🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Блоговете са платформа за разпространение на информация

Александър Кръстев

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Преди година, когато инициирахме дискусия на тема "Журналисти ли са блогърите" в един от най-четените политически блогове у нас – този на Мартин Линков, коментиращите срещнаха доста трудности в избора си. Анализът тогава посочи, че журналистите могат да бъдат блогъри, ако имат желание. Седмици по-късно пресцентърът на Външно министерство даде акредитации за парламентарните избори на блогъри, с което призна журналистическия им статут.

Днес имаме нов дебат - "Медии ли са блоговете?", където само акцентът на въпроса е малко по-различен – не е върху автора, а върху платформата. На практика обаче, тези две неща са неразривно свързани.

Блоговете са медии! Трябва да помислим върху това дали медията по принцип е просто посредник, който пресява информацията през собствената си редакционна политика. Или пък е платформа, която дава възможност на едно мнение да достигне до по-голяма аудитория, прескачайки недостатъците от липсата на силна обществена подкрепа и интерес (с които могат да се похвалят традиционните медии). И взимайки предвид факта, че коментарите в дебата по темата през изминалата седмица вървят около теоретичното определение за "качествени медии", е хубаво да се направи уточнението, че качествени медии в България не могат да "виреят".

Няма нужда обаче да задълбаваме в теория – нещата на практика стоят съвсем ясно. Блоговете са медии, защото са платформа за разпространение на информация, която има своя (често постоянна) аудитория, автори и редакционна политика и т.н. Тъй като в интернет няма нужда от периодичност, можем спокойно да стигнем до извода, че един блог с няколко автори може да не се различава по нищо от сайт с информационна или аналитична насоченост.

В блоговете обаче по-важна е личността, която стои зад медията. Като one-man-media, те най-често представят гледната точка на един човек (понякога дори журналист), с неговата политическа ориентация, опит и идеи. Както всъщност е и в традиционните медии, нали така? И в случая не е важно, че блогът е субективен, защото обективни медии така или иначе няма – всеки текст се пречупва първо през личното възприятие на журналиста, след това на редактора и накрая всичко се съобразява с медийната политка на изданието. При блога всичко това се прави веднъж – при писането. И е факт, че някои от най-четените блогове се списват именно от журналисти. Поради една или друга причина, те имат нужда да изкажат мнение, различно от това, което медията им би допуснала.

На тези, които се чувстват притеснени от определението "Блоговете са медии", може би ще се стори малко по приемливо заключението, че "Блогосферата е медия". Днес плурализмът в блогосферата е толкова широк, че мненията в различните блогове на практика покриват целия спектър от политически възгледи. Всеки интернет потребител може чрез технологични инструменти да оформи своята собствена дневна информационна порция, селектирайки публикациите от предпочитаните си блогове. Точно както може да се абонира за любимия си вестник, в който пишат много журналисти...

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал