Износът към октомври е с 23% нагоре спрямо миналата година

Продадените навън стоки са с 14% повече и спрямо предкризисната 2019 г., но част от ръста е заради по-високите цени

Общият износ в рамките на октомври надхвърля 6 млрд. лв.
Общият износ в рамките на октомври надхвърля 6 млрд. лв.
Общият износ в рамките на октомври надхвърля 6 млрд. лв.    ©  Цветелина Белутова
Общият износ в рамките на октомври надхвърля 6 млрд. лв.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Износът на стоки продължава да нараства, като към октомври се увеличава с 23% на годишна база, сочат предварителните данни на Националния статистически институт (НСИ). Така стойността на изнесената българска продукция от началото на годината достига близо 55.8 млрд. лв., като това е ръст от 14% и в сравнение със съответния период на предпандемичната 2019 г.

Само за октомври експортът вече надхвърля 6 млрд. лв., което е ръст от 22% на годишна база. Традиционно през последните години износът на стоки отчита най-добър месечен резултат именно през октомври.

Оценките обаче се базират на паричната стойност на продадените навън продукти, а не на тяхното количество. Затова ръстът донякъде може да се отдаде и на по-високите цени.

Храните с най-голям ръст към трети страни

Обемът на изнесените български стоки към страни извън ЕС през първите десет месеца на годината е близо 21% нагоре спрямо миналата година и достига 18.8 млрд. лв., показват данните на НСИ. Тази стойност е с 8% по-висока спрямо съответната за 2019 г.

За периода от началото на годината до октомври храните изпреварват групата на маслата и горивата по годишен ръст, като двете продуктови категории отчитат годишно увеличение от съответно 37% и 35%. Спад се наблюдава единствено при напитките и тютюневите изделия, които са 16% надолу на годишна база.

Турция, Китай и САЩ остават трите най-големи търговски партньора на България извън ЕС през първите десет месеца на годината, като износът и към трите страни е нараснал спрямо миналата година.

Само в рамките на октомври експортът на стоки от България за трети страни нараства с близо 12% спрямо същия месец на предходната година и е в размер на малко над 1.8 млрд. лева. Това представлява леко забавяне на ръста спрямо предходните месеци и е спад от близо 8% спрямо октомври 2019 г.

Най-добрият месечен резултат на износа към ЕС

Данните за износа към страни от Европейския съюз, които традиционно излизат с месец по-късно, също показват ръст. От началото на годината до септември експортно ориентираните български фирми са реализирали на европейския пазар продукция за 32.8 млрд. лв., или с 23.7% повече спрямо същия период на миналата година. В сравнение с 2019 г. показателят е със 17% нагоре.

За първите девет месеца към ЕС най-много е нараснал износът на мазнини и масла от естествен произход - с цели 129% на годишна база, следва групата на горивата с 40%, която измества суровините. Напитките и тютюневите изделия отчитат спад от 15%.

Трите най-големи търговски партньора на страната в рамките на ЕС остават Германия, Румъния и Италия, където реализация намират почти половината от изнесените за европейския пазар български стоки.

Само през септември експортът към ЕС е на стойност от близо 4 млрд. лв., или с над 24% повече в сравнение със същия месец на 2020 г. и с 27% нагоре спрямо септември 2019 г. Това е най-високата номинална месечна стойност за 2021 г. до момента, а предварителните данни показват, че през октомври показателят ще надхвърли 4 млрд. лв.