🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Тодор Ялъмов

родител

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Първо да уточним какво означава ранен прием. Повече от 30 години - или с други думи през по-голямата част от съществуването на математическите гимназии (като такива те съществуват от 70-те), в тях се обучват деца, приети след конкурс след 5 (или след 4 клас). Аз, например, влязох в Математическа гимназия - Варна в 6 клас през 1984/85 г. Софийската математическа гимназия започва да приема ученици "по-рано" през 86-та г. Т.е. вече утвърденият обичаен прием е както след 7 клас, така и след 4 клас. "По-рано" би трябвало да се разбира преди 4 клас. Коя е последната математическа гимназия и кога въвежда "ранния" прием не знам, а и има значение само от гледна точка на история на образованието. Мисля, че ще е твърде революционно да защитавам по-ранен прием, но не виждам никакви причини, поради които следва да прекратим една успешна 30-годишна традиция и вече златен стандарт с прием след 4 клас.

Конкуренцията за таланта на децата (а и родителите им) винаги е била голяма и обяснима с различни фактори. Една група бивши и настоящи директори на училища, които имаха достъп до депутата от ГЕРБ Милена Дамянова (която според публични изказвания по принцип е против ранното профилиране на децата), успяха да "пробият" проектозакона още през миналото управление на ГЕРБ и се опитаха да накарат математическите гимназии да избират между статута на гимназия и утвърденото си име и приема след 4 клас. Мотивацията им беше, че математическите гимназии "обират каймака" на децата и така спадало нивото в другите училища. Сега опитаха пак, този път подкрепени и от граждански организации с добра репутация, които виждат разширяваща се ножица в качеството на образованието между "елитните" и "обикновените" гимназии. Вместо да се опитват да убият една добра практика обаче усилията трябва да се насочат към това другите училища (особено в сегмента им 5–7 клас) да станат достатъчно привлекателни за децата.

Родителите насочват децата си към "елитните" училища и към математическите гимназии, защото търсят по-добра среда (учители, съученици, извънкласни дейности и т.н.) за децата си, а не толкова заради "ранното професионално ориентиране". Впрочем, ако разгледате кариерите на децата, завършили математически гимназии, включително на такива, влезли след 4 или след 5 клас, ще видите пъстра палитра – инженери, лекари, вкл. ветеринарни, адвокати, икономисти, предприемачи и т.н., освен математици и програмисти. Не веднъж на олимпиади по литература или хуманитарни дисциплини победители се оказват ученици от математически гимназии.

В някои градове се стига до тотално обезкървяване на техникуми, на които разчита местната индустрия, защото просто няма достатъчно деца. В резултат кметът се намесва, молейки "по-елитните" гимназии да не разширяват приема си, макар че имат капацитет от стаи и учители. Това може да реши краткосрочно един проблем в един малък град, да! В същото време обаче няма механизъм, по който да освободиш директор и учителски екипи, които очевидно не се справят. Ето тук трябва да фокусираме общественото внимание, да овластим настоятелствата, а не да забраним на математическите гимназии да приемат след 4 клас деца, които се явяват на състезания по математика и се представят добре! Проблемът е не в децата, а в училищата, от които бягат, ако могат!

Езиковите гимназии още от 80-те години опитваха да приемат деца по-рано, но вероятно сега за пръв път ще получат това право под общия знаменател на "иновативни училища", което ще е форматът и за математическите гимназии. Всъщност, математическите гимназии възприеха подхода на учене на езика, ползван от езиковите гимназии именно, за да задържат децата, приети "по-рано", още от самото начало през 80-те. Езиковите гимназии, подобно на математическите, отдавна не са "профилирани", а по-скоро представляват алтернатива на средно-статистическото училище. Така въпросът според мен е – да позволим ли на тези училища, които са доказали, че могат да предоставят качествено образование на ученици 8 – 12 клас, да опитат да го предоставят и на деца 5 – 7 клас или не? Ранен прием от години имат и други училища – балетни, музикални, хуманитарни и т.н. Защо да позволяваме на тях ранния прием, а на математическите – не? При това в част от тези училища приемът е от 1 клас, а не от 5 клас.

Не случайно другите (при това – държавни) училища се опитват да привличат родители и деца, рекламирайки "математически" или "езикови" паралелки от 1 клас, правят паралелки със засилено изучаване на изкуства, танци, мода... Някои успяват да се преборят дори за математически таланти в пряка конкуренция с математическите гимназии (например 125-то и 119-то СОУ в София), да не говорим, че конкуренцията за таланти започва често от предучилищната група (например 55-то, което се фокусира върху престижността на двете немски гимназии с прием след 7 клас). Повечето родители обаче бързо разбират, че за първия етап от образованието е важна учителката (1-4 кл.), а не толкова екипът, работещ след 4 кл., и в този смисъл изборът на начално училище е в много по-голяма степен свързан с логистични фактори и препоръка за учителката. След 4 клас обаче правилата тотално се сменят. И обучението в 5–7 клас е много по-близо до обучението 8-12 клас, отколкото 1- 4 кл. Ако трябва да се разделят етапите, то е по-логично да има училища, обучаващи само 1 до 4 клас и отделно такива, които обучават от 8 до 12 клас, от 5 до 12 клас или само от 5 до 7 клас. Макар че аз бих направил третия етап от 8 до 10 клас. Който иска - да ходи в университет след това, който иска - да учи допълнителен занаят в 11 и 12 кл. Да държим учениците до 19-годишна възраст в училище е неразбираемо за мен и обслужва единствено квази-социални цели.

Ако не си достатъчно богат, за да си позволиш някое от престижните частни училища в града, нямаш доверие, че училището предоставя достатъчно качествена образователна услуга и разчиташ само на детето си, то много често математическите гимназии са първата алтернатива за изход. Впрочем, тъкмо през 80-те, когато беше въведен ранният прием, математическите гимназии служеха като "социален асансьор" и бяха много по-демократични, в сравнение със "запазения прием" за проверени деца на верни на партията на хора.

Това, че повечето родители се сещат първо за математическите гимназии е проблем и за много деца, защото математиката може да не им харесва, да не разбират защо трябва да ходят в събота на курс/ частен урок, да ходят на състезания по математика вместо да ритат топка навън. Но това е проблем на болни амбиции на родителите и на неумението им да разбират децата си, какво ги вълнува и какво е ценно за тях. И тук, отново, не бих обвинявал математическите гимназии за това, а ако трябва да се прави нещо, то е училища за родители - как да подпомогнат развитието на децата си. Защото болните амбиции на родителите могат да се реализират и по отношение на музикален инструмент, шах или спорт. Ако и други качествени училища (езикови, култура, изкуства, технологии и др.) предоставят възможност за избор на родителите и децата след 4 клас, ситуацията би била по-добра. За да се случи това има нужда от качествена промяна на управлението на средното образование – мандатност на директорите, възможност за отзоваване от страна на настоятелствата, автономия на училищата, свобода при назначаване, оценяване и освобождаване на учителите и т.н.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал