🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Имате (ужасно много) поща

Няколко съвета за борба с хартиения спам

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Представете си, че ползвате поща, която не ви защитава от спам, а активно продава достъпа до вас на рекламодатели. Те пък така ви засипват с непоискани търговски съобщения, че ако не проверите кутията си само няколко дни, тя се задръства и не остава място и за най-малкото писъмце. Всъщност вие вече сте в такава ситуация - не с email-ите си, а с добрата стара кутия за неелектронни писма до входа на жилището ви.

Искате ли да знаете къде са евтините банани тази седмица? Къде има коледно намаление на гардероби? Къде може да си купите с отстъпка електрически уред за педикюр? Трябва само да прегледате 100-150 страници рекламни материали, които пристигат за седмица, и ще имате всички отговори. Количествата хартия, които достигат до получателите, е трудно да се проследят, тъй като хартиеният спам се разпространява от пощи, рекламни компании и различни други, понякога съвсем малки, фирми. В много случаи самите магазини наемат целево служители, които да разнасят материалите. Само разпространената от "Български пощи" безадресна реклама през тази година се е увеличила 3.5 пъти спрямо 2009 г. по информация от пресаташето на компанията Дора Цветкова.

Основното предимство на този тип реклама е много ниската й цена. Основният й недостатък пък е, че е трудно да се насочи към определена таргет група. Според Йордан Кумчев от "Публисис Диалог", които са сред основателите на Българската асоциация за директен маркетинг, самите рекламодатели нямат интерес да изпращат материали до хора, които не желаят да ги получават. Освен че се изразходват излишни средства, по този начин се стига до ефекта на електронния спам. При него делът на получателите на рекламното съобщение, които действително се интересуват от продукта, се измерва в промили, а у всички останали непоисканата търговска информация предизвиква по-скоро негативна реакция.

При хартиените носители допълнителният минус е, че става дума за стотици тонове хартия, голяма част от която директно се изхвърля, без да е оползотворена по никакъв начин.

Къде е спам бутонът

Възможност да заявите отказ от получаване на рекламни материали по пощата в момента няма, защото това право на потребителя не е предвидено в никой закон. Експерти от Комисията за регулиране на съобщенията коментираха, че може би е редно да се помисли в посока на узаконяването му, но допълниха, че лични пратки и печатни материали, за чието разпространение не се използва пощенската мрежа, не подлежат на регулация като пощенски пратки. Това на практика означава, че всеки може да ви залива с рекламни брошури. И дори правото на отказ да бъде записано в закона за пощенските услуги или в общите условия на отношенията на "Български пощи" с потребителите, това няма да спре офлайн спама.

Според Йордан Кумчев по-ефективното решение би било браншът сам да се погрижи за правото на потребителя да откаже да получава някои рекламни съобщения. Това би могло да стане чрез разпращане на специални стикери за пощенските кутии, които да заявяват предпочитанията на собствениците им. Това обаче изисква определена инвестиция и заради кризата не е приоритет за бизнеса в момента. От друга страна, според Кумчев големият обем непоискани рекламни материали създава негативни нагласи към директния маркетинг като цяло. Това се отразява зле и на търговията по пощата, при която често става дума за качествени стоки на утвърдени компании.

Справяне поединично

Докато бизнесът или законът обърнат внимание на проблема, на потребителя му остава единствено да потърси начин да се справи сам. Опитът показа, че поне свеждането на нежеланата хартиена реклама до минимум е възможно. Най-лесното, което можете да направите, е да поставите на пощенската си кутия съобщение, че не желаете да получавате рекламни материали. Ефект има, макар и едва забележим. Табелките по кутиите са законово регламентиран начин за отказ от безадресна реклама в някои европейски страни, но в България в този случай разчитате просто на добрата воля на куриера, който разнася материалите. От "Български пощи" заявиха, че макар законът да не ги задължава, те имат практика да се съобразяват с подобни съобщения. Поставянето на табелка върху пощенската кутия работи и за създаване на чувствителност към проблема с непоисканите рекламни съобщения.

Още по-добре е да посетите пощенския си клон и да подадете писмено заявление, че не желаете на адреса ви да се доставят рекламни материали. В пощенска станция 11 в София дори ни увериха, че без такова заявление, независимо какво пише на пощенската ви кутия, пощальонът е длъжен да пусне рекламните материали вътре, защото в противен случай компанията би била в неизпълнение на задълженията си към рекламодателя.

И така, дотук се справихме с рекламните материали, разпространявани от пощите. Оказа се, че те съвсем не са малко, защото след тази стъпка потокът от брошури чувствително намаля. Остава обаче по-трудоемката част, защото за останалите начинът е да се обаждате директно на фирмите, които рекламират продуктите си, и да заявявате, че не искате повече да получавате тази информация на хартия. Директният контакт с рекламодателите има и предимства – дава ви възможност да откажете рекламните материали избирателно и ако искате, можете да продължите да получавате брошурите на магазина, в който най-често пазарувате. В част от случаите обаждането върши работа веднага. В един-два други беше посрещнато с учудване, съвет за инсталиране на кошче до пощенските кутии за изхвърляне на брошурите ("не може да е чак толкова трудно, нали?"), или направо остана без резултат - поне след първото обаждане. Експериментът продължава. Все ще спасим няколко дървета до следващата Коледа.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kotakafelix avatar :-|
    Кристина Кирова
    • + 26

    В Италия, или поне във Флоренция, практиката е много ефикасна. Точно под пощенските кутии се поставя още една, по-голяма. Върху нея с огромни букви пише РЕКЛАМА и когато дойде спамъра (като симпатичния младеж, които днес пусна реклама на ключарска фирма в нашата пощенска кутия) поставя рекламите там. Когато се прибереш или излезеш можеш спокойно да избереш точно коя от оставените брошурки, каталози и т.н. те интересува и да си го вземеш. На максимум два дни, цялата останала хартия изведнъж изчезваше безследно (поради съществуването на едни много дейни съкооператори, които ги има във всеки вход).

    Нередност?
  • 2
    antropos avatar :-|
    antropos
    • - 3
    • + 10

    Според мен ,ако се приеме законът ,той ще върши работа.Стига с тези предварителни умосъждения-ама как,ама защо.Например в Канада е достатъчно да сложиш табелка "без спам".Приетият закон със сигурност ще разтовари пощенската кутия - най простото следствие е ,че ще даде възможност да осъдиш онези,които спамят.Така се решава и проблема с малките пратки - съдиш доставчика и всичко си идва на мястото.

    Нередност?
  • 3
    ras16377431 avatar :-|
    ras16377431
    • - 4
    • + 20

    Друг аспект от проблема - рекламиращите и разносвачите често имат различни интереси. Рекламодателите наистина имат интерес да достигат само до тези, които искат да научат за тях. Разносвачите обаче имат интерес да шитнат хартиите максимално бързо, защото им плащат според разнесеното количество. Често въпросните хлапетии хвърлят листовките на пачки във входа или тъпчат по няколко в кутия - т.е. ефикасността на рекламата е последната им грижа.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал