🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Георги Филипов, "Фортекс Нутрасютикалс": Успешният бизнес е невъзможен без идеи и нови инвестиции

Целта ни е нашите продукти да дават някакво допълнително предимство, качество и лесна употреба за крайния клиент, казва управителят и мажоритарен собственик на компанията

Георги Филипов    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Съдържание за "Фортекс Нутрасютикалс"

"Фортекс Нутрасютикалс" е един от водещите производители на хранителни добавки в България. Компанията фокусира дейността си върху природните вещества и тяхната биологически максимална съвместимост с човешкия организъм. Подходът, който използва за създаването на всеки продукт, е новаторски и с максимален ефект за крайния потребител.

"Фортекс Нутрасютикалс" съществува от 2007 г., но собствениците й Георги Филипов и Иван Стефанов започват бизнес с хранителни добавки през 2004 г. през друга компания. През 2012 г. те отварят първата си фабрика в столичния квартал "Суходол", фокусирана върху производството на лекарства и сертифицирана по GMP, а в началото на тази година заработва и втората – изцяло за хранителни добавки. За десет години персоналът на компанията расте от 14 на 105 души, като екипът се състои от предимно от млади хора с магистърски степени в областта на фармацията, маркетинга, инженерните науки.

С милион и двеста хиляди опаковки за вътрешния пазар и износ на повече от два милиона опаковки за различни страни компанията е един от водещите производители на хранителни добавки в България.

За развитието на "Фортекс Нутрасютикалс" през годините и целите, които си поставя, разговаряме с Георги Филипов – управител и мажоритарен собственик на компанията.

Фирмата има сертификати за регистрация на Интегрирана система за управление на качеството и безопасността на хранителните продукти, в съответствие с ISO 9001:2015, ISO 22000:2005 и HACCP в съответствие с правилата и изискванията на международния стандарт ISO:IEC 17021:2011, правилата за сертификация на Intertek и под акредитацията на Службата по акредитация на Великобритания (UKAS). Притежава сертификат GMP за производство на лекарствени продукти.

Как "Фортекс Нутрасютикалс" успя да се нареди сред водещите български производители на хранителни добавки?

Започнахме през 2004 г. и оттогава работим постоянно и настъпателно. Когато стартирахме, вече имаше добре организиран и структуриран бизнес с хранителни добавки и повечето колеги смятаха, че или е късно, или прекалено трудно да се стъпи на този пазар. Дори е имало моменти, когато самите ние не сме вярвали, че можем да стигнем толкова далеч. Но е факт, че в рамките на 14 години успяхме да направим две производствени площадки, едната от които е сертифицирана за производство на лекарства, и абсолютно самостоятелно да изградим всичко. Вече имаме и осем регистрирани лекарствени препарата в България.

Какво е портфолиото на компанията и колко вида продукти предлагате на българския пазар?

Основният ни бизнес е с хранителни добавки. Разполагаме с доста богато портфолио. За вътрешния пазар имаме над 105 продуктови кода, като най-условно всички изделия са разделени в три групи. Предлагаме премиални хранителни добавки "Лайф формула" и по-икономичен техен вариант – серията "Витамикс". Двете серии са подчинени на линейното брандиране, но повечето ни продукти имат отделни брандове, например пробиотиците ни се наричат "Пробиен".

Много горди сме с факта, че според официалната статистика IMS сме трети в България сред производителите на хранителни добавки. Според нас това е голямо постижение, тъй като водещите компании са световни фирми. Като производители на пробиотици сме може би на първо място.

Как се гарантира качеството на произвежданите продукти?

Разполагаме с две много модерни лаборатории. Едната е химическа – в нея се осъществяват входящ контрол и контрол на всички етапи на производството на изделието, както и отделно тестване на крайния продукт. Целта е да осигурим качеството да бъде едно и също винаги. Другата е микробиологична лаборатория, с която работим за предотвратяване на различни видове замърсявания. Изградили сме сериозна система от правила и процедури и на практика произвеждаме дори и хранителните продукти при същите условия, които се изискват от GMP (стандарт за добра производствена практика) за лекарствените продукти. По този начин на всеки етап от производството – от суровината до крайния продукт, се прави проверка, така че да сме сигурни в качеството на изделието.

Отне ни може би 12 години да структурираме портфолиото си такова, каквото е днес. В момента реализираме милион и двеста хиляди опаковки на вътрешния пазар и изнасяме повече от два милиона опаковки за различни страни.

Къде извън България изнасяте своите продукти?

Имаме доста разнообразен тип клиенти. Изнасяли сме своя продукция в Англия, Малта, Гърция, Кипър, прибалтийските републики, Русия, Украйна, Грузия, Азербайджан. Работим също и с арабските страни – Катар, Ирак, Ливан. През тази година започнахме да работим и с Далечния изток – Виетнам и Монголия, които са малко особени и по-трудни пазари за нас заради различния климат, който налага да взимаме сериозни мерки за по-добра защита на продуктите. Разполагаме с нужните камери, както и тестваме продуктите за различни климатични зони, за да сме сигурни в качеството, но и да не компрометираме марката на пазара.

Отне ни може би 12 години да структурираме портфолиото си такова, каквото е днес. В момента реализираме милион и двеста хиляди опаковки на вътрешния пазар и изнасяме повече от два милиона опаковки за различни страни.

Какви иновативни иновативни решения предлагате?

Постоянно се опитваме да предлагаме нови неща. Например решихме, че трябва да направим нашите продукти за деца по-атрактивни, за да ги приемат по-лесно, затова създадохме пробиотици в дъвчащи форми и във вид на желирани мечета. Това е нещо различно, което почти никой не прави в България. Закупихме и машина, която прави течни стик-пакове – сиропни форми в монодози, за да се ползват по-лесно. Имаме и още много други идеи. Най-новата ни такава е да започнем да произвеждаме двуфазни таблети – решение за моментите, в които е нужно едно нещо да действа по-бързо, а друго – по-бавно. Подобни таблети от два пласта все още никой не прави на нашия пазар. За малкия пазар е необходимо да имаш някаква иновация, да си различен, за да можеш да растеш. Опитваме се продуктите, които произвеждаме, да дават допълнително предимство, качество и лесна употреба за крайния клиент и на тази основа да градим пазарната си позиция.

Изключително важно за нас е тази компания да расте – колкото по-бързо, толкова по-добре. Затова залагаме на нови форми – като например здравна козметика, разновидности на течни и полутечни продукти, така че да имаме повече различни изделия, повече възможности за комбиниране, по-добре да обслужваме клиентите си.

Каква е вашата стратегия за по-нататъшно развитие на компанията? Предвиждате ли нови инвестиции и в какви дейности?

Без идеи и нови инвестиции успешният бизнес е невъзможен. Ако ние не растем, някой друг ще го прави вместо нас, а ние ще изоставаме и така ще губим ресурси за развитие и иновации. Може би дори ще бъдем погълнати или унищожени на този пазар. Изключително важно за нас е тази компания да расте – колкото по-бързо, толкова по-добре. Затова залагаме на нови форми – като например здравна козметика, разновидности на течни и полутечни продукти, така че да имаме повече различни изделия, повече възможности за комбиниране, по-добре да обслужваме клиентите си.

Две трети от нашите продукти излизат за трети лица – ние произвеждаме за някого, било то под негова марка, с негова рецептура или с наша рецептура за друг пазар. На практика работим, помагайки и на другите да са конкурентни на техните пазари. Оттук произхожда и стратегията на компанията – да се опитаме да растем на пазарите, на които сме стъпили извън страната, в същото време да се опитаме да намерим и нови клиенти на нови пазари.

Мисля, че този бизнес има голямо бъдеще в Африка, тъй като много държави на този континент са нови и неразвити пазари и ще трябва да преминат през нормалния цикъл – внос, развитие и едва тогава ще стигнат до нормалните структури до производство. Така че ние гледаме към тези пазари, участваме на различни изложения в чужбина, опитваме са да намираме подходящи клиенти. Традиционно участваме на фарма изложението CPhI, което се провежда всяка година в Мадрид, Барселона или Франкфурт. Може би сме една от българските компании, които са участвали най-много пъти на изложението Vitafoods в Женева – важен форум за бизнеса с хранителни добавки, и на практика присъстваме от самото създаване на това събитие.

Със сигурност ще инвестираме в още производства. В нашия бизнес има много различни форми. Много често хората си мислят, че в една фабрика за лекарства може да се произвежда всичко, но това далеч не е така. Една фабрика за лекарства може да бъде за таблети или за капсули и таблети, съвсем отделно нещо е производството на гелове, на инфузионни разтвори, на ампули, на меки капсули. Съществуват много лекарствени форми и всяка се прави в различен тип завод. Има много предизвикателства пред нашия бизнес, но ако искаме да сме гъвкави и успешни, трябва да продължаваме да инвестираме.

Според вашите наблюдения българинът има ли добра здравна култура за лечение и превенция на заболявания на базата на природни екстракти?

Имаше период между 2000 и 2008 г., когато този пазар беше относително хаотичен, но със влизането на България в ЕС бизнесът с хранителни добавки се подчини на няколко регламента, които достатъчно силно регулират какво и как може да се прави, с какво качество. В същото време през медиите, интернет, специализирани форуми, групи по интереси българинът започна да се образова и да търси информация. В началото отделяхме средства, за да обясним ползата и съставките на новите ни продукти, и по този начин също участвахме в процеса на информираност на потребителите. Но сега тази информация вече е смляна, възприета е от обществото, много от екстрактите и минералите се ползват достатъчно дълго време. И ако преди години това трябваше да се разказва, сега хората са значително по-наясно. Или пък ако не са, събират информация от много различни източници, докато не се убедят, че продуктът ще им донесе ползи за здравето.

Всички продукти на компанията са на http://fortex.bg

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал