🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Отнесени от вихъра

Китай взе на прицел своите предприемачи

Първата грижа на китайския лидер винаги е била да запази социалната и финансовата стабилност на Китай. Част от този план е да държи под око големите бизнеси
Първата грижа на китайския лидер винаги е била да запази социалната и финансовата стабилност на Китай. Част от този план е да държи под око големите бизнеси
Първата грижа на китайския лидер винаги е била да запази социалната и финансовата стабилност на Китай. Част от този план е да държи под око големите бизнеси    ©  Reuters
Първата грижа на китайския лидер винаги е била да запази социалната и финансовата стабилност на Китай. Част от този план е да държи под око големите бизнеси    ©  Reuters

На среща с най-богатите предприемачи в Китай в края на 2018 г. Си Цзинпин се опита да намали опасенията, че държавата е обявила война на частния сектор. Въпреки че чиновниците в Пекин прекараха предишната година в опити да успокоят непокорните магнати, китайският президент настоя, че слуховете за силен натиск и партийно влияние в сектора не са верни. Той убеди бизнес лидерите да "си вземат хапче за успокоение".

Лекарството е трудно за поглъщане. Оттогава комунистическата партия се стреми към по-активна роля в набирането на персонал и вземането на бизнес решения. След като подчини групата от упорити шефове на свръхголеми финансови конгломерати, държавата сега се прицелва в китайските технологични милиардери и дава ясно да се разбере, че откровените критици няма да бъдат толерирани.

Големите бизнеси под око

Първата грижа на китайския лидер винаги е била да запази социалната и финансовата стабилност на Китай. Част от този план е да държи под око големите бизнеси. Не е изненада, че държавата сега се насочва към технологиите, които бързо се разраснаха. Шест от 20-те най-високо оценени компании на китайската фондова борса са технологични и с милиардите си потребители те достигат до портфейлите на почти всички граждани.

Намесата в сектора започна с нещо, което изглеждаше като предупреждение за най-голямата китайска технологична група. Преустановяването на първичното публично предлагане за 37 млрд. долара на Ant Financial от регулаторите на 5 ноември с предизвестие от по-малко от 48 часа преди началото първоначално се тълкуваше само като предупреждение към основателя й Джак Ма, който преди е критикувал държавни банки. Но публикуването на обширен проект с нови правила за технологичните групи на 10 ноември разкри амбициите на държавата да подчини не само Ant, но и цялата индустрия.

Връзката на Цзинпин с китайските магнати винаги е била проблемна. Когато през 2013 г. той стана президент, лидерът на партията наследи корпоративна система, пълна с измами, лоша регулация и увеличаващ се дълг. След успеха на антикорупционната кампания, насочена предимно към длъжностни лица, Си Цзинпин се насочи към група бизнесмени, които влагат огромни суми в рискови чуждестранни инвестиции. Тези инвестиции включват покупки на американския увеселителен парк SeaWorld и елегантния нюйоркски хотел Waldorf Astoria. Службите твърдят, че много от тези придобивания са слабо прикрити начини за изнасяне на капитал от Китай.

Много от бизнесмените, които някога са се представяли като китайските Уорън Бъфет, са в затвора. Председателят на Anbang У Сяохуей, който придоби Waldorf заедно с други активи, е осъден на 18 години затвор през 2018 г. заради финансови престъпления. Йе Цзянмин, който се опита да придобие дял в руския петролен производител Rosneft за 9 млрд. долара, беше задържан в началото на 2018 г. Местонахождението му все още е неизвестно. Брокерът на китайския политически елит Сяо Цзянхуа, който някога е контролирал Baoshang Bank, е отвлечен от китайски агенти от апартамента си в хотел Four Seasons в Хонконг през 2017 г. и се смята, че сътрудничи с властите за разпродаване на финансовия му конгломерат.

Компаниите трябва да създадат партийни комитети, които да обсъждат дали фирмените решения са съгласно правителствената политика.

Репресиите сложиха внезапен край на бума в глобалните инвестиции на китайските компании - през 2016 г г. сливанията и придобиванията с тяхно участие извън страната са били на стойност 200 млрд. долара, а през 2019 г. стойността им е едва една пета от тази през 2016 г. А частните компании са разпродали активи за милиарди долари под натиск от правителството. Авиокомпанията и логистична група HNA, която купи големи дялове в Deutsche Bank и хотелската група Hilton Worldwide, се е разделила с активи за над 20 млрд. долара през последните години. Anbang Insurance е приватизирана и Waldorf е под шапката на китайското министерство на финансите. Baoshang е превзет от държавата и му е разрешено да обяви несъстоятелност през август.

Анализаторите похвалиха начина, по който системните рискове, породени от компании като Anbang и HNA, са намалели под надзора на Си Цзинпин. Малко китайци дръзват да го критикуват за провалите му. С тези, които са се осмелили, са се отнесли жестоко. Рен Джицян, старши член на комунистическата партия, който някога е управлявал държавна компания за недвижими имоти, е написал писмо до приятели, в което посочва китайския лидер като "гол клоун". През септември той е осъден на 18 години затвор за подкуп и злоупотреби.

