🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Бизнес за 9 млрд. лв.

Най-голямата верига в България прави 18% от оборота на всички търговци в класацията топ 100

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Малко над 9 млрд. лв. Толкова е оборотът на топ 100 на най-големите търговци на дребно в България за миналата година. Ръстът за 2016 спрямо 2015 г. е 10%, а година по-рано – 2015 спрямо 2014 г., други 11%.

Още малко изводи: от всички 100 най-големи компании за продажба на различни стоки едва осем са били на загуба през миналата година. В топ 10 в класацията са само вериги за бързооборотни стоки и техника. Номер едно веригата прави 18% от общия оборот на всички сто компании. Това е "Кауфланд България".

Сред топ 100 на най-големите търговци най-многобройни са веригите за хранителни стоки (31), следвани от тези за облекла, обувки и спортни стоки (17), техника (16), "направи си сам" (14), козметика (12), мебели (8) и играчки (2).

Веригите с най-голямата печалба и най-голямата загуба са в сектора храни: Kaufland води с 84.4 млн. лв. плюс, а с най-голямата загуба е веригата T-Market – 11.7 млн. лв. Най-голямата рентабилност от 22% се пада на търговец на облекла – веригата Massimo Dutti, част от испанската група Inditex. Най-големия ръст - от 14.3 на 28.8 млн. лв. приходи (102%), има компанията "Мултимедийна работилница", която е в сектор "Техника". В същия бранш е и фирмата с най-голям спад на приходите – "Техномаркет", с 36% продажби надолу до 300 млн. лв.

100-те най-големи вериги дават работа на малко над 48 хил. служители, което е с 4% повече от предходната година.

Това са някои тенденции, които се забелязват в целия сектор "Търговия" през 2016 г. За пръв път списание "Регал" си поставя амбициозната задача да подреди всички най-големи магазини и вериги в една класация, за да покаже как се развива пазарът и какви са неговите специфики. Навътре в броя представяме отделните подсектори, а тук отделяме внимание на общата картина.

Топ 10

Без много изненади в челната десетица на най-големите търговци попадат компаниите в подсекторите "Храни" и "Техника". Веригите за техника са само три, а останалите седем са за бързооборотни стоки. Лидерите са четирите вериги за храни, чиито майки идват от немскоезичните държави - това са веригите Kaufand, Metro Cash&Carry, Lidl, Billa. Останалите компании за продажбата на бързооборотни стоки в тази група са българската "Фантастико", "Табак маркет" (Lafka), специализирана в продажбата на цигари, напитки, захарни изделия и вестници, и литовската "Максима" (T-Market). Техниката е представена от местните "Техномаркет", "Технополис" и веригата "Зора".

Общият оборот на тази първа десетица е 5.65 млрд. лв. Това прави точно 61% от общите продажби на големите 100. Останалите 39% от пазара се разпределят между 90 вериги.

От тези десет секторни гиганта всички с изключение на един са имали ръст на продажбите през 2016 г., а средното увеличение на топ 10 е 8%. Единственият спад е при "Техномаркет". До неотдавна, компанията беше лидер сред търговците на техника и се радваше на постоянни ръстове. След няколко смени на собствеността и обвързаност с КТБ в момента веригата е в орбитата на депутата от ДПС Делян Пеевски, а пазарният й дял и продажбите непрекъснато падат. През 2015 г. компанията си размени позицията с дотогавашната номер 2 и вечен конкурент – "Технополис".

Два от десетте най-големи търговеца през миналата година са били на загуба. Това са "Табак маркет" и "Максима" със съответно 8.9 млн. лв. и 11.7 млн. лв. Над 20 млн. лв. печалба имат три от веригите в тази група – Kaufland, Lidl и "Фантастико".

От 11 до 50

Близо 2.5 млрд. лв. пък са общите продажби на веригите във втората своеобразна група в класацията – от 11-о до 50-о място. За разлика от топ 10 обаче общите продажби на тези вериги растат с 14%. В тази група има само две вериги, които са на загуба през 2016 г. – компанията "Алта мар", позната с аптеките Subra, и германският търговец с бързооборотни стоки HIT.

В тази група веригата с най-висок ръст на продажбите е в сектор "Козметика" – аптеки "Медея" (46), която има 71% увеличение на оборота спрямо година по-рано. Компанията има и над 300% ръст на печалбата до 642 хил. лв. Трябва да се отбележи обаче, че в подсектор "Козметика" попадат аптеките, в които продажбите идват както от козметични продукти, така и от медицински.

И във втория ешелон преобладават веригите за продажбата на храна и напитки, като техният брой е 10. Прави впечатление, че в топ 50 намират място не само национално представените магазин за бързооборотни стоки, а и регионални играчи. Такива например са магазините "Пацони" (36) в Русе, "Трънчев" (30) в Шумен и "Триумф" (33) в Пловдив.

В тази група са и двете вериги за играчки – Jumbo (12) и "Хиполенд" (29).

На второ място по брой в подреждането от 11 до 50 са веригите за облекла и обувки – общо 8 компании. С най-голям оборот е веригата H&M (14), следвана от Zara (27), LC Waikiki (33), веригата за спортни стоки Decathlon (37), групата около "Емдиел" (40), вносител на множество марки, сред които Benetton, Max Mara, Dolce&Gabbana, Ermnegildo Zegna и др. В тази част на класацията са още "Адидас България" (43), магазините "Спорт депо" (46) и "Еф Еф груп България" (50), наследник на "Елмек спорт България", вносител на Nike и Converse.

Със седем представителя в подредбата между 11 и 50 участва подсекторът "Козметика" (дрогерии, вериги за козметика и аптеки). Това са двете дрогерийни вериги dm (16) и Lilly (20), компанията за директни продажби Avon (35), както и аптеките "Марешки" (38), "Алта мар" (Subra) (44), аптеки "Медея" (47) и веригата за козметика "Елитис" (49). Във втората половина на класацията са останалите пет вериги от подсектор "Козметика".

С 6 представителя в тази част на класацията е подсекторът "Направи си сам", който включва и строителните магазин за крайни потребители. Тук са трите големи вериги Praktiker, Mr. Bricolage и Baumax, както и някои по-големи търговци със строителни материали като "Ангро трейд" (31), "Господинови строймаркет" (32), "Бошнаков" (39). Останалите близо 2/3 компании от "Направи си сам" са във втората част на класацията.

Веригите за техника имат четири представителя: "Магнум-Д" (18), което управлява веригата "Техмарт", "Техномикс БГ" (25) и двете компании за компютри "Стемо" (28) и "Вали компютърс" (41). Останалите осем компании са във втората половина на класацията и са предимно търговци с компютри и телефони.

Едва с три представителя в първата половина на класацията се отчитат мебелите. Това са "Хаус маркет България" с веригата IKEA (15), производителят и търговец на мебели "Виденов груп" (23) и магазините Aiko (26). И трите компании имат над 10% ръст на продажбите за миналата година, което се дължи до голяма степен на раздвижванията в строителството и пазара на имоти. Всички други търговци от подсектор "Мебели" са във втората половина на класацията.

Втората половина

Общите продажби във втората група от класацията на най-големите търговци са за малко над 1.2 млрд. лв., но са се покачили за една година с 18%. За сравнение - това е по-малко от оборота на номер едно в топ 100. Разпределението по подсектори тук изглежда така: търговците с бързооборотни стоки са 14, следвани от подсекторите "Облекла и обувки" (9), "Направи си сам" и "Техника" (8), "Мебели" (6) и "Козметика" (5).

В тази част на класацията е компанията "Мултимедийна работилница", която има най-голям ръст на приходите в целия топ 100 като процент за миналата година (102%). Според отчета за дейността на дружеството през 2016 г. то е имало голям ръст на печалбата вследствие на увеличени продажби. Компанията е представител на Apple за България и е единствен лицензиран обучителен център на американската марка.

Дружеството с най-голямата печалба е в подсектора "Облекла". Това е търговецът "Нюйоркър България" с веригата магазини NewYorker с близо 4.3 млн. лв. финансов резултат.

В света на дрехите

В топ 100 на най-големите търговци в България попадат общо 17 компании, които продават облекла, обувки или спортни стоки. Техните общи продажби за миналата година са малко над 636 млн. лв., а ръстът е 20%. Пазарът расте по-бързо от година по-рано, когато увеличението е 18% през 2015 спрямо 2014 г. Най-голямата верига за облекла е H&M, следвана от Zara и WC Laikiki. Номер едно в тази подкласация прави два пъти повече продажби от номер 2 и 3, взети заедно. Пред 2016 г. H&M има оборот за 113.2 млн. лв. и ръст от 19%. Веригата е на печалба с 3.4 млн. лв. и ръст на печалбата от 32%. Общата картина показва, че от целия подсектор една-единствена верига е на загуба през 2016 г. Това са магазините Terranova, управлявани от компанията "Итал-текс". Дружеството има оборот 26.4 млн. лв., спад от 4% и загуба близо 660 хил. лв. Всички останали ритейлъри на облекла имат положителен финансов резултат, а при 12 от 17-те компании той е над 1 млн. лв. Най-голямата печалба в тази група е реализирана от Zara, част от испанската група Inditex. През миналата година дружеството има близо 7.5 млн. лв. печалба и е с рентабилност от 22%. Компанията с най-голям ръст на печалбата - 138%, е "Спорт вижън". Сред веригите за облекла тя е на 11-о място, а в топ 100 – на 66-о. В тази група от фирми влиза още търговецът на спортни стоки Decathlon, който е на четвърто място в подсектора на облеклата и на 36-то мястото в общата топ 100 класация. За пръв път веригата излиза на печалба през 2016 г. с близо 2.7 млн. лв. плюс. Ръстът на оборота е 42% до 46.6 млн. лв.
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал