🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Въпреки хаоса във веригите на доставки търговията процъфтява

Глобалният износ надмина нивото отпреди пандемията от коронавирус

След драматичния спад през второто тримесечие на 2020 г. обемът на глобалния износ скочи толкова, че през септември надмина нивата, наблюдавани преди началото на пандемията, а в момента е на рекордно високо ниво. Износът процъфтява на фона на всекидневни проблеми по веригите на доставки - от затворени китайски пристанища до недостига на чипове.

На пръв поглед изглежда объркващо, че анализаторите прогнозират бум в износа, а икономистите, наблюдаващи производството на електроцентрали в Германия например, предупреждават, че проблемите с доставките на части тежат на БВП.

Financial Times се допитва до Карстън Брески от ING: "Макар и през последните дни финансовите пазари да показаха нарастваща загриженост относно варианта Delta и потенциала му да забави глобалното възстановяване, всъщност виждаме проблеми във веригите на доставки, а не коронавируса, като най-големия риск за германската икономика през втората половина на годината."

Според ОИСР износът на Австралия се е увеличил с 10% между първото и второто тримесечие на годината. Бразилският експорт пък е нараснал с 29.4%, руският - с 30.7%. Какво общо имат тези държави? Всички те са основни износители на стоки, които се възползват от тройния удар на "увеличаване на цените, ограничено глобално предлагане и силно търсене".

В същото време ръстът в износа на производствените гиганти е по-умерен. Германия например отбеляза покачване на износа от едва 1.3%, докато в Китай обемът се сви с 2.5% за същия период.

Най-засегнатите сектори

Проучване на Economist Intelligence Unit показва, че автомобилният сектор е най-засегнат от прекъсванията във веригите на доставки. 51.7% от запитваните сочат, че проблемите и забавяния по веригите на доставки са довели до "много значителни" забавяния в отрасъла. През изминалата година автомобилната индустрия беше засегната от недостиг на полупроводници, което накара някои автомобилни производители да намалят продукцията си. Недостигът на чипове беше причинен от нарастващото търсене на персонални компютри и друга потребителска електроника.

Съоръжения за производство във Виетнам, Тайланд и Малайзия са засегнати от локдауна заради заразяването с вируса, което изостря недостига на чипове. Виетнамските фабрики, изпълняващи поръчки на компании като Apple, дори са опитали подхода "производство с преспиване" с работници, живеещи на място в самите фабрики, но не са успели да спрат огнищата на зараза. Вицепрезидентът на САЩ Камала Харис беше на обиколка в региона с мисия да "укрепи веригите на доставки".

Производството на стоки е едната част от проблема, транспортирането им е друга. Financial Times съобщава, че корабните компании не само нямат контейнери, но и кораби, които да ги превозват. Броят на корабостроителниците в световен мащаб е спаднал с две трети от 2007 г., а тези, които все още са в експлоатация, са наводнени с поръчки, след като цените на товари нараснаха по време на пандемията.