Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
- Мащабното проучване на "Визия за София" показва, че мнозинството от софиянци са доволни, че живеят тук.
- Трафикът и мръсният въздух са огромните недостатъци на града.
- Анализът разкрива растящата пропаст между "престижните" централни и югоизточни квартали и тези на север и запад.
Ако погледнем голямото проучване на "Визия за София", което трябва да е основата за бъдещото развитие на столицата, можем да направим един извод. Бихме могли да кажем, че софиянци харесват града си. Но бихме могли да обърнем това изречение по следния начин: 91% от хората в София са доволни от това, че живеят в столицата. Двете не са точно едно и също. Откъм заплащане, инфраструктура, културен живот и възможности столицата е несравнима все още с другите градове. Това не значи, че тя е идеален град.
Проучването, реализирано с помощта на "Алфа Рисърч", показва, че хората в София са силно чувствителни към проблемите на града - особено към мръсния въздух, трафика и презастрояването.
Удовлетвореността от живота в столицата освен това е в пряка зависимост от това от кой квартал е анкетираният - ако е от квартал по оста север-запад (пример: "Фондови жилища", "Западен парк" и др.) или дори от уж престижни крайградски зони като Бояна и Драгалевци, положителните оценки рязко намаляват. Това е и едно от най-важните заключения на изследването - в София започват да се оформят видими "зони на неравенство", т.е. места, където се живее много по-добре от други.
Затова оценката, че 57% смятат, че градът се развива към по-добро, не може да е успокоителна. Защото другите 43% също живеят тук.
Зелената трева на съседите
Най-високи оценки идват от хората в централните градски части и квартали като "Лозенец", "Дианабад", "Яворов", "Гео Милев". Тук живеят високообразованите, заети в частния сектор и неръчен труд, с доходи над 1000 лв. или с около средните за София. Доста по-умерени са жителите на "Овча купел", "Славия" и "Факултета", а най-скептични към качеството на живот в София са в "Красна поляна", "Разсадника", "Западен парк" и др.
Като зони с нисък както образователно-културен, така и икономически капитал ясно се открояват крайградските територии (селата около София, но и Княжево, Драгалевци, Горна баня и др.), както и кварталите "Надежда", "Орландовци", "Свобода". Когато се вгледаме в субективния финансов статус обаче, към този списък се добавят "Дружба", "Люлин" и "Обеля", където дяловете на хората, определящи доходите си като недостатъчни, надвишават забележимо средните.
Според утвърдените статистически показатели София е град с по-високо неравенство от средното за страната (коефициентът на Джини е над 42 при средно за страната 40). Същевременно в града има значително по-малък дял на бедните и живеещи с материални лишения (20% при средно 30% за страната). Тоест в София има по-малко бедност, но повече неравенство.
В редица отношения жителите на западните и северните квартали на столицата се чувстват по-необлагодетелствани. "Решаващи зони на намеса срещу тези наченки на сегрегиране на неравенствата (освен публичния транспорт, чието развитие е широко подкрепяно) са благоустрояването на уличната мрежа и сградния фонд, повишаване качеството на образованието в кварталните училища, децентрализация на културния живот, но и по-засилени мерки за сигурност", пише в проучването.
Молове и мръсен въздух
Ако погледнем отблизо отговорите, ще видим, че висока оценка получават неща като търговската мрежа, културните събития, концентрацията на училища и университети.
Факторите, които имат пряко отношение към здравето и задоволството ни: чистотата, качеството на въздуха, нивата на шум, състоянието на сградите и улиците, наличието на зелени площи, стържат по дъното на класацията. Най-големият дразнител, пряко свързан с чистотата и шума, е трафикът (виж инфографиките).
Интересно е обаче, че въпреки че три четвърти от домакинствата притежават поне един автомобил, само 27% не ползват нищо друго за придвижване освен кола. Това показва сравнително добро ниво на градски транспорт, но пеша се придвижват едва 8%, а с велосипед - 1% от анкетираните; 51% смятат, че пътните артерии трябва да се развиват приоритетно пред пешеходните. Чистотата на града се определя като един от най-тежките проблеми, но същевременно хората изразяват недоверие към системата за разделно събиране и рециклиране и над 50% въобще не я ползват.
Изводите са няколко. Първо, очевидно е, че в град, който е предвиден предимно за коли, е трудно да накараш хората да ходят пеш или да карат колело. Това изисква активна инвестиция в промяната на този модел, а не в "още от същото". И второ, липсата на доверие остава съществена пречка.
Жителите не вярват, че общината работи в полза на публичния интерес, че нещата се случват прозрачно, а правилата се спазват. "Гражданската активност е ключова и трябва да я има. Но не зависи от един човек или от 5 души. Всяко усилие за по-качествена среда трябва да бъде улеснено в рамките на някаква работеща система, казва арх. Любо Георгиев от "Визия за София". В момента, признава той, няма силна ясна и достатъчно добре функционираща система, която да преведе действията на съвестния гражданин към нещо позитивно, което да има ефект върху целия град.
2 млн. софиянци
Според последните актуални данни на ГРАО към 2017 г. жителите на София с крайградските територии са 1 311 348 души, от които населението на възраст 15+ години е 1 012 774 души (за сравнение, при преброяването на НСИ през 2011 г . са регистрирани 1 291 591 души).Тези данни обаче отчитат само регистрираните жители, но не и пребиваващите без регистрация. По данни на "Алфа Рисърч" и косвени статистически анализи може да се смята, че населението на София е около 2 000 0000 души. В града живеят значително повече млади/в трудоспособна възраст (77% под 60 г. спрямо 68% за страната), по-образовани (относителният дял на висшистите в столицата е почти двойно по-голям от този за страната) и с по-висок икономически статус хора (средна нетна заплата на човек от 1222 лв. спрямо 908 за страната за четвъртото тримесечие на 2018 г.).
9 коментара
Хора, лично съм свидетел как боклука действително се събира разделно. Стига с тези митове и легенди - започнете да рециклирате. Няма по-лесен и ефективен начин да си щадим природата.
Най-елементарната мярка против мръсния въздух е да се спре презастрояването.
Харесвам града си. И той има шанс да бъде прекрасен. Но с презастрояването качеството на живот се срива - изчезват зеленната, претъпкват се улиците. Сгъстяването на застрояването трябва да спре. Това трябв ада е приоритет на активните граждани, които искат за запазят града си.
Вземайки отношение към последният абзац от статията, бих искал да попитам кои са тези статистически данни, които подкрепят тезата, че София била с население от 2 милиона души?
B5%D1%82%D0%B8-%D0%BB%D0%B8%D1%86%D0%B0-%D0%B8-%D0 %BA%D0%BE%D0%B5%D1%84%D0%B8%D1%86%D0%B8%D0%B5%D0%B D%D1%82%D0%B8-%D0%BD%D0%B0-%D0%B7%D0%B0%D0%B5%D1%8 2%D0%BE%D1%81%D1%82-%D0%BD%D0%B0%D1%86%D0%B8%D0%BE %D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%BD%D0%BE-%D0%BD%D0%B8%D0%B2% D0%BE-%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B8%D1%81%D1%82%D 0%B8%D1%87%D0%B5%D1%81%D0%BA%D0%B8-%D1%80%D0%B0%D0 %B9%D0%BE%D0%BD%D0%B8-%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B0%D1% 81%D1%82%D0%B8
Според НСИ работещите в двете статистически области София-град и София област са 800-хиляди души. Ако София е наистина два милиона излиза, че столицата има най-ниският коефицент на заетост в страната :)
http://www.nsi.bg/bg/content/4009/%D0%B7%D0%B0%D0%
Според мен има повече от 2млн. в София. И, за да може герберастията да не я съсипе съвсем (макар, че щетите, които вече й нанесе са непоправими) трябва да се спре със строителството в престижните райони и в южните гета. Трябва да се направят инвестиции на север и запад, придвижването с кола из града да се направи бавно и скъпо за сметка на чист и тих градски транспорт, АДЕКВАТНИ велоалеи, а не просто мацната боя, и широки и равни тротоари. Както и да се създадат поне още 3-4 големи парка из града. Общо взето много хубаво може да се направи за малко време, защото тръгваме от дъното. Но с тия управляващи с мозък на учителка на третокласник и кой знае какви физкултурници подкупни няма да стане.
На който не му харесва в София - има и други населени места...
Само 16% изхвърлят боклук разделно?! Това е потресаващо ниско ниво, учудвам се, че това не е от акцентите на статията.
Цели 67% използват градски транспорт, а идеята на Спаси София още повече хора да се бутат в този препълнен и без това градски транспорт!? Просто е нелепо, вместо да се спре презастрояването и да се обособят нормални улици и булеварди, те затрудняват все повече и повече придвижването с автомобил... Тъпа логика.
преди да се направят широки тротоари и велоалеи ще трябва да се подобри положението с паркирането, защото нали се сещате как ще се превърнат в паркинги тези нови тротоари. в София се паркира безобразно и това е отчасти от лоша култура и липса на контрол, но и от липса на паркинги.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.