Партията увеличава влиянието си върху частните фирми по по-фини начини. Според стратегия с името "изграждане на партии" компаниите трябва да създадат партийни комитети, които да обсъждат дали фирмените решения са съгласно правителствената политика. Броят на комитетите в публично търгувани, но частно контролирани компании все още е нисък. Според проучване на 1378 китайски фирми, включени в списъка на консултантската компания Plenum, от 61% частно контролирани само 11.5% имат клаузи за изграждане на партийни комитети в хартите си в сравнение с 90% от държавните фирми.

Партийна покана

Въпреки това създаването на подобни комитети е вероятно да се увеличи. През септември Си Цзинпин помоли частния сектор да "се обедини около партията". Ден по-късно вицепредседателят на Общокитайската федерация по промишленост и търговия Йе Цин, която е контролирана от ККП, публикува по-обширен списък с изисквания. Той призова частните групи да създадат отдели за човешки ресурси, които да бъдат водени от партията, и звена за наблюдение, които да позволят на властта да извършва одит на ръководителите на компании.

Това може да не засегне всички фирми еднакво. "За големите компании няма преговори. Партията се обръща към вас и вие казвате да", споделя бизнес консултантът Джо Джанг, който е бил в бордовете на китайски частни и държавни корпорации. Той също така твърди, че за повечето по-малки фирми, които са незабележими и не толкова икономически значими, партийните клетки са повече подчинени на властта, защото печалбите са по-важни от влиянието на държавата върху вземането на решения. Влиянието на партията не е непременно нежелано. Един изпълнителен директор, чиято компания има партиен комитет, смята, че доближаването до партийното ръководство "позволява да управляваме компанията по съответния начин". Това води до предотвратяване на евентуални сблъсъци с държавата.

Досега има събрани малко доказателства, според които партийните комитети са се отразили лошо на приходите, казва Хуанг Тианлей от Института за международна икономика "Петерсън". Но засиленото политическо влияние може да възпрепятства някои дейности. "Иновациите могат да бъдат потиснати. Може да се появи повече бюрокрация. Фирмата може да се превърне от печеливша към гонеща определени цели и да жертва рентабилността", казва още Хуанг.

Вероятно партийните комитети скоро ще имат по-голяма роля в технологичните компании. Най-голямата заплаха в момента са новите регулации. Ant е свързана със стотици милиони клиенти чрез платформите си за плащане и кредитиране. Подобно на други китайски технологични гиганти тя съхранява информация за потребителите и контролира платформа, чрез която се отпускат и харчат стотици милиарди долари. Фактът, че такава власт е в частни ръце, е източник на напрежение между партията и предприемачите.

"Тези ресурси трябва да бъдат строго контролирани и политическата лоялност на фирмите и предприемачите - не само към режима, но и към индивидуалните политически лидери трябва, да бъде стриктно поддържана, казва академикът от King's College Сун Син. Случаят с Ant е само една проява на тази идеология."

Спирането на първичното публично предлагане на Ant е предизвикано от нови регулации за онлайн микрокредитиране. За Ant те могат да бъдат интерпретирани като атака към платформата й за заеми - най-големият й източник на приходи. Джак Ма съжалява, че е сравнил китайските банки със заложни къщи в своя реч през октомври. Коментарът му разгневи висшите служители и изигра роля в бързото прекратяване на листването на компанията. Но не трябва да обвиняваме Ма за последната яростна атака от антитръстови правила, въпреки че вероятно е ускорил въвеждането им.

Структури за влияние

Новите правила за пръв път ще прилагат изключителен контрол върху монопола на интернет фирмите и тези за електронна търговия. В продължение на години антитръстовите закони в Китай не са освободили от задължение групите, но и те не са били съдени за монопол. Това позволи на няколко компании да контролират голяма част от дигиталната икономика. Новите закони се прицелват също към структурите, които са позволили на китайските технологични гиганти да набират капитал извън страната. Въпреки забраната чуждестранни инвеститори да вземат преки дялове, почти всички "гладни" за капитал технологични групи са избегнали правилата с помощта на т.нар. variable interest entity - бизнес структура, в която инвеститорът има контролен дял, въпреки че няма мнозинство от правата на глас, за да свържат чуждите инвестиции с китайския пазар. Структурата създава офшорна холдингова компания, в която чужденците инвестират. Това дружество има договорка с местната фирма да получава икономически ползи от базовите активи.

Структурата VIE отдавна се толерира от китайските власти, но юридически не е призната напълно. Чужденците на практика нямат право да поискат да получат права върху активите, в които са инвестирали. Чуждите фондове отдавна са наясно с тази рамка, но повечето китайски технологични компании все още я използват, за да структурират листванията си зад граница. Новите антитръстови правила може да изискват от компаниите да искат разрешение за подобни споразумения, което поставя под въпрос дали VIE структурите ще бъдат разрешени в бъдеще и как чуждестранният капитал ще достига до технологичните фирми в Китай. Заплахата от оттегляне на разрешение за VIE е друг начин, по който държавата може да сплаши фирмите и техните собственици.

Вероятно новите правила ще смирят откровения Джак Ма. Той не е коментирал случая публично, но Ant се подчини и прие новите разпоредби. Си Цзинпин даде да се разбере, че нито една компания не е твърде голяма и нито едно листване не е толкова ценно, че да предизвиква държавата.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved