🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Цветан Цветански

изпълнителен директор на Център за образователни инициативи

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

1. В проекта е предложено е увеличение на броя учебни дни в годината за учениците, а не на броя работни дни за учителите. Тоест подходът към предложението следва да се разглежда от професионална, а не от синдикална гледна точка.

2. Редовната критика, която постоянно се е чувала досега, е била, че "времето не стига, материалът е много". Сега се увеличава именно учебното време. Освен това се намалява процентът на уроци за нови знания в учебните програми за сметка на упражнения, практически дейности, обобщения. Именно това отразява по-високата роля на учителя, заложена в закона чрез принцип на автономия, и повишеното доверие към него.

3. Общоевропейската тенденция е децата да прекарват повече време училище, където да се извършва тяхната социализация. Почти навсякъде в Европа учебните седмици са 36, а някъде и 38. Времето, прекарано в училище, освен като брой учебни (не работни!) седмици, се измерва и като брой учебни часове. Статистиката показва, че нашите деца прекарват доста по-малко време в училище, изчислено и през този критерий.

4. Учебното време в предучилищното образование е 32 учебни седмици: "Чл. 62. (1) Учебното време през учебната година е в периода от 15 септември до 31 май на следващата календарна година."Учебното време в по-горния образователен етап – начално училище – би трябвало да надгражда, а не да прави отстъпление от този стандарт.

5. Задържането на децата повече време в училище, инвестирането в сигурността на училищното пространство и програма и тяхната привлекателност е важен социален момент за превенцията на ранното отпадане. 

6. Образователната реформа е функция на системата от 18 стандарти. Поради тази причина в Център за образователни инициативи считаме, че част от критиката към стандарта за учебния план може да бъде трансформирана в градивни предложения при обсъждането на други стандарти. Например аргументи от типа "да удължат учебната година, но само, ако сложат климатици, защото през май и юни вече е нетърпимо" могат да бъдат поставени за решаване при обсъждането на стандарта за физическата среда на детските градини, училищата и центровете за подкрепа за личностно развитие.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал