу страните, които нарушават основни демократични принципи. Това предложение естествено е насочено срещу Полша и Унгария и макар че едва ще мине, показва как правителството във Виена иска да увери своите избиратели, че е твърдо с източноевропейците.

В декларацията от срещата на 27-те те поемат десет задължения, които трябва да покажат, че ЕС гледа напред и може да тушира напреженията. "Ние винаги ще търсим общи решения, ще се изслушваме един друг в дух на разбирателство и уважение", гласи една от десетте точки. Езикът на декларацията е внимателно калибриран, за да не обиди никого. Например климатичните промени се споменават в последната точка, която обявява, че ЕС ще се стреми да е отговорен глобален лидер, но не се говори за по-високи амбиции.

Ако се върнем на авторите на наръчниците за самопомощ, те едва ли биха препоръчали поемането на толкова много пожелания за самоусъвършенстване – техният съвет би бил човек да поеме едно ясно задължение, но да го спазва.

Пожелай пак и ще ти се върне

Следващата препоръка във всеки уважаващ себе си наръчник за самопомощ е да се направи нов опит за привличане на вниманието на обекта на желанието. Опитите на ЕС да го направи не спират, но няма съгласие как.

С две думи, основният спор е колко силна да е намесата на ЕС в ежедневните дела на страните членки. Това отчасти е резултат от засилването на националистическите партии, за които отслабването на Брюксел е основно послание за печелене на гласове. Но за други страни като Франция подобен подход цели да възпре европейските институции да налагат правилата на единния пазар.

Европейската комисия начело с Юнкер още през 2014 г. беше обещала да се въздържа от опити да регулира всичко – "големи в големите неща, малки в малките неща", но досега изглежда точно обратното. И причината е желанието на бившия люксембургски премиер да вкара повече политика вместо задкулисни сделки и компромиси в европейските институции, тъй като избирателите трудно разбират какво става в "черната кутия Брюксел". Когато обаче има политика, има и печеливши и губещи, както се случи например със законодателството за приемане на бежанци, което тотално отрови отношенията между източните и западните страни членки.

Сега ЕК предлага все повече решения в ЕС да се взимат с квалифицирано мнозинство, например в данъчната област и външната политика. Това ще засили ефективността на европейските институции, но ще създаде още повече губещи и неприятно напрежение.

Линията между повече/по-малко намеса не е съвсем ясно очертана. От една страна, например двете управляващи партии в Италия – Северната лига и движението "Пет звезди", определено не искат Брюксел да им се бърка във вътрешните дела. Но за сметка на това настояват ЕС да има засилени правомощия да се справя с миграционния натиск.

Франция иска да види по-силни европейски институции (например Европейският парламент да има право на законодателна инициатива) или пък бюджет на еврозоната, който да помага на страни, изпаднали в структурни проблеми. Германия обаче е твърдо против нов евробюджет, тъй като заедно с Холандия смятат, че страните членки трябва да са способни сами да решават домашните си икономически проблеми. В същото време Амстердам подкрепя Париж за това преговорите за членство с Турция да бъдат прекратени.

Плетеницата от интереси е особено гъста, тъй като всяка страна има определени традиционни предпочитания, паневропейските политически партии имат своите платформи, а кандидатите да оглавят Европейската комисия имат своите идеи да блеснат под светлината на прожекторите. Например Европейската народна партия (ЕНП) са по-скоро за по-малка централизация, докато социалисти, либерали и зелени настояват за обратното.

В опит да спечели въображението на европейците например водещият кандидат на ЕНП (в която членуват ГЕРБ и ДСБ) Манфред Вебер иска общ европейски план срещу рака, така че Европа да бъде първа, която да намери лек за смъртоносната болест. Социалистите и техният кандидат Франс Тимерманс пък настояват за общоевропейски мерки за борба с бедността или пък единни стандарти за равноправие между половете.

Навигацията между различните предложения става още по-сложна, като се има предвид, че много от тях са само политически жестове. Вебер например подкрепя създаването на европейска армия и европейска агенция по сигурността по модела на ФБР. Идеята по-скоро няма да мине и звучи по-скоро като опит за подаване на ръка към бъдещата нова либерална формация в Европейския парламент, която настоява за това.

Тези различни терзания ще трябва да залегнат под някаква форма в бъдещия лидерски дневен ред на ЕС, по който ЕК ще се ръководи в следващите пет години. На практика обаче най-често събитията движат ЕС. Почти без изключение всяко по-сериозно институционално развитие е било взето в отговор на някоя криза. Това естетсвено води до засилване на правомощията на Брюксел, който е по-удобен за националните правителства, когато трябва да се предприемат неприятни мерки.

Кой да бъде шеф на ЕК

Въпреки че от срещата в Сибиу се очаква да излезе новината за единство и увереност в бъдещето, най-интересната тема, която лидерите на 27-те ще дискутират за първи път официално, е изборът на бъдещия председател на Европейската комисия. И има много въпросителни за процедурата.

По принцип ЕК се оглавява от политик от партията, която е спечелила най-много гласове на изборите за Европейски парламент. През 2014 г. обаче европейските партии, които до този момент само подпечатваха номинацията на страните членки, успяха да наложат промяна. Преди пет години за председател на ЕК беше избран Жан-Клод Юнкер, който официално беше издигнат от ЕНП преди изборите. Тогава европарламентът заплаши, че няма да подкрепи никого, който не е бил "водещ кандидат" на собствената си партия. Въпреки нежеланието на много страни членки европарламентът се наложи, нищо че Юнкер можеше да оглави комисията и след таен избор между страните членки, тъй като идеално се вписва в профила.

Сега обаче страните членки вече на три пъти индикираха, че може да не се съобразят с тази наложена им процедура и да номинират друг кандидат, различен от издигнатите от ЕНП Манфред Вебер или Франс Тимерманс от социалистите. Причината е, че заради фрагментирането на политическите партии в Европарламента християндемократите, социалистите и зелените може и да не постигнат мнозинство, за да спрат предложение на страните членки.

По-важното е какъв избор ще направят лидерите на 27-те – да издигнат силен политик от собствените си среди, който да укрепи ролята на ЕК като арбитър между тях, или да се съгласят на предложението на европарламента, тъй като и Тимерманс и Вебер не са считани за особено влиятелни фигури, способни да засилят ролята на ЕК